Forside / Studietips / 6 strategier til at huske dine noter, når du læser til eksamen
eksamen

6 strategier til at huske dine noter, når du læser til eksamen

Bruger du din tid optimalt, når du læser til eksamen? Videnskaben har mange gode bud på, hvordan du husker dit pensum bedst. Optimer din studieteknik med videnskabelige input og effektive memo-teknikker.

1. Print dine PDF’er

Det kan godt være, at der er penge at spare, når du henter dit undervisningsmateriale online, men det er ikke nødvendigvis en god forretning.

Undersøgelser viser nemlig, at man forstår, det man læser bedre, hvis man læser det i en fysisk bog fremfor på en skærm. En af forskerne bag tesen er professor Anne Mangen fra Universitetet i Stavanger, der erfarede, at de elever i 10. klasse, der havde læst tekster på papir fremfor PDF’er, havde en bedre forståelse for indholdet.

Kilde: Videnskab.dk

2. Du husker bedre, hvis du tager noter

Undersøgelser viser, at vi husker ting bedre, som vi har skrevet ned. Det kan godt være, at du aldrig ser de noter igen, men den bearbejdning du laver af stoffet, mens du tager noter, får indholdet til at sidde bedre fast.

Ifølge Dothe Berntsen, der er psykolog og professor ved Aarhus Universitet, skyldes det blandt andet, at du gennem bearbejdningen gør dig selv til den nye ejer af stoffet. Når du formulerer stoffet til dig selv og samtidig prioriterer, hvad du noterer ned, gør du informationen til din egen.

Samtidig betyder noterne, at du repeterer det, du lige har hørt. Og repetition er netop nøgleordet, når du skal huske dit pensum.

Kilde: Videnskab.dk

3. Drop noter på computeren

To psykologer, Pam Mueller fra Princeton og Daniel Oppenheimer fra UCLA, har lavet en række forsøg, der viser, at det ikke bare er godt at tage noter, men at du faktisk husker de noter, du tager i hånden, bedre, end dem du tager på computeren.

Undersøgelsen viste blandt andet, at de studerende, som tog noter på computeren, var mere forfaldne til at skrive ordret ned, hvad forelæseren sagde. De studerende, som havde taget noter i hånden, havde mere gavn af deres noter, end de studerende, der havde noteret ordret ned på computeren.

Den opdagelse lægger sig tæt op ad Dothe Berntsen pointe om, at vi husker noter bedre, når vi selv har formuleret dem.

4. Husk stoffet med associationer

Vores hjerner husker i billeder og fortællinger. Derfor hjælper det hukommelsen at få sat nogle associationer på arbitrære informationer. Du kan for eksempel bruge memo-teknikken, hvor du knytter forskellige informationer til bestemte steder, som du kender godt: din lejlighed, dine forældres hus, din cykelrute til universitetet osv. Når du visualiserer ruten, er det meningen, at du kan se den information for dig, som du har knyttet til de bestemte steder.

En anden nem måde at skabe associationer på er ved at tage noter i forskellige farver. På den måde kan du bedre visualisere notearket for dig, og du kan farvekode indholdet efter emner, som farverne associerer sig til for dig.

5. Hæng dine noter op

Når nu du har farvekodet dine noter og skrevet dem op på en overskuelig måde i hånden, så er det sidste effektive skridt at hænge dem op rundt omkring i lejligheden. Det kunne for eksempel være på køkkenskabet, hvor kaffen står, sådan du, hver gang du skal hente en kop, lige kan gennemlæse dine noter igen eller teste dig selv for, hvor meget af det, du kan huske, inden du kigger.

Du kan også hænge quizzer op til dig selv. Hæng spørgsmål på ydersiden af lågen, test dig selv, og hæng svarene på indersiden af lågerne. Husk at farvekode, så hver gang du husker tilbage til rødt spørgsmål nummer 3 – så kan du visualisere svaret for dig – som selvfølgelig er rødt svar nummer 3.

6. Husk udenadslære med remser og melodier

Hvis alt andet kikser, så syng! Er hverken håndskrevne noter eller farvekoder nok til at få det hele til at hænge fast? Så kan remser og melodier måske redde dig. Kan du for eksempel stadig din akkusativ?

Durch, für, gegen, ohne, wieder, um – kannst du nicht dein akkusativ, dann bist du wirklich dumm.

Det er efterhånden mange år siden, at tysklæreren i folkeskolen underholdt med akkusativ, men remsen hænger ved endnu. Siden har man fjernet ’wieder’, og det har selvfølgelig givet lidt grus i hukommelsesmaskineriet – men det viser blot, hvor effektive remser faktisk er, når først de sidder på rygraden.

Skal du kunne en masse svær udenadslære til din eksamen? Så er der guld at hente i rim, remser og melodi.

Camilla Lærke Lærkesen

Camilla er fast skribent på Talentguiden. Hun læser retorik på KU og står bag bloggen bevidstintrovert.dk. Kontakt: cll@talentguiden.dk

More Posts - Website

Se Også

Hvad forventer direktørerne af morgendagens talenter? Morten Ry, COO hos Deloitte

CBS Case Competition 2017 er i fuld gang og studerende arbejder på fuld tryk med ...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *