Forside / Karrieretips / Gør din jobsamtale mindeværdig med disse 7 råd

Gør din jobsamtale mindeværdig med disse 7 råd

Banner meptek

Arbejdsgiveren sidder med 100+ ansøgninger, men alligevel er du kommet igennem nåleøjet og er en ud af de 5, som skal til jobsamtale. Der er dog ikke tid til at hvile på laurbærene, for du skal ind og præsentere dig selv og hvad du kan give virksomheden. Arbejdsgiveren må ikke glemme dig, derfor skal du gøre din samtale mindeværdig.

Af Nicolaj Sand Rasmussen

1. Fokuser på modparten, ikke dig selv

 

Det vigtigste er at fokusere på modparten. Husk på hvad der kunne være mindeværdig for personen der sidder overfor dig, ikke på hvad der er mindeværdigt for dig selv.

Sæt dig i personens sted og prøv at forestille dig, hvad modparten forventer, og hvad den person er vant til at se. Skil dig ud derefter.

 

2. Start og slut med et citat

 

Find et citat, som kunne passe på dig, dine evner, din moral, den arbejdsmetode eller lignende. Ram din samtale ind med dette citat, ved at forklare og vise det i starten, og slutte af med det når du giver hånd til sidst.

 

3. Giv håndtryk med øjenkontakt

 

Giv det rigtige og fornuftige håndtryk, alt imens du ser personen i øjnene. Øjenkontakt er et tegn på selvtillid, og denne selvtillid er god i en jobsamtale.

 

4. Tag en fysisk ting med

 

Tag en fysisk ting med, som er håndgribelig for modparten. Hvis du bruger et citat, så have citatet printet ud med store bogstaver på et papir. Eller hvis du sammenligner dig selv med en fugl, så tag en udstoppet fugl med, som du kan pege på.

Det kan også være så simpelt som en lighter eller elastik. Personligt har jeg selv anvendt en elastik til min eksamen i ’career development’, hvor jeg skulle ind til en opsat jobsamtale. Jeg brugte elastikken til at forklare min svage side angående at kunne give slip på ansvar. Jeg satte mig selv i centrum af elastikken og viste, at jeg godt kunne give arbejdsopgaver ud, men når elastikken strammede til, ville jeg gerne trække ansvaret tilbage til en slap elastik. Det virkede, og gjorde det unikt for modparten.

 

5. Stil et retorisk og tankevækkende spørgsmål

 

Start samtalen med at stille et spørgsmål, hvor du kender svaret.

      1. ’’Vil I gerne vokse jeres virksomhed?’’
      2. ’’Er I klar til at skabe mere værdi?’’

 

6. Vis en statistik, nyhed eller artikel

 

Hvis det giver mening i dit kommende job, så tag en statistik med over noget relevant. Hav en printet graf med, som du kan vise og fortælle ud fra.

Du kan også finde en artikel, som du kan tage med og lave en udtalelse deraf. Det viser, at du er opdateret og at du har gjort en indsats.

 

7. Brug billeder og modeller

 

Du kan med fordel have sat dig selv eller din kommende arbejdsopgaver ind i en model.

F.eks. kan du sætte dig selv ind i en SWOT-model. Strength, weakness, opportunities & threats. Her kan du forklare gennem modellem med billeder af dig selv om dine stærke og svage sider, samtidig med muligheder og trusler ved at ansætte dig.

Meptek

Som eksperter i præsentationsteknik skriver Meptek om hvordan du kommer ud over scenekanten så dit publikum hører hvad du har at sige.

More Posts - Website

Follow Me:
Facebook

Se Også

Karrierecoach: Kom i mål med LinkedIn-anbefalinger

Unge er for dårlige til at bruge referencer på LinkedIn, hvis du spørger karrierekonsulent, Lis ...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *