Forside / Karrieretips / Kender du dine LinkedIn-kontakter? Omdan dem til rigtige møder

Kender du dine LinkedIn-kontakter? Omdan dem til rigtige møder

Det er altid spændende at modtage en LinkedIn-invitation, men hvis du ikke kender forbindelsen eller deler kontakter med dem, står du ofte tilbage med en følelse af rådvildhed – særligt hvis beskeden ikke er blevet personliggjort. Ofte godkender man selvfølgelig invitationerne, for dernæst aldrig at høre fra personen igen. Det er der heldigvis råd for!

LinkedIn har stort potentiale i de rette hænder. Du har måske lige fundet din ideelle mentor eller personen, som har midlerne til og muligheden for, at give din karriere en saltvandsindsprøjtning. Tanken om, at en lysere fremtid blot er et klik væk, kan give et sug i maven, men idet cursoren tålmodigt venter på din velovervejede og knivskarpe introduktion, kan det være svært at finde frem til, hvor man overhovedet skal begynde.

Talentguiden tilbyder derfor to strategier, som kan hjælpe dig med overgangen fra ”forbindelse” til sparringspartner og mentor.

Du har modtaget en anmodning, hvad er næste skridt?

Du accepterer selvfølgelig anmodningen, men værdien ligger ikke i blot at være forbundet med personen. Den reelle værdi består i hvem dine forbindelser er forbundet med og her sparker multiplikationsfaktoren (din nye forbindelses netværk) ind og gør LinkedIn til et kraftfuldt værktøj, som du kan bruge til at udvide dit netværk eksponentielt.

1. Accepter anmodningen og tag kontakt

Du bør i udgangspunktet godkende alle anmodninger, som ikke forsøger at sælge dig noget, eller på ihærdig vis kontakter dig i håbet om, at du eftergiver dine bankoplysninger, så den nigerianske astronaut kan komme sikkert hjem til sin familie (den er god nok, se selv her HER). Skulle det ske, at du bliver kontaktet med et suspekt tilbud, kan du selvfølgelig altid fjerne forbindelsen igen.

Hvis nogen anmoder om, at få dig som forbindelse, og du finder hans eller hendes profil interessant, så sørg for at takke personen og nævn eksempelvis, at du befinder dig inden for samme branche og har stor interesse for x felt.

2. Vær gavmild

Husk den gyldne regel, vær hjælpsom og venlig over for din nye forbindelse. Det er lettere end du tror at etablere givende relationer, og så længe du er imødekommende, respektfuld og lige så interesseret i at bidrage, som du er i at modtage, burde du være godt på vej.

3. Vær præcis

De fleste mennesker på LinkedIn er hjælpsomme af natur, betinget af, at de forstår dit formål. De kan ikke afsætte tid i deres hverdag, hvis du ikke kan pinpointe hvad du egentlig har brug for. Sørg derfor for at være så deskriptiv, som du overhovedet kan. Informationen, som du bidrager med, kan være guld værd i forhold til fremtidige tjenester og sparring.

Du har sendt en anmodning, hvad er næste skridt?

Generelt gør de samme principper sig gældende, når du har fundet en person, som du gerne vil i kontakt med, som når de har anmodet dig. Jo mere specifik du kan være des bedre.

1. Vær personlig

Undlad at bruge standardformuleringen ”I’d like to add you to my professional network” hvis du ikke er på fornavn med personen eller hvis relationen er vag. Udarbejd derimod en kontekstbaseret personlig invitation. Skriv eksempelvis, at du nød at læse personens blog eller at du minsandten også har arbejdet for det samme firma.

2. Fortæl om dit formål

Understreg hvorfor du ønsker at forbinde med personen, ellers risikerer du at blive mødt af skepsis, hvis personen overhovedet ulejliger sig til at tjekke op på dig. Her er det forresten en god idé at sikre et rent digitalt fodspor. Dukker der nogle uheldige resultater op om dig ved en Google søgning, så brug da din bekvemme ”Right to be forgotten” (du kan se formularen HER).

3. Interager med din nye forbindelse

Bliver din invitation godkendt, er du på rette vej. Men det giver dig ikke et carte blanche til at bede om tjenester med det samme. Frem for at foreslå et møde eller telefonopkald med det samme, bør du i stedet sørge for at like eller kommentere din nye kontakts opdateringer. Brug eksempelvis Google Alerts med deres navne eller brug Newsle, til løbende at komplimentere kontakten, hvis de fremgår i nyhedsartikler.

4. Styrk relationen

Senere kan du booste relationen ved at spørge forbindelserne til råds. Sørg for at være kort og konkret i din formulering. Sender du dem et kringlet spørgsmål bestående af 17 linjer, vil de med stor sandsynlighed ikke hjælpe dig. Stil dem i stedet et spørgsmål som vedkommende:

  • Er i stand til at svare på. Herunder forklarer du selvfølgelig, hvorfor det er tilfældet.
  • Kan besvare spørgsmålet på fem minutter. Du skal ikke give dem din livshistorie, du skal spørge om noget simpelt men eftertænksomt såsom:

”[..] Hvis jeg søger et job i X industri, vil det så være en bedre idé at gøre B end A?”

På denne måde kan du opnå en anseelig mængde goodwill, som kan hjælpe dig på din digitale færd. Flere psykologer peger tilmed på, at dine kontakter vil se dig mere positivt, hvis de faktisk allerede har gjort dig en tjeneste. Hvorfor? – Fordi de begynder at se sig selv som din allierede. Herfra bør du rapportere tilbage på din fremgang, så din nye forbindelse ved, hvordan du har brugt deres råd, hvilket understreger, at du virkelig lytter til deres indsigter og derfor er deres tid værd.

Og husk endelig at finpudse din egen profil inden du leder andre ind på den. Se HER hvordan.

Søger du et face-to-face møde?

Det kan selvfølgelig være tidskrævende at sende beskeder på LinkedIn, særligt da alle ikke tjekker deres indbakke på daglig basis. Vil du hellere kaste dig ud i et personligt møde, bør du tjekke din nye kontakts newsfeed for begivenheder eller konferencer, hvor de deltager, eller spørge dem, om de vil være til stede ved et særligt foredrag, hvor deres felt lægger op til det.

Herfra er forbindelsen nu så veletableret, at du kan tillade dig at anmode om en hurtig telefonsamtale eller kop kaffe, uden at din nye kontakt rynker på næsen over hvad der ellers, for mange mennesker, er et brud på etiketten.

Held og lykke!

Emil Djørup

Emil har stor interesse for Big Data Analytics og Business Intelligence. Til dagligt læser han Business Administration & Information Management på CBS og arbejder ved siden af studiet hos Danmarks største erhvervsgiver organisation. Kontakt: ed@talentguiden.dk

More Posts

Follow Me:
LinkedIn

Se Også

Karrierecoach: Kom i mål med LinkedIn-anbefalinger

Unge er for dårlige til at bruge referencer på LinkedIn, hvis du spørger karrierekonsulent, Lis ...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *