Forside / Studietips / Fire gode råd til at tackle din eksamensangst
eksamensangst

Fire gode råd til at tackle din eksamensangst

Hvem kender ikke følelsen af klamme håndflader og bankende hjerte op til eller lige inden en eksamen? For nogle studerende er eksamener ’a-piece-of-cake’, men flere og flere oplever, at nervøsiteten omgiver dem i en sådan grad, at det udvikler sig til en angsttilstand – eksamensangst.

Nervøsiteten er dog ikke nødvendigvis lig med et dårligt eksamensresultat. Faktisk kan den hjælpe dig til at skærpe dine sanser, såfremt du accepterer din angst. Denne artikel giver 4 gode råd til, hvordan du kan tackle din eksamensangst, så den kommer til at arbejde for dig, ikke imod dig. 

1. Skriv dine tanker og bekymringer ned

Første skridt mod at bearbejde din angst handler om at være nysgerrig og undersøgende. Det er en god idé at skrive dine tanker ned: Hvad sker der i din krop og i dine tanker i de situationer, hvor du bliver nervøs og hvor kommer det fra? Ved at skrive tingene ned bearbejder du dine tanker, og det kan virke helt terapeutisk og aflastende at få sine inderste tanker ned på skrift. Samtidig kan du også i skriveprocessen få en ny åbenbaring om dig selv, hvordan du reagerer og hvorfor. Du lærer mere om dig selv, og kan på den måde bedre tackle en lignende situation næste gang.

2. Tal med en coach

Alternativt kan du få sat ord på din eksamensangst ved at tale med en coach, som er trænet i at stille de rigtige spørgsmål og undersøge din angst sammen med dig. Du behøver at tage til coach i 10 uger; ofte er to eller tre sessioner med en coach nok til at forandre dit perspektiv og din mentalitet – og dermed mindske din eksamensangst. Nogle steder tilbyder de tilmed coachingsessioner gratis i forbindelse med træning og oplæring.

3. Drik (en masse) vand

En tredje måde at undgå en ’nedsmeltning’ af hjernen er ved at drikke en helt masse vand. Hjernen er dit vigtigste redskab til eksamenen og består af 80% vand. Derfor er det ekstremt vigtigt at fylde den med brændstof over hele eksamensdagen, så du ikke går i stå.

4. Nul alkohol

Når eksamensangsten trænger sig på, kan det være lokkende at få sig en drink eller to. Selvom alkohol har en beroligende effekt, så har det også negative bivirkninger for din hukommelse og din koncentrationsevne. Derfor er det smart at droppe alkoholen minimum dagen før eksamenen – og så kan du drikke rigeligt, efter den er overstået 😉

Ellers er der ikke andet for end at springe ud i det. Held og lykke med eksamen.s

Eddi Bisgaard

Eddi læser kommunikation på AAU og er lige nu i praktik hos reklamebureauet, Clienti. Han elsker at fordybe sig og skriver bl.a. om sociale medier og markedsføring. Kontakt: eb@talentguiden.dk

More Posts

Follow Me:
LinkedIn

Se Også

Hvad forventer direktørerne af morgendagens talenter? Morten Ry, COO hos Deloitte

CBS Case Competition 2017 er i fuld gang og studerende arbejder på fuld tryk med ...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *