Handler en karriere i erhvervslivet kun om personlig indtægt? For virksomheder som BLUETOWN er det ikke tilfældet. Siden 2006 har et hold af danske erhvervsfolk arbejdet på en løsning, der potentielt kan redde millioner af liv og forbedre levestandarden for endnu flere. Den københavnsbaserede virksomhed opererer nu på tre kontinenter og søger hele tiden at styrke deres team med nye, talentfulde medarbejdere.

Artiklen fortsætter under grafikken

BLUETOWN

Stiftelsesår: 2006 Hovedkvarter: København Medarbejdere: 51-200 Område: IT og teknologi Website: www.bluetown.com LinkedIn: www.linkedin.com/company/bluetown

“CONNECTING THE UNCONNECTED”

Sådan lyder sloganet for den interkontinentale IT- og teknologivirksomhed BLUETOWN. Virksomheden arbejder på at bringe højhastighedskommunikation til de 55 procent af verdens befolkning, der i øjeblikket lever uden. Indsatsområderne er Sydamerika, Mellemøsten, Indien og Afrika.

BLUETOWN opsætter transmittertårne, der forsyner store områder med internetdækning og mobilnetværk. De lokale landsbysamfund har så mulighed for at benytte sig af internetdækningen mod betaling af abonnementer. Modellen er simpel, men betydningen kan være enorm og livsvigtig for de lokale.

Se filmen om, hvordan BLUETOWN opererer her:

Artiklen fortsætter under videoen

Det starter alt sammen med transmittertårnet

De internettransmitterende tårne er specialdesignede til at modstå harske klimaer, og det er netop det, der adskiller BLUETOWNs teknologi fra tidligere tiltag. I mange af verdens offline-områder er den største udfordring nemlig at udvikle produkter, som kan modstå vind og vejr og særligt høje temperaturer. En anden udfordring er strømforsyning, og som løsning har BLUETOWN valgt et benytte sig af solenergi for at drive de såkaldte ’base stations’. Udover at overflødiggøre jordforbindelser og at lagre overskydende energi i genopladelige batterier, kan BLUETOWNs base stations også fungere som opladningsstation for de lokales enheder, hvilket sikrer, at netværk og enheder fungerer døgnet rundt.

Implikationerne af adgang til ITC (Informations and Communications Technology) kan være enorme for ressourcesvage, lokale samfund. Udover at muligheden for hurtig kommunikation vil være til stor gavn for den almene borger, er der store forhåbninger til, at BLUETOWNs service kan hjælpe lokale sundhedsklinikker drastisk.

80% af alle fejldiagnosticeringer kan blive undgået, hvis lokale klinikker får internetadgang, skriver Mckinsey Global Institute. Blandt andet kan højhastighedskommunikation hjælpe sundhedsarbejdere med at fjerndiagnosticere, give dem mulighed for at researche behandlingsprocedurer og mere jordnært at etablere samarbejde klinikker imellem. Forbedringerne vil potentielt kunne redde millioner af mennesker fra sygdom og fejlbehandling, konkluderer instituttet.
BLUETOWN håber også, at deres services vil kunne gøre en stor forskel i effektiviteten for regeringsorganer og uddannelsesinstitutioner. For eksempel kan en skolelærer undervise om emner i realtid og en myndighed får mulighed for at skabe dialog med befolkningen. En landmand vil med BLUETOWNs løsning, kunne sammenligne markedspriser og sikre sig en fair handel, hvilket vil kunne forøge en landsbys økonomi med op til 30% ifølge CEO Peter Ib, BLUETOWN.

Ingen forbindelse uden en telefon

Internetadgang og opladningsmulighed er ikke meget værd, hvis man ikke har en enhed at logge på med! Derfor tilbyder BLUETOWN også billige, mobile enheder udviklet med fokus på signalstyrke og holdbarhed. Med mobiltelefonen er et SIM-kort heller ikke nødvendigt, fordi opkald kan fungere over BLUETOWNs app i stedet.

Hvorfor ikke bare bruge 3G eller 4G teknologi?
CEO Peter Ib fortæller, at Wi-Fi er en billigere løsning. Wi-Fi koster omkring en tiendedel af prisen for 3G eller 4G. Derudover er Wi-Fi langt mere bæredygtig i forhold til energiforbrug. En 3G eller 4G base station ville kræve en benzin- eller dieseldrevet generator, for at BLUETOWN-modellen kunne fungere.

Udfordringerne og fremtiden

På trods af de positive udsigter for den pseudofilantropiske model står BLUETOWN også overfor anseelige udfordringer. Bl.a. er det en nødvendighed, at konceptet bliver accepteret af lokalbefolkningen, før transmittertårnene sættes op. CEO Peter Ib forklarer, at deres løsning er at forhandle med det lokale bystyre og indgå et samarbejde: typisk leje af landområder. På den måde sikrer virksomheden sig, at der er en lokal interesse for at tage sig af udstyret. Der hyres lokale mikrooperatører blandt de lokale til at sælge abonnementer, hvilket også er med til at skabe jobs og avle velvilje hos lokalsamfundene.

BLUETOWNs omfattende implementeringsplan ville skabe mange tusinde jobs og antages at kunne tiltrække over 100 millioner abonnementer inden 2021. Udviklingen planlægges i tæt samarbejde med lokale kommunikationsudbydere, regeringer, NGO’er og selvstændige aktører

Selvom målsætningen er at levere internet til den næste milliard mennesker og at løfte levestandarden for mindrebemidlede samfund, skal man huske på, at BLUETOWN er en virksomhed og ikke en NGO. Det er vigtigt, at virksomhedens investorer får noget for deres penge. På den måde kan det siges, at BLUETOWN effektivt ’avler’ sit eget marked, ved at give billig netadgang til offline-områder.

Formålet er her, at et forhøjet kommunikationsniveau vil kunne generere mere vækst og derved mere forretning til BLUETOWN. Selvom der er en forretningsmæssig forklaring på interessen for offline-områderne, er der ingen tvivl om at adgangen til internet og netværk vil være en kolossal hjælp for lokale skikkelser. Alt dette og meget mere er en begyndende realitet for ressourcesvage lokalsamfund i bl.a. Afrika og Indien, takket været et dansk tiltag. Sådan forbedrer BLUETOWN verden – en bit af gangen!

Karriere i BLUETOWN – 6 pointer

Anne Grandt, chef for global kommunikation og markedsføring, gav Talentguiden 6 hurtige pointer om karriere i BLUETOWN.

Hvad leder I efter hos jobsøgende hos BLUETOWN?
“Personer som ikke påpeger et problem uden at komme med et forslag til en løsning. Det er vigtigt, at personen er initiativrig, proaktiv, rejsevillig og kan se ’eventyret’ i det vi laver. Med andre ord skal man brænde for det BLUETOWN går og arbejder med. En klassiker er jo selvfølgelig, at man skal være forandringsvillig, men også vigtigt at man har gensidig respekt for sine globale kollegaer, da vi jo er globale og der er kulturforskelle – så mangfoldighed er vigtigt”

Hvordan positionerer man sig til et job hos jer?
“Det er meget individuelt både i forhold til stilling og personen, men det er igen vigtigt at understrege, at kulturel forståelse, gensidig respekt for arbejdet og sine kolleger samt mangfoldighed er vigtige parametre.”

Hvad er jeres bedste studie- eller karriereråd til studerende, der drømmer om en karriere hos jer?
“At man repræsenterer et fagområde fx Cand.merc., Ingeniør eller Cand.com. At man i sin studietid har beskæftiget sig med IT- & teknologiområdet eller for eksempel kulturelle issues på globalt plan herunder Afrika, Indien etc.”

Hvad er jeres indstilling til ’talenter’ – er det et begreb i arbejder med i rekrutteringen?
“Ja, helt klart. Det er med til at føre ny frisk anderledes viden til virksomheden, da vi har udviklingsmuligheder for den enkelte og tænker meget i de baner.”

Hvad byder en karriere hos BLUETOWN på?
“For alle positioner/stillinger gælder det, at jobbet ikke altid er 100% klart defineret på forhånd. Man kan og skal selv være med til at udvikle sig løbende sammen med de kollegaer, man til dagligt samarbejder med på globalt plan. Man har jo rig mulighed for at komme til at arbejde eller rejse meget til vores stationer i Afrika og Indien, hvilket også er med til at gøre en stilling udviklingsorienteret.”

Tilbyder BLUETOWN graduate-programmer, praktikpladser eller stillinger til nyuddannede?
“Som det er lige nu, så tilbyder vi ikke graduate-programmer, praktikpladser tager vi ind på forskellige fagområder, hvis behovet er der for eksempel en kommunikationspraktikant eller i vores udviklingsafdeling (front-end/back-end), men det kræver, at praktikanterne er meget selvstændige, proaktive, går helhjertet ind for det, BLUETOWN står for og selvfølgelig kan fremvise, at de er – trods studie – fagligt kompetente. Vi bruger jo en del tid på at have praktikanter og ser det som et muligt springbræt for vedkommende til at blive ’talentet’, vi lige søger, når de engang er færdige.”

Ønsker du at gøre en mærkbar forskel? Så er BLUETOWN måske din karrierevej! Under ’CAREERS’ på www.bluetown.com kan man finde en liste over aktuelle jobåbninger stillinger hos virksomheden. BLUETOWN kan også findes på LinkedIn og Facebook

mm

Nicolai Thomsen

Nicolai er portrætskribent hos Talentguiden med særligt fokus på virksomheds- og industriportrætter. Han har stor interesse for iværksætteri, marketing og medier. Til dagligt arbejder han som projektleder i Boardmeter ApS. Kontakt: nt@talentguiden.dk

More Posts