Forside / Studenterportrætter / Mød Jakob Høegh,konsulent hos Mindshare og politisk medarbejder hos Venstre: Prioriterede erhvervserfaringen før studierne
jakob høegh

Mød Jakob Høegh,konsulent hos Mindshare og politisk medarbejder hos Venstre: Prioriterede erhvervserfaringen før studierne

Jakob valgte at prioritere erhvervserfaring, da han fandt ud af, at hans bachelor i HA(Kom) i højere grad var en kommunikationsuddannelse, end en HA. Kommunikation er en uddannelse, ethvert universitet med respekt for sig selv tilbyder og netop derfor følte Jakob, at relevant erhvervserfaring måtte hjælpe til, så han kunne skille sig ud fra flokken af kommunikationsstuderende.

Artiklen fortsætter under grafikken

Jakob Høegh

Alder: 25 år
LinkedIn: https://dk.linkedin.com/in/jakob-høegh-0119955b
Bachelor: Ha(Kom) – Erhvervsøkonomi og virksomhedskommunikation
Kandidat: Cand.Merc.EMF
Nuværende stilling: Social media consultant i Mindshare & politisk medarbejder hos Venstre
Tidligere erfaring: LEAD Agency, SocialSuccess (Startup)
Frivilligt arbejde: DANSIC og UNGKOM

Afslag fik Jakob til at skabe sit eget job

Jakob begyndte sit studie uden relevant erhvervserfaring – et udgangspunkt de fleste studerende kan nikke genkendende til. Han fik dog hurtigt et job, der så studierelevant ud på papiret, men arbejdsopgaverne var ifølge Jakob lousy. Til gengæld var lønnen og kaffen god, så han blev hængende i et års tid, indtil han indså, at det var på tide at finde et job med mere tyngde. Men som mange andre garanteret har oplevet, var der altid en kandidat med mere erhvervserfaring, der snuppede jobbet for næsen af ham. Efter tiende afslag måtte der derfor hårdere midler til. Jakob og en studiekammerat besluttede sig for at blive selvstændige.

”Ingen af os havde nogen nævneværdig erfaring inden for noget som helst, men vi syntes begge, at sociale medier var spændende, og sådan blev vores virksomhed SocialSuccess født. Hvis sandheden skal frem, blev jeg faktisk selvstændig fordi ingen andre ville ansætte mig – en beslutning, som jeg aldrig nogensinde kommer til at fortryde.”

Landede praktikplads hos LEAD Agency

“Efter noget tid som selvstændig fik jeg mod på at prøve kræfter med et større bureau, så jeg faldt hurtigt i snak med en af mine forelæsere Kresten Schültz Jørgensen, som også er CEO i kommunikationshuset LEAD Agency. Jeg fik en kaffeaftale gennem ham, og LEAD syntes, at det jeg havde opnået i mit eget firma var meget imponerende, hvilket resulterede i et 6-måneders internship. Internshippet betød, at jeg nu var fuldtid i et af Danmarks største kommunikationsbureauer, selvstændig og bestyrelsesmedlem i UNGKOM, som er en brancheforening for kommunikationsstuderende.”

Hans egen virksomhed åbnede dørene til fremtidige jobs

Jakob blev hos LEAD i seks måneder, inden han ville prøve kræfter med noget nyt og mere digitalt. Han søgte derfor videre til bureauet Mindshare, hvor han blev ansat. Her arbejder Jakob stadig med sociale medier og rådgivning for nogle af de største brands i Danmark: Heineken, Faxe Kondi, Kræftens Bekæmpelse m.fl.. Derudover blev han ved årsskiftet 15/16 kontaktet af MF’eren Marcus Knuth, som er Udenrigs- og integrationsordfører for Venstre, som spurgte, om Jakob ville hjælpe ham med blandt andet digital kommunikation. Dette var lige i Jakobs boldgade, da han nemlig tror på, at kommunikation udvider horisonter, og at god kommunikation ændrer holdninger. Derudover var et jobtilbud på Christiansborg enormt smigrende. Jakobs imponerende CV mener han selv skyldes hans beslutning om, at blive selvstændig.

”Hvis jeg ikke havde været selvstændig, havde jeg ikke været en relevant kandidat for LEAD Agency, så min egen virksomhed har helt sikkert haft kæmpe påvirkning for mit internship i LEAD. Hvis ikke jeg havde været i LEAD, var jeg ikke havnet i Mindshare og uden Mindshare, var jeg nok ikke ansat på Christiansborg. På den måde kan det hele spores tilbage til min tid som selvstændig.”

Jakob har mange jern i ilden og skal derfor være god til at prioritere. Han er en travl herre, men som han selv siger: Hvis ikke man skal have travlt som studerende, hvornår skal man så?
Samtidig mener Jakob dog også, at hans uddannelse er velvalgt, da der har været mulighed for at dygtiggøre sig ved siden af studierne. Det skyldes, at arbejdsbyrden ikke har været specielt hård, hvilket har været til Jakobs fordel, da han herved har kunne varetage både frivilligt arbejde og studiejobs.

Find det, der gør dig unik

At Jakobs uddannelse har givet mulighed for at kunne tage jobs ved siden af, har været vigtigt. Kommunikation er en uddannelse, der kan gøre det svært for en arbejdsgiver at regne ud, hvad kandidaten egentlig kan. Kommunikationsfaget er endnu ikke slået igennem på direktionsgangene, og derfor kan det være svært at vide, hvad man kan forvente af kommunikationsuddannede, da uddannelsen i sig selv er meget nuanceret. Jakob mener derfor, at et godt råd til studerende, der læser en uddannelse, som ikke emmer af samme prestige, som uddannelser inden for økonomi eller jura er, at man bliver nødt til at bevise sit værd – og også gerne inden man har færdiggjort sin uddannelse. Dette behøver dog ikke betyde, at du skal starte din egen virksomhed for at skille dig ud. Jakob mener, at der kan være mange metoder til at vise sit værd. Som han selv siger kan man ”kloge” og dygtiggøre sig på blandt andet en blog, vlog, twitter, podcasts, artikler eller ved frivilligt arbejde.

”En tidligere chef fortalte mig engang, at det er utrolig vigtigt, at man kan sætte ord på præcis hvad der gør én unik. Det er ikke nok, at man som kommunikatør kan sige, at man kan vinkle en historie knivskarpt og har strategisk forståelse. Det bør alle kommunikatører kunne. Jeg tror efterhånden, at jeg har fundet ud af, hvad der måske adskiller mig for andre: Jeg er god til at forstå mennesker. Hvis du forstår mennesker, forstår du også hvilke udfordringer de og deres virksomhed står med og på den måde kan du blive en god konsulent. Det lyder primitivt, men i en så lille branche, som jeg arbejder i – SoMe branchen – er det virkelig vigtigt, at du kommer godt ud af det med de fleste. Dét er det, der gør mig unik.”

Foretrækker erfaring frem for 12-taller

Selvom Jakob gennem sin uddannelse har haft fokus på arbejde, har det ikke betydet, at han har nedprioriteret studierne fuldstændigt. Han mener blot, at fordybelse i andre ting end uddannelsen er vigtigt – dog med det forbehold, at de ’andre ting’ er relevante for uddannelsen. Arbejde og studier kan på den måde have et symbiotisk forhold, der kan forbedre de faglige kompetencer.

”Overordnet set har jeg nok prioriteret studiejobs og det frivillige arbejde højest, da jeg mener, at det er her den største værdi og de største muligheder ligger. Uddannelse er vigtigt, men hvis jeg havde valget mellem et eksamensbevis med lutter 12-taller og et eksamensbevis med et acceptabelt snit og et CV, som jeg selv var stolt af, så ville jeg vælge sidstnævnte. Det er nemlig det, som arbejdsgiverne kigger efter.”

Jakobs 3 gode råd til ambitiøse studerende

1. Uddannelse er ikke alt

Hvis du er frustreret over manglende tyngde og undervisning på din uddannelse, kan du enten vælge at læse noget andet, eller du kan gribe mulighederne, som den ekstra tid giver dig. Engagér dig og fordyb dig inden for det område, som du finder spændende. Overvej om du bør tage et frivilligt job for at kvalificere dig til et studiejob.

2. Publicer dit indhold og gør dig synlig

Din kommende arbejdsgiver googler dig helt sikkert, inden han/hun inviterer dig på en kop kaffe, så sørg for at vedkommende kan finde dig. LinkedIn har udgivet sin egen publisher-platform, det er et godt sted at starte. Hvis du ikke har mod på at starte din egen blog, kan du også forhøre dig, om du kan gæsteblogge på en andens blog. Der findes et hav af kommunikations- og marketingsblogs. Min erfaring siger mig, at bloggeren gerne “låner” et indlæg ud, så længe at du har noget på hjerte.

3. Bliv skarp på 140 tegn

Hvis du læser kommunikation eller marketing burde Twitter være en fast rutine af dit daglige SoMe-fix. Twitter er fyldt med inspiration fra branchens skarpeste profiler. Derudover er din kommende chef helt sikker på mediet, og det er bare lidt nemmere at blive budt på kaffe, hvis din kommende arbejdsgiver har tweetet med dig først.

Alberte Fich Askgaard

Alberte læser til dagligt kommunikation på RUC og interesserer sig også for journalistik, SoMe og strategi. Hos Talentguiden skriver hun portrætter og redigerer desuden for VINKkbh.

More Posts

Follow Me:
TwitterLinkedIn

Se Også

Karrierecoach: Kom i mål med LinkedIn-anbefalinger

Unge er for dårlige til at bruge referencer på LinkedIn, hvis du spørger karrierekonsulent, Lis ...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *