Forside / Studietips / Brainfood: Her er det mad du burde spise under eksamensperioder (Og i alle andre perioder!)

Brainfood: Her er det mad du burde spise under eksamensperioder (Og i alle andre perioder!)

Eksamenstid = take-away-tid. En typisk fejltagelse mange studerende begår under den afgørende eksamensperiode, er at indtage store mængder af junkfood, chips og sodavand for at ”holde energi-niveauet oppe”. Men den slags mad er ikke bare skadelig for dit helbred, men har også en negativ effekt på din ydeevne og din hjerneaktivitet!

I stedet bør du skifte slikket og colaen ud med brain food. Brainfood forbedrer dit mentale helbred, booster din hjerneaktivitet og koncentration og i skaber sidste ende bedre resultater i skolen og på din arbejdsplads.

 

Fuldkorn giver energi til hjernen

Som alt andet i din krop, kan din hjerne ikke fungere uden energi. Din evne til at koncentrere dig og fokusere kommer fra tilstrækkelig og stabil levering af energi til hjernen i form af sukker i blodet. Fokusér på fuldkornsprodukter med et lavt glykæmisk indeks.

Et lavt GI udløser langsomt sukker i blodbanerne og holder dig mentalt i gang i løbet af dagen. Vælg brune ris, fuldkornspasta, rugbrød osv. frem for det lyse alternativ.

FishSpis fed fisk

Kroppen kan ikke selv producere essentielle fedtsyrer og de må derfor blive indtaget gennem din diæt. De mest effektive omega-3 fedtsyrer findes naturligt i ”fede fisk” som laks og sild. Andre kilder til essentielle fedtsyrer er kosttilskud, soyabønner, græskarkerner og hørfrø. De essentielle fedtsyrer er ikke kun vigtige for en sund hjerneaktivitet, men også dit hjerte, dine led og dit helbred generelt.

Go nuts i nødder

Nødder har et højt indhold af E-vitamin og omega-3 fedtsyrer, som er linket til at forbedre din kognitive funktion både øjeblikkeligt og på lang sigt. Udover nødder er asparges, oliven, æg og brune ris også gode kilder til vitamin E.

 

 

 

Chocolade

Mørk Chokolade

Mørk chokolade er rig på antioxidanter og god for hele din krop, men det er koffein-indholdet som er kendt for at spille en rolle i at vedligeholde en sund hjerneaktivitet. Yderligere, er det rige indhold af antioxidanter, med til at forbedre dit blodomløb (og derfor din hjernes sundhed), ved at regulere kolesterol og blodtryk.

Røbeder

Du er hvad du spiser, og du bu
rde spise store mængder af rødbede for at booste din hjerneaktivitet. Forskere har fundet ud af at rødbeders naturlige nitrater kan øge din blodtilstrømning til hjernen og derved forbedre din mentale ydeevne og koncentration.

 

Spis grønt: Spinat

De grønne blade er pakket med næringsstoffer, fibre og mineraler der stimulerer din hjerne og modvirker demens. Desuden virker spinat afgiftende, og kan gøre vidundere for din lever når du har været ude og fejre dit 12-tal.

 

Husk at drikke vand!water

At være dehydreret giver dig hovedpine og gør det svært at koncentrere sig om sine opgaver. Det er essentielt for din hjerneaktivitet at holde dig hydreret gennem hele dagen. Skab et godt fundament til at studere ved at starte dagen med at drikke masser af vand efter en hel nat uden vandindtag.

 

Bjarke Bierring Kristoffersen

Bjarke er Talentguidens ansvarlige for indhold og marketing. Han læser til dagligt sin kandidat på CBS, og har en stor interesse for iværksætteri, strategi og kommunikation. Kontakt: bk@talentguiden.dk

More Posts

Follow Me:
LinkedIn

Se Også

Sådan netværker du som introvert

Vi hører det hele tiden: Hvis du vil frem i livet – så netværk! Men ...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *