Forside / Karrieretips / Kan du forklare din vision på turen op i elevatoren? Sådan laver du en effektiv elevatortale
elevatortale

Kan du forklare din vision på turen op i elevatoren? Sådan laver du en effektiv elevatortale

Du skal bruge den til jobsamtalen, til netværksmøderne, i telefonopkald. Elevatortalen er dit vigtigste pitch-redskab og du skal kunne lire den af alle vegne. Men hvad er egentlig en god elevatortale? Hvad skal den indeholde, og hvordan skal den skrues sammen?

Præmissen for elevatortalen er, at vi forestiller os, at du tilfældigvis er kommet til at tage elevatoren sammen med en rekrutteringsmedarbejder, du gerne vil imponere, en potentiel klient, du gerne vil have, en person, du gerne vil interviewe, eller en helt fjerde person, du gerne vil have kontakt med.

Elevatorsamtalen er på baggrund af den præmis karakteriseret ved at være helt kort – cirka ét minut. Du præsenterer dig selv og gør dit ærinde relevant, nærværende og ikke mindst interessant for modtageren.

For at gøre en lang historie kort, så skal du overordnet svare på tre spørgsmål om dig selv i elevatortalen:

Hvem er du?

Hvad kan du?

Hvad vil du?

Brainstorm, brainstorm, brainstorm

De tre ovenstående spørgsmål kan besvares relativt hurtigt ved at sige dit navn, din jobtitel, din uddannelsesmæssige baggrund og dit drømmejob. Men samme jobtitel kan dække over både ”studentermedhjælper”, ”webredaktør”, ”SoMe-ansvarlig”, ”skribent” og ”kommunikationsmedarbejder”, så overvej hvilken titel, der støtter bedst op om målet med elevatortalen. Hvor vil du hen i din karriere på længere sigt? Hvor vil du hen i dit næste jobskifte? Hvem vil du gerne holde elevatortalen for?

Det samme gælder for: Hvad kan du? Kan det opsummeres i din uddannelsesbaggrund? Kan man antage, at folk ved, hvad man kan, når man har den uddannelse? Er der nogle aspekter af uddannelsen, du har beskæftiget dig mere med end andre? Er det i virkeligheden kompetencerne fra dit studiejob eller frivillige arbejde, du gerne vil søge videre på?

Du har ikke ret lang tid til at holde din elevatortale, så dit ordvalg er vigtigt. Lav en brainstorm, hvor du skriver løs i 10 minutter om hvert spørgsmål uden at stoppe. Skriv alt ned, du kommer i tanker om.

Find den røde tråd

Det er altid nemmest at skabe god kommunikation, hvis man ved, hvem modtageren er. Det gør ”Hvad vil du”-spørgsmålet essentielt. Er du jobsøgende giver det mening at lave én åben elevatortale, som du kan bruge, når du møder folk i dit netværk, og én du kan skræddersy til hver jobsamtale.

I den åbne elevatortale beskriver du det område, du gerne vil arbejde indenfor. Til jobsamtalen sørger du for, at det mål, du nævner, er et, du faktisk kan opnå gennem din ansættelse – på kort eller lang sigt. Hvis du på ingen måde kan relatere den stilling, du søger, til det, du gerne vil, skal du nok overveje, om det er den rigtige stilling, du søger.

Sørg for at de ting, du nævner, relaterer til hinanden. Der skal være en rød tråd. De kompetencer, du fremhæver, skal gerne kvalificere dig til den titel, du nævner, og på en eller anden måde pege i retning af det, du gerne vil på sigt.

Hvis din elevatortale stritter i for mange retninger, kan modtageren ikke gennemskue, hvad du vil. Og hvis modtageren ikke engang kan gennemskue, hvad du vil, skal du ikke regne med, at de kan bidrage til at få det til at ske.

Show it – don’t tell it

Først og fremmest skal din tale være til at forstå. Brug dit almindelige talesprog og undgå tekniske begreber og titler – medmindre de er common sense i både den branche, du kommer fra, og den branche, modtageren færdes i.

Dernæst må din tale gerne være interessant at høre på. Lad være med bare at liste buzz-ord, klichéer og positive tillægsord op: Vi er alle sammen smilende og energiske med gode evner til at holde mange bolde i luften på én gang. Hvornår er du særligt smilende? Har du et eksempel, hvor det gjorde en forskel, at du kunne holde mange bolde i luften på én gang? Hvad giver dig energi i dit arbejde?

Dit job er at skille dig ud og gøre dig mindeværdig. Du får næppe stukket en kontrakt i hånden dér midt i elevatoren, så sørg for, at din modtager kan huske noget interessant, du har sagt, nar han eller hun går derfra, så de har lyst til at finde dig igen. Det kan også være måden, du siger det på – ordvalget, entusiasmen eller en inspirerende vision, du har.

Øvelse gør mester

Øv din elevatortale foran spejlet og prøv den af hos din familie eller venner og få noget feedback. Hvis du ikke har lyst at prøve den foran andre, kan du optage dig selv i stedet. Det kan godt være lidt grænseoverskridende både at få feedback fra andre og se sig selv på film – men det er jo sådan din potentielt kommende arbejdsgiver kommer til at se dig, hvis du ikke øver dig. Og er det så ikke bedre at finpudse inden?

Sørg desuden for, at der er overensstemmelse mellem din fremførelse og dit indhold. Hvis du siger, du er sjov – så vær det! Hvis du siger, du er energisk, så vær det! Vær oprigtig og autentisk, og sig kun noget, du mener, så brænder du igennem.

Camilla Lærke Lærkesen

Camilla er fast skribent på Talentguiden. Hun læser retorik på KU og står bag bloggen bevidstintrovert.dk. Kontakt: cll@talentguiden.dk

More Posts - Website

Se Også

Gør din jobsamtale mindeværdig med disse 7 råd

Arbejdsgiveren sidder med 100+ ansøgninger, men alligevel er du kommet igennem nåleøjet og er en ...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *