Forside / Karrieretips / Sådan opnår du store mål med små skridt: Snyd din hjerne med Kaizen-metoden

Sådan opnår du store mål med små skridt: Snyd din hjerne med Kaizen-metoden

Det er essentielt for din karriere at du kan implementere nye, gode vaner og hele tiden forbedre og udvikle dig. Men det er også svært, for din hjerne er faktisk slet ikke gearet til forandringer. Lær, at snyde hjernen med kaizen-metoden og opnå store mål med små skridt.

Kaizen opstod i Japan og er baseret på en lang samuraitradition. På japansk betyder Kaizen forbedring. En samuraikriger skulle forbedre sin stil gennem hele livet, og deres træning var tilrettelagt så de, dag for dag, hele livet igennem, blev en anelse bedre til at kæmpe.

Teorien bag kaizen er, at din hjerne bedre kan acceptere forandringer i små skridt fremfor radikale ændringer, og at en lille smule forbedring hver dag på sigt vil give store resultater.

Derfor holder nytårsforsættet aldrig 

”Næste år vil jeg være forberedt til hver undervisningsgang”, ”fremover vil jeg komme i god tid til mine aftaler”, ”næste semester vil jeg begynde at læse til eksamen i god tid”, ”næste år vil jeg ikke misse en eneste deadline”.

Hvor tit er det lige, vi har held med vores nytårsforsæt, allerbedste intentioner og de løfter, vi giver os selv om, at på mandag bliver alting anderledes? Ret sjældent. Hjernen er nemlig slet ikke gearet til radikale livsstilsændringer fra den ene dag til den anden.

Forandringer er altid lig med en vis usikkerhed, og uvished behandles som frygt i hjernen. Din hjerne går altså i alarmberedskab og lukker ned for de ressourcer, du har brug for, når du skal skabe en stor forandring i dit liv.

Derfor er kaizen-metoden en effektiv måde at opnå dine karrieredrømme, uddannelsesønsker og hverdagsmål. Teorien bag kaizen er, at du oparbejder nye vaner og arbejdsgange gennem små skridt. De små skridt snyder din hjerne, så den ikke modarbejder dig, og lige så stille bliver din nye handlemåde en mere og mere etableret del af din hverdag, som hjernen ikke frygter.

Hvordan bruger man kaizen-metoden? Små skridt er nøglen.

Lad os tage et klassisk eksempel, som de fleste kan forholde sig til: løbetræning. Du har besluttet, at du skal i gang med at løbe igen. Fem kilomenter, det snuppede du nemt, sidst du var i form. Men på din første tur, når du knap nok de to, før du sjosker skuffet hjem og lader løbeskoene stå på hylden. Første tur tilbage på stierne blev et nederlag, og du har ikke lyst til at tage af sted igen og blive bekræftet i din dårlige kondition.

Nu er det blevet et uoverskueligt projekt. Du kan ikke komme afsted, fordi det aldrig går, som du håber, og det bliver aldrig bedre, for du kommer ikke længere afsted. Din hjerne påpeger, at det er et stort og farligt projekt, du har gang i, og siger, at du hellere må lade være.

Her kommer kaizen ind i billedet. Helt små skridt, der snyder din hjerne:

  1. I morgen finder du løbeskoene frem og stiller dem ud i entreen. Det var ikke så farligt, vel?
  2. Dagen efter tager du løbetøj på, snører dine løbesko, går ud af døren. Og så ind igen.
  3. Dagen efter igen spadserer du rundt om blokken i dit løbetøj.
  4. Dagen efter det løber du måske rundt om blokken i dit løbetøj.
  5. Og sådan fortsætter du.

Hvis du synes, at trinene er så små, at det bliver helt latterligt, så er det faktisk meningen. Et af kendetegnene for kaizen er, at de første små skridt er så små, at de ikke kan mislykkes. Du er dømt til succes, når målet ikke er større end at tage løbeskoene på – og af igen.

Om en uge har du en fast vane, hvor du tager løbetøj på en gang om dagen og bevæger dig udenfor. Det er mere end dengang, du slet ikke kom afsted. Måske tager du alle fire trin første dag, fordi når først du har løbetøj på og står på gaden, så kan du lige så godt tage turen rundt om blokken. Og så kan dit næste skridt være to ture rundt om blokken.

Novo Nordisk bruger også kaizen

Kaizen-metoden kan bruges til hvad som helst. Lige fra forårsrengøringen til eksamensskrivning, karriereplanlægning og arbejdsgangene i en virksomhed.

Kaizen er en essentiel del af begrebet ’Lean’, som handler om at skabe værdi for virksomhedens kunder med den mindst mulige indsats. I Danmark har virksomheder som Novo Nordisk, PostDanmark, DSB, DJØF og mange andre allerede brugt kaizen-metoden i årevis, så måske du også selv skulle give det et forsøg?

 

Camilla Lærke Lærkesen

Camilla er fast skribent på Talentguiden. Hun læser retorik på KU og står bag bloggen bevidstintrovert.dk. Kontakt: cll@talentguiden.dk

More Posts - Website

Se Også

Karrierecoach: Kom i mål med LinkedIn-anbefalinger

Unge er for dårlige til at bruge referencer på LinkedIn, hvis du spørger karrierekonsulent, Lis ...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *