Forside / Studietips / 5 måder at optimere krop og hjerne når du læser til eksamen
eksamen

5 måder at optimere krop og hjerne når du læser til eksamen

Eksamensperioden kan være hård for kroppen og hjernen. En stresset krop resulterer i, at muskler, især i nakke og skuldre, spænder op, og der kan endda opstå problemer med fordøjelsen. Her er 5 råd, som kan hjælpe dig til at nedsætte graden af stress i eksamensperioden og medvirke til at opretholde dit stærke sind.

1) Vær aktiv

En god måde at få kroppen til at slappe af på er at dyrke motion. Motion kan bl.a. hjælpe dig til:

  • at sænke blodtrykket
  • at forbedre dit kolesteroltal
  • at reducere dit blodsukker

Selvom motion udsætter din krop for en form for fysisk stress, medvirker det også til at forebygge sygdom, gøre dig glad og har en positiv betydning for din hjerne og dit sind.

Hvis du foretrækker at dyrke motion for dig selv, kan det hjælpe at løbe en kort tur eller tage en tur i fitnesscenteret for at stresse lidt af. Foretrækker du derimod det sociale aspekt til at afstresse, så er det en god idé at dyrke motion sammen med andre.

Har du en stresset hverdag, kan det ligeledes være med til at få dig med ud at være aktiv. Med andre ord tilbyder motion utallige fordele – især i løbet af eksamensperioder, hvor krop og hjerne på den måde kan slappe af.

2) Få en god nats søvn

I en travl periode mellem forskellige eksamener er det vigtigt at spare på energien og sove ordentligt og roligt. Gå i seng i god tid, så du gerne når at sove 7-8 timer, og sørg for at slukke dit TV, din tablet og mobiltelefon en halv time, før du går i seng for at få en optimal søvn. Blåt lys fra skærmene er med til at snyde din hjerne til at tro, at det er midt på dagen og gør det sværere at falde i søvn.

3) Kom udenfor

Sidder man midt i eksamensforberedelserne kan man nogle gange glemme tid og sted. Forsøg dog at komme udenfor en gang imellem, da det hjælper dig til at glemme alt ræset og tænke på noget andet – også selvom det kun er for et øjeblik. Tag cyklen til supermarkedet, gå en tur, få noget frisk luft for at give hjernen ro.

4) Spis sundt

Det er altid vigtigt at spise velovervejet, men i eksamensperioder, hvor kroppen og i særdeleshed maven udsættes for meget stress, er det altafgørende, at man indtager mad, der giver krop og hjerne næring til at fokusere og koncentrere sig. Selvom det er nemmere at bestille noget junkfood, så straffer kroppen dig senere, da fordøjelsessystemet er under et hårdt pres, når du er stresset. Du kan læse om, hvad der er klogt at spise under eksamensperioder her.

5) Vand, vand og vand

Uanset om du sidder og forbereder dig til eksamen eller sidder til en forelæsning, så er det altid væsentligt for dit helbred at holde dig hydreret. Vand skyller uhensigtsmæssige toksiner ud af kroppen og hjælper derved med at holde kroppen sund. Ved at drikke en masse vand optimerer du hjerneaktiviteten og gør det muligt for dig at studere en hel dag.

Følg disse 5 råd og gå ikke på kompromis, selvom det kan være fristende midt i de pressede perioder. Du vil takke dig selv senere.

Eddi Bisgaard

Eddi læser kommunikation på AAU og er lige nu i praktik hos reklamebureauet, Clienti. Han elsker at fordybe sig og skriver bl.a. om sociale medier og markedsføring. Kontakt: eb@talentguiden.dk

More Posts

Follow Me:
LinkedIn

Se Også

Hvad forventer direktørerne af morgendagens talenter? Morten Ry, COO hos Deloitte

CBS Case Competition 2017 er i fuld gang og studerende arbejder på fuld tryk med ...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *