Forside / Karrieretips / Karrierecoach: Kom i mål med LinkedIn-anbefalinger

Karrierecoach: Kom i mål med LinkedIn-anbefalinger

Unge er for dårlige til at bruge referencer på LinkedIn, hvis du spørger karrierekonsulent, Lis Petersson. Talentguiden har taget en snak med hende om fordele og ulemper ved de digitale referenceværktøjer, og spurgt hvordan vi kan gøre det bedre.

Der er to forskellige muligheder for at få referencer i LinkedIn, endorsements og recommendations.

”Endorsements of skills” er en række forskellige evner, du lister op, hvor andre har mulighed for at anerkende, at ”ja, du er dygtig til kommunikation, Excel eller PowerPoint”. Recommendations er en fritekst, som ligner den klassiske anbefaling, man tidligere fik med sig i papirform, når man forlod sin arbejdsplads. Når nogen skriver dig en anbefaling, skriver den ind i systemet, og så skal du selv ind at godkende den.

Er referencer på LinkedIn bare gensidigt rygklapperi?

”Det, der er med endorsements af kompetencer, er jo, at hvem som helst kan gå ind at sige, at du er god til noget, uden egentlig at vide det,” siger Lis Petersson fra jobsamtale.nu.

Derfor er der også delte meninger om de digitale anbefalinger. Nogle synes, at friteksterne er for klistrede og fake med en undertone af I scratch your bag, if you scratch mine. Andre synes, at endorsements på den anden side, er lidt for nemt og tillægger dem ikke ret meget værdi.

”Men når jeg så er inde at kigge på de unges profiler, så gør de hverken eller – og det kan man i hvert fald sige, det skulle I måske holde op med!”

Uanset om du smider om dig med endorsements eller synes, de er for let købt, så indgår din liste af kompetencer i de søgeord, der bruges til at søge dig frem. Derfor kan det godt betale sig at gå strategisk til værks og vælge nogle kompetencer, der matcher din karriere og dine ambitioner for fremtiden.

3 råd til endorsements

Vær strategisk og vælg de skills du gerne vil anerkendes for

Måske ved du allerede, hvad der ville være nemmest at få anerkendelser på. Måske har du allerede profilen fuld af anerkendelser for pædagogik fra dengang, du brugte dit sabbatår som lærervikar. Men det nytter ikke meget, hvis du er ved at uddanne dig som ingeniør og vil gøre karriere inden for forskning. Kvantitet af anerkendelser er udmærket, men kvaliteten af kompetencerne skal ikke underkendes.

Bed dit netværk om at anerkende dig

Måske skal du i første omgang opfordre nogle af dem, du alligevel deler kontor med, til at gå ind og give dig nogle likes på dem. Skriv rundt til dit netværk og sig: ”Jeg er i gang med at trimme min profil, kan jeg lokke dig til at gå ind at endorse mig?”

Vælg de vigtigste 10 kompetencer

Udvælg hvilke 10 kompetencer, der er vigtigst for dig at fremhæve og blive anerkendt for. Det er tit sådan, at de kompetencer, du har flest anerkendelser på, får endnu flere, fordi de ligger øverst som en top 10, mens de andre klumper sig sammen nedenunder uden større fremhævning. Sørg for, at de øverste 10, er de rigtige. Du kan eventuelt tage et kig på dine rollemodeller fra samme branche for at se, hvilke endorsements, de har listet.

 

5 råd til recommendation

Recommendations skal repræsentere dig bredt

Anbefalinger på LinkedIn skal helst repræsentere dig bredt. Du må gerne både have anbefalinger fra tidligere chefer, kollegaer og kunder, der kan sige noget om din faglighed, din måde at være social på og din måde at arbejde sammen. Sørg for at få recommendations, der beskriver dig i flere forskellige roller og fra forskellige perioder af dit arbejdsliv.

Vær strategisk, når du beder om recommendations

Anbefalinger på LinkedIn kan både være generelle og bruges til at skabe et billede af dig som fagperson og kollega. Men de kan også være specifikke og med til at brande dig inden for et bestemt område. Overvej, hvad du allerede har, og hvad du har brug for, og opsøg så personer, der kan byde ind med det, du mangler.

Begynd selv at give recommendations

Det er vigtigt, når vi snakker netværk, at du har en appoach, der hedder: ”Hvordan kan jeg bidrage?”. Man skal ikke kun give anbefalinger for at få nogle retur. Man skal starte med at give dem af et ærligt hjerte, fordi man har lyst til at give.

Tag folk på ordet

Hvis en kollega, samarbejdspartner eller kunde har skrevet til dig, at de har været rigtig glade for dit samarbejde, så spørg dem, om ikke de vil lægge det på LinkedIn. På den måde har de allerede sagt det, så du skal ikke ud at bede dem om at sige noget, du ikke ved, om de kan stå inde for.

Start med at give endorsements

Hvis du synes recommendations er for grænseoverskridende og personligt at give, så er endorsements lidt mere uforpligtende. Start med at anerkende dit netværks kompetencer og se, hvad der sker. Så er du i gang!

jobsamtale.nu

En jobsamtale handler om at præsentere dig selv bedst muligt i forhold til et specifikt job. Der er derfor mange forskellige perspektiver og spørgsmål, der skal afdækkes og besvares. Både set fra din side og fra virksomhedens. Vi er alle erfarne rådgivere, som kender de mest almindelige spørgsmål, der stilles til en jobsamtale og kan hjælpe dig med at forberede dine bedste svar på dem. Vi ved også en hel del om jobmarkedet, lønforhold og f.eks. processen fra første jobsamtale til underskrevet kontrakt. Derfor kan vi svare på alle de spørgsmål, der optager dig forud for en ansættelsessamtale.

More Posts - Website

Se Også

Mød Henriette Søs Henriksen, en af årets case writers til CBS Case Competition

Efter mange måneders hårdt arbejde er årets case competiton endelig afsluttet og vinderne, med det ...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *