Forside / Karrieretips / ”Hvorfor skal vi ansætte dig?” Er du klar til at svare på dette spørgsmål til din jobsamtale?
jobsamtale

”Hvorfor skal vi ansætte dig?” Er du klar til at svare på dette spørgsmål til din jobsamtale?

Vi kender det alle sammen, spørgsmålet som kan bringe sved på panden, selvom du har forberedt dit pitch grundigt hjemmefra. Spørgsmålet behøver dog ikke at få dig til at drypsvede. Faktisk er det en rigtig god mulighed for at opsummere, hvorfor du er et godt match til stillingen. Det åbner nemlig op for, at du kan italesætte dine evner, hvordan du vil passe ind i virksomhedskulturen og alt hvad der ligger imellem de to emner. Når muligheden byder sig, skal du gribe den og udnytte den. Så hvordan dækker dig ind overfor så åbent et spørgsmål? Her er tre gode strategier, som du kan øve dig på hjemmefra:

1. Krydsfeltet

En god måde at gribe spørgsmålet an på er at tænke over, hvad den rekrutteringsansvarlige fisker efter, og hvad du kan få ud af det. Groft sagt skal du formidle, at han eller hun vil få en entutastisk medarbejder, som har de helt rigtige evner til stillingen, og at du får mulighed for at udvide dine kompetencer og arbejde dig frem mod det næste skridt i din karriere.

At tale om dig selv er nøglen. Alt for mange mennesker begår den skæbnesvangre fejl, udelukkende at remse fordelene for arbejdsgiveren op. Italesætter du i stedet hvad stillingen vil give dig, vil det klargøre hvorfor du fortsat vil være motiveret i virksomheden – et karaktertræk som alle arbejdsgivere er på udkig efter.

2. Virksomhedseksperten

De arbejdsgiveren egentlig spørger om er: “Hvorfor skulle jeg hyre dig frem for en anden?

Har du allerede kortlagt din erfaring og dine kompetencer flere gange, kan det være en fordel at fortælle hvad du kan tilbyde, som konkurrenten ikke kan. Konkurrerer du med kandidater, som besidder de samme kompetencer som dig, er det et glimrende tidspunkt at fremhæve din dedikation i forhold til stillingen.

For at kortlægge din dedikation, skal du sørge for at vise en dyb og bred forståelse for virksomheden. Det kræver naturligvis en del research, men det gør dig i stand til at tale om historien, fremtiden og din egen personlige investering i virksomheden.

Det viser nemlig entusiasme og begejstring for stillingen. Du vil fremstå som en insider der vil være lettere at lære op end andre kandidater, og som en sidegevinst demonstrerer du, hvordan du håndterer noget som du investerer dig selv i.

3. Problemknuseren

Stillinger bliver ofte slået op fordi virksomheden har et problem, som skal løses. Kom hurtigt frem til pointen og skitsér, hvordan du kan lindre virksomheden i forbindelse med problemet. Brug ikke al din tid på at tale om fortiden, men fokusér din indsats på fremtiden og forklar hvordan du kan gøre arbejdsgiverens liv lettere, ved at italesætte de mest presserende problemer. Dette viser at du er fremsynet, allerede en holdspiller og klar til at kaste dig ud i det.

Næste gang du møder spørgsmålet, så prøv med en af ovenstående strategier for at skille dig ud fra konkurrenten. Om ikke andet vil du blive husket for hvor velbalanceret og fattet du har været, og det alene gør dig speciel og medvirker til, at virksomheden måske ringer dig op i fremtiden.

Emil Djørup

Emil har stor interesse for Big Data Analytics og Business Intelligence. Til dagligt læser han Business Administration & Information Management på CBS og arbejder ved siden af studiet hos Danmarks største erhvervsgiver organisation. Kontakt: ed@talentguiden.dk

More Posts

Follow Me:
LinkedIn

Se Også

Karrierecoach: Kom i mål med LinkedIn-anbefalinger

Unge er for dårlige til at bruge referencer på LinkedIn, hvis du spørger karrierekonsulent, Lis ...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *