Forside / Karrieretips / 5 ting du skal forberede inden jobsamtalen
jobsamtale

5 ting du skal forberede inden jobsamtalen

Egentlig burde det jo ikke være så svært – du skal jo bare svare på spørgsmål om dig selv. Men det er alligevel en god idé at være forberedt, når du tager til jobsamtale. Her er 5 vigtige ting, du skal forberede, inden du tager til samtale. 

1. Elevatortalen

Du har garanteret hørt om den berømte elevatortale, som skal bruges, når du lige møder din chef eller en vigtig potentiel kontakt i elevatoren og skal gøre et godt indtryk på ét minut, inden chefen er væk igen – deraf navnet. Men det er måske ikke så tit, at lige præcis den situation opstår, og derfor har de færreste en elevatortale liggende klar på rygraden.

Det er en skam, for det er elevatortalen, du skal fyre af, når din kommende arbejdsgiver til jobsamtalen beder dig om at fortælle mere om dig selv. Her ridser du op, hvad du tidligere har lavet, hvem du er, og hvad din motivation er for at søge hos netop denne virksomhed. Du kan se på det som din mundtlige ansøgning, så det gør ikke noget, at de allerede ved noget af det fra din ansøgning og dit CV.

2. Styrker og succeshistorier

Et andet klassisk spørgsmål ved jobsamtalen går på styrker og svagheder. Brug tid i din forberedelse hjemmefra på at finde tre styrker, som relaterer sig til dine kommende arbejdsopgaver. Du kan også finde tre gode succeshistorier, hvis du mangler inspiration.

Brug historierne som eksempler på den styrke, du gerne vil fremhæve, men sørg for at nævne den styrke de repræsenterer eksplicit. Hvis du på din tidligere arbejdsplads har arbejdet med det samme felt, som du skal her, så sørg for at påpege, at erfaring er din konkrete styrke.

3. Svagheder – som kan vendes til det positive

Svagheder, kan du også risikere at blive spurgt ind til, og det kan føles farligt. Forbered hjemmefra 3 svagheder, der relaterer sig til stillingen, så du er helt klar, når de spørger – og sørg så for at være mindst lige så skarp, når du skal til at vende dem til noget positivt.

Det kan for eksempel være, at du ikke er den store public speaker. Til gengæld så imødekommer du det ved at være grundig og altid forberede dig og huske dine noter – så i virkeligheden er der aldrig nogen, der opdager, at du ikke er den store taler.

4. Relevante spørgsmål til virksomheden

Du kan være sikker på, at du til samtalen får mulighed for at stille spørgsmål til stillingen og virksomheden, og hvis du ikke har et eneste, fremstår du ikke synderligt interesseret i stillingen. Forbered en håndfuld relevante spørgsmål hjemmefra, så du er klar til at virke nysgerrig og interesseret.

Du kan for eksempel spørge ind til dine kommende arbejdsområder, ansvarsområder, kollegaer, virksomhedens interne struktur, hvad der bliver forventet af dig, hvor dit fokus skal ligge, når du kaster dig over stillingen, hvilke muligheder der er for at præge stillingen og så videre.

Lad være med at starte med at spørge ind til din løn, ferie og flekstid. Det kan I tage i en eventuel forhandling, når du er blevet tilbudt stillingen.

5. Giv et godt førstehåndsindtryk

Snakken til og fra samtalelokalet – den kan man da freestyle, tænker du måske. Men det er ikke helt uvæsentligt, hvordan du agerer. Det er nemlig allerede her, du laver førstehåndsindtrykket.

Ifølge den klassiske 4 x 20-regel, så skabes førstehåndsindtrykket på de første 20 sekunder, de første 20 ord, de første 20 skridt og de første 20 centimeter – altså ansigtet. Så smil! Gå med rank ryg og raske skridt. Og vær klar til at svare noget nogenlunde fornuftigt og sammenhængende, når din kommende arbejdsgiver for eksempel spørger dig, om det var til at finde. Hav også gerne selv nogle spørgsmål klar til smalltalk, så det ikke blive akavet, hvis de slet ikke selv tager initiativ til snak.

Find flere gode råd om, hvordan du forbereder dig til jobsamtalen her.

Camilla Lærke Lærkesen

Camilla er fast skribent på Talentguiden. Hun læser retorik på KU og står bag bloggen bevidstintrovert.dk. Kontakt: cll@talentguiden.dk

More Posts - Website

Se Også

Karrierecoach: Kom i mål med LinkedIn-anbefalinger

Unge er for dårlige til at bruge referencer på LinkedIn, hvis du spørger karrierekonsulent, Lis ...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *