Forside / Karrieretips / 4 vaner der går dig utilnærmelig på jobbet

4 vaner der går dig utilnærmelig på jobbet

Kan du huske da Rachel i Friends begyndte at ryge for ikke at blive udeladt fra alle de vigtige beslutninger, der blev taget i rygepausen? Du skal ikke begynde at ryge for at være med – men hvis du kan genkende dig selv i disse fire dårlige vaner, så vil du måske have godt af at sætte farten lidt ned og engagere dig lidt mere i dine kollegaer. Nogle gange er det de små ting, der gør den store forskel.

Du behøver ikke være BFF med dine kollegaer, men det er lidt sjovere at gå på arbejde, hvis du trives godt med dem. Og det kan som regel godt betale sig. Hvis du er en fasttømret del af teamet er du inde i loopet, måske falder der lidt flere spændende opgaver af, og om ikke andet så får du chancen for at byde dig til, når der sludres i elevatoren. Derfor kan det godt betale sig at engagere sig socialt i sin arbejdsplads. Vil du blive bedre til det? Så skal du i hvert fald vænne dig af med disse fire dårlige vaner.

Du har altid høretelefoner på

Det er rigtig nok. Musik kan være en effektiv måde at øge koncentrationen og blokere for distraktioner på kontoret. Men lige så effektivt det til at blokere for lyden af espressomaskinen og naboens klaprende tastatur – lige så effektivt holder det dine kollegaer væk, når de gerne vil i kontakt med dig.

Overvej om du kunne nøjes med at bruge dine høretelefoner, når du virkelig har brug for ro og fordybelse, og tage dem af, når du ikke har. Så virker du mere åben og tilgængelig.

Du virker altid travl

Det kan godt være, at det bare er dit naturlige tempo, men hvis du altid bevæger dig med en hast, der får papiret i kopimaskinen til at blafre, giver du dine kollegaer indtryk af, at du har meget travlt hele tiden. Og det får dig til at virke utilnærmelig. Dine kollegaerne vil helst ikke forstyrre dig, hvis du ligner en, der er midt i noget.

Husk nu at kigge op, se dine kollegaer i øjnene og send dem et smil på vejen. Tag den med ro og brug turen til kaffemaskinen på at engagere dig i dine omgivelser. Det giver også overskud til dine kollegaer.

Du spiser frokost foran din skærm

Hvis du altid inhalerer din frokost på din plads kommer du også hurtigt til at sende et signal om, at du enten har meget travlt og ikke vil forstyrres eller simpelthen ikke har lyst til at spise sammen med de andre.

Undgå at spise foran skærmen hver dag, og gå så med i kantinen eller på sandwichjagt med nogle af de andre. Det kan godt være at kantinen har kedelig mad eller at madpakke er en billigere løsning,  men så tag madpakken med ned til de andre eller sørg for at drikke kaffen sammen bagefter.

Du er aldrig med til fyraftenarrangementer

Julefrokoster, fredagsbar og fyraftensarrangementer er også et godt sted at komme ind på livet af sine kollegaer. Du behøver ikke melde dig ind i festudvalget og sætte hver eneste fredag eftermiddag af til formålet, men tag med, og vis flaget engang imellem. Det styrker relationen til dine kollegaer.

Hvis du er den mere indadvendte type, kan du også starte med at foreslå en kop kaffe i pausen med en af de andre fra dit team. Det giver nogle mere afslappede rammer for at lære din kollega at kende. Måske kan du finde en ligesindet at følges med til næste fredagsbar.

Se Også

Karrierecoach: Kom i mål med LinkedIn-anbefalinger

Unge er for dårlige til at bruge referencer på LinkedIn, hvis du spørger karrierekonsulent, Lis ...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *