Forside / Karrieretips / Tivolis HR-Chef: “Kandidater, der sender gaver og gimmicks skiller sig sjældent positivt ud” – og andre gode råd

Tivolis HR-Chef: “Kandidater, der sender gaver og gimmicks skiller sig sjældent positivt ud” – og andre gode råd

Jobsøgningen kan være en udfordrende proces, og det er ikke altid let at vide, hvad man skal gøre, for at vinde arbejdsgiverens gunst. I stedet for at famle i blinde og komme med mere eller mindre kvalificerede gæt på, hvordan du bedst gør dig selv bemærket i ansættelsesprocessen, har vi spurgt en række førende HR-chefer, hvad de ser efter, når de skal ansætte nye medarbejdere til deres virksomhed.

Dorthe Dinesen_HR_Tivoli_2015_Chris Campbell_IDorthe Dinesen har siden 2011 været øverste ansvarlige for Tivolis HR afdeling. Her har hun gennem årene haft det overordnede ansvar for at tiltrække, rekruttere og udvikle de bedste og arbejdet med trivsel, herunder sikret Tivoli en plads, som Danmarks 3. bedste store arbejdsplads. Det er HR partnere og HR konsulenter i Dorthes afdeling, der rekrutterer og udvikler virksomhedens medarbejdere og det er her rekrutteringsstrategi og praksis i virksomheden fastlægges. Med sin store erfaring og imponerende resultater bag sig, deler hun ud af, hvad Tivoli leder efter, og hvad du som ansøger kan gøre, når du skal på jobjagt.

Hvilke 3 ting kigger du altid efter hos nye medarbejdere?

Selvfølgelig ser jeg efter, at uddannelse og/eller erfaring passer, til den profil vi søger. Derudover, at kandidaten let vinder sympati – dvs. smiler, kigger i øjnene og virker interesseret. At kandidaten kan give konkrete eksempler, der understøtter de kompetencer, han/hun fortæller om, og til sidst, at kandidaten har sat sig ind i, hvad jobbet handler om og gjort sig tanker om sit eget bidrag i jobbet.

Hvad er vigtigst for dig: Relevant erhvervserfaring eller gode karakterer?

Det kommer an på, hvilken stilling, der er tale om. Kræver jobbet en bestemt uddannelsesmæssig baggrund, skal den selvfølgelig være på plads. Som regel betyder erfaringer og resultater mest mens frivilligt arbejde og andet engagement ud over arbejdet er med til at tegne billedet af hele personen og beviser andre kompetencer.

Hvordan skiller man sig bedst ud fra mængden?

Kort, præcist og velskrevet materiale. En frisk og anderledes vinkel uden klichéer og business buzz words. Jeg synes, at kandidater, der sender gaver og gimmicks eller ringer mange gange sjældent skiller sig positivt ud.

Hvad er de mest typiske fejl kandidater laver under ansættelsesprocessen?

1. Sender ansøgning stilet til en anden virksomhed.

2. De gør sig ikke tanker om jobbet og virksomheden på forhånd.

3. De får/læser ikke korrektur på deres eget materiale.

4. Møder uoplagt eller uforberedt op.

5. Fortæller om hvordan de er, frem for hvad de gør.

Hvad er dit bedste karriereråd til ambitiøse studerende?

Gå efter studierelevante bijobs, skriv din opgave eller tag din praktik i virksomheder, som du er særligt interesseret i – det virker, at have en fod indenfor. Følg med i erhvervsstoffet i medierne, vær nysgerrig og skab relationer.

 

Karoline Mia Jessen

Karoline læser til dagligt Dansk på KU og har stor interesse for kommunikation og marketing. Derudover har hun sin egen grafiske designvirksomhed. Kontakt: kj@talentguiden.dk

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterLinkedIn

Se Også

Karrierecoach: Kom i mål med LinkedIn-anbefalinger

Unge er for dårlige til at bruge referencer på LinkedIn, hvis du spørger karrierekonsulent, Lis ...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *