Forside / Karrieretips / Har du ikke tid nok til det hele? Så brug Stephen R. Coveys berømte metode

Har du ikke tid nok til det hele? Så brug Stephen R. Coveys berømte metode

Der er kamp om din tid og hvis du har mange idéer eller ambitioner, er du sikkert også god til selv at smide flere ting ind i dit liv, end der er plads til. Der findes en masse gode råd og værktøjer til, hvordan du administrerer din tid, og aktiviteter, men et af de værktøjer, der i mit liv har haft størst effekt er Stephen R. Coveys 4 kvadranter.

Måske kender du allerede bogen “7 habits of highly effective people” af Stephen R. Covey. Hvis ikke, så skynd dig ud og køb den! Her giver Covey indsigt i hvordan du får mest muligt ud af din tid.

Med en forkærlighed for strukturer og modeller har jeg taget Coveys kvadranter til mig i perioder, der er ekstra pressede. De giver et enkelt overblik, over alle de ting du foretager dig og lader dig let prioritere dem rigtigt.

Konceptet er simpelt. Du deler alle dine opgaver ind i et diagram med 4 kvadranter:

www.naturli.dk
www.naturli.dk

Lev i “Haster ikke/Vigtigt”

Kvadrant nr. 2 er der, det er ideelt at leve. Det er der, du laver ting, der er vigtige og giver værdi til dit projekt uden at du render og slukker brande (kvadrant 1). Du har stadig kontrollen og behøver ikke stresse.

Hvis du ikke tager dig af de opgaver, der ligger i kvadrant 2, rykker de sig dog langsomt over i kvadrant 1, og bliver hastesager. Når de er der, har du ikke samme overskud til at udføre dem ordentligt.

Post-it’s er din ven

I perioder med store projekter – det kunne meget vel være en eksamen, eller en opgave på arbejde, der skal afleveres – kan du med stor gavn lave et lille kunstværk på din væg med post-it’s, du arrangerer i de forskellige kvadranter. Gør dig det klart hvad du skal lave, og hvor i skemaet de hører til. Så bliver det lettere for dig at prioritere dine valg.

Planlæg ugentligt – tilpas dagligt

Når du har fået overblik over hvor din energi er bedst brugt kan du begynde at lægge en plan for, hvordan du vil gribe tingene an. Læg en ugentlig plan, hvor du finder ud af hvornår du bruger tid på hvad. Hver dag reviderer du så den plan du har lagt, og tilpasser den til de ting, der er dukket op.

Karoline Mia Jessen

Karoline læser til dagligt Dansk på KU og har stor interesse for kommunikation og marketing. Derudover har hun sin egen grafiske designvirksomhed. Kontakt: kj@talentguiden.dk

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterLinkedIn

Se Også

Karrierecoach: Kom i mål med LinkedIn-anbefalinger

Unge er for dårlige til at bruge referencer på LinkedIn, hvis du spørger karrierekonsulent, Lis ...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *