Anita Lykke Klausens familie har ikke tradition for at dyrke skolen. Derfor har hun ikke skulle bevise noget over for andre end sig selv. Det har gjort hende ret selvkørende og ansvarlig. Og da hun en dag faldt over et emne, som hun ikke kunne slippe igen, førte det til fuldtidsjob og egen virksomhed.

Artiklen fortsætter under grafikken

 

Anita Lykke Klausen

Alder: 25 år LinkedIn: https://dk.linkedin.com/in/anitalykkeklausen Bachelor: BA i International Virksomhedskommunikation med spansk & engelsk (SDU) Kandidat: Cand.ling.merc i Interkulturelle Markedsstudier og Spansk Nuværende stilling: Branding- & Community Manager hos Bolius Tidligere erfaring: Hein & Partnere, Soundvenue Største succes: Tredjeplads til Kforums Specialepris ’16

Hverken Anitas forældre, bedsteforældre eller bror har valgt gymnasiet eller universitetet, og derfor undrede de sig over, hvorfor hun gad og læse i så mange år. Det betød også, at de ikke har haft ambitioner på hendes vegne eller forventninger til hende.

”Jeg har hele tiden været bevidst om min motivation for at fortsætte studierne – jeg gjorde det jo ikke for andres skyld”, fortæller hun.

Rejser og praktisk erfaring frem for studiejobs

Før Anita Lykke Klausen skrev speciale, tog hun en BA i Virksomhedskommunikation ved SDU.

”Det bedste, jeg har gjort i forbindelse med min uddannelse, var at være på så mange udlandsophold som muligt på min bachelor og udnytte muligheden for at komme i praktik på min kandidat ” siger Anita, der først fik et relevant studiejob på kandidaten.

Hun tog halvdelen af sin BA i Chile, for hun var uden tvivl blevet skoletræt, hvis hun ikke havde rejst. Foruden lærerige rejser tog Anita også alle de frivillige jobs, der omhandlede sociale medier, som hun kunne komme i nærheden af.

”Jo mere du gør for at vise branchen hvad du kan og ved, desto lettere gør du det for dig selv i fremtiden”, siger hun.

Du er altid bagud, så du skal være nysgerrig på udviklingen for at have energien til at følge med”

Headhuntet til tre forskellige jobs inden specialeforsvar

Anita Lykke Klausen understreger i særdeleshed vigtigheden af det berømte frase “show it – don’t tell it”. Dette betyder, at hvis man vil have en fod inden for branchen i digital markedsføring, så skal man finde det nicheområde, som man har en særlig forkærlighed for – og så skal du blogge, tweete og være til stede.

”Tag ansvar for din egen læring. Og vær tilstede offline og digitalt. Gå til netværksmøder, for der kan du få relationer til folk, der vil hjælpe dig videre”, fortæller hun.

Det får dig, ifølge Anita, utrolig meget længere end et flot CV og en nydelig jobansøgning. Og man kan sagtens bygge videre på netværk. For nogle måneder siden samlede hun nemlig nogle stykker, som hun kendte, stablede to netværksgrupper på benene og inviterede en masse nye. ”Det tredoblede størrelsen på mit netværk,” siger Anita, der aldrig siger nej til en opgave uden at anbefale en person i sit netværk.

Du er altid bagud i digital markedsføring

Praktisk erfaring, en unik tilgang til sociale medier og en god kemi landede hende en fuldtidsstilling som brand Branding- og Community Manager ved Bolius, hvor hun har ansvaret for sociale medier, brugere og branding af organisationen.

”Der er ikke to dage, der er ens – og heldigvis for det. Hvis hverdagen bliver for ensartet og kører på autopilot, så bliver jeg rastløs på alle måder” siger Anita, der har et stærkt strategisk mindset.

Det er vigtigt at tænke strategisk i en konstant foranderlig digital verden, hvor der hele tiden er nye funktioner og platforme at jonglere i mellem.

Du er altid bagud, så du skal være nysgerrig på udviklingen for at have energien til at følge med”, afslutter hun.

Sociale medier sover aldrig

Nysgerrigheden er en nødvendighed, og man bliver forpustet af de mange platforme, man skal kende til og navigere på, hvis ikke man vil lære, opdage og afprøve.

”Når man arbejder med digital markedsføring, er du always on. Du har ikke fri, når du går hjem 16.30 – du er bare ikke på kontoret,” fortæller Anita, hvis arbejdstider følger de sociale medier.

Og sociale medier sover aldrig, og når en bruger sender en besked søndag morgen klokken 07.00, så svares der søndag morgen klokken 07.00. Derfor understreger hun også, at det er essentielt, at man skal brænde for det, man arbejder med.

Frihed under ansvar og egen virksomhed

Og Anita brænder virkelig for det. Og med en god ledelse hos Bolius, der bakkede 100% op om det, startede hun sin egen virksomhed, hvor hun deler ud af den viden, som hun fik fra specialet.

Hun skrev sit speciale ’The Social Fix’, der kort fortalt handlede om dopaminstimuleret adfærd ved brug af sociale medier, og om vi er afhængige af sociale medier. Det unikke specialeemne gav hende nogle værktøjer, som ingen andre havde, og derfor var det oplagt at udnytte det.

”Fordi jeg fandt frem til en masse ny viden, er det oplagt at bruge det – meget. Det er trods alt viden, som ingen andre har,” fortæller Anita, der i år startede sin egen virksomhed, hvor hun holder oplæg, rådgiver og underviser i neuromarketing.

Dette har ikke kunne lade sig gøre uden en fleksibel ledelse hos Bolius, hvilket blandt andet var grunden til at hun valgte jobbet.

”Bolius har aldrig lagt skjul på, at de var begejstrede over, at jeg var aktiv i branchen og ville starte mit eget”, siger hun. Og dermed kræver det, at hun forstår og respekterer begrebet ”frihed under ansvar”, da timerne skal indhentes i den anden ende.

Tre gode råd fra Anita Lykke Klausen

1. Overvej, hvor relevant indholdet af din undervisning i virkeligheden er. Hvis du eksempelvis vil gøre karriere inden for digital markedsføring, må du starte med en erkendelse af, at dit studie ikke er tilstrækkeligt. Hvor stor en del af din undervisning har handlet om SoMe-strategier, jura i forhold til blogs, KPI’er, eller noget så simpelt som digitale platforme generelt?

2. Find alle de morgenmøder, gå hjem-møder, oplæg, workshops etc. du kan, og dyrk det! Det er her, du lærer om alt det, du senere skal udøve i praksis.

3. Blog! – fortæl verden, hvad du ved, giv dem en masse værdi, vær synlig. Jeg havde ikke fået job, hvis ikke det var fordi, jeg under specialeskrivningen havde startet min egen blog og været meget aktiv på Twitter. For mig var det faktisk også en kæmpe hjælp at blogge om mit speciale, fordi videreformidling af emnet gav mig større forståelse.

 

mm

Nathalie Meinhardt Lind

Nathalie er portrætskribent hos Talentguiden. Hun læser til dagligt Virksomhedskommunikation på Århus Universitet og interesserer sig for PR, marketing og kommunikation. Derudover arbejder hun som projektassistent hos Klix Kommunikation. Kontakt: nm@talentguiden.dk

More Posts

Follow Me:
LinkedIn