Det er sjovt at vinde. Især hvis det er sammen med andre. Mads Herskind dyrkede elitesport i mange år, og her lærte han især at være grundig og forberedt. Og en teamplayer. For hvis der er noget, der kendetegner ham, er det netop det.

I dag er han en del af holdet ved /KL 7, som anvender adfærdsvidenskab til at løse forretningsproblemer for virksomheder. Måske har du hørt om adfærdskampagnen ”Skrald i nattelivet” for Københavns Kommune, der nedsatte skraldet med 59%? Det var /KL7.

Det vigtigste valg,  jeg tog undervejs i mit studie, var mit udlandsophold”, fortæller Mads.

Han var frustreret over sin bachelor i HA psyk. på CBS, da den var alt for teoretisk og meget lidt praktisk. Derfor skulle han ikke tænke sig en ekstra gang om, da muligheden for udlandsophold i slutningen af bacheloren bød sig. Valget blev USA, og her fik han udfordret den daglige studiegang samt øjnene op for det, der skulle være en stor del af hans fremtidige job.

Jeg fik virkelig øjnene op for adfærdspsykologien, da jeg var i USA, og jeg fik et netværk, som jeg har meget gavn af den dag i dag”.

Artiklen fortsætter under grafikken

Mads Ingemann Herskind

Alder: 28 år LinkedIn: https://dk.linkedin.com/in/ingemannherskind/da Bachelor: HA(psyk.) – Erhvervsøkonomi – psykologi Kandidat: Cand.merc.(psyk.) – erhvervsøkonomi og psykologi Nuværende stilling: Behavioural Designer, Country Manager, /KL.7 Tidligere erfaring: Marketing Manager, CBIT A/S Største succes: Den nuværende udvikling med /KL.7

De lovede, at kandidaten var mere praktisk

Mads kom tilbage til Danmark med en masse praktisk erfaring, en ny interesse for adfærdspsykologi samt et stort netværk, men skulle han fortsætte på kandidaten og gennemgå 2 år mere med ren teori?

Nøglen til mit valg af arbejde har altid været at være glad for det, jeg laver. Og noget jeg gider snakke om, også efter kl. 18

Af denne grund overvejede han, om han skulle søge ind på RUC og Hum.bas. Dog lovede de, at kandidaten var mere praktisk, og den dag i dag er han glad for, at han fortsatte på CBS.

Ikke et ondt ord om Hum.bas, men jeg er glad for, at jeg fortsatte, fordi jeg udviklede mig ekstremt meget på de sidste to år”.

Fandt noget som han gad at snakke om – også efter kl. 18

Efter et studiejob hos CBIT A/S, der leverer kasse-og bookingsystemer til over 700 kunder, hvor han arbejdede som marketing manager i slutningen af kandidaten, søgte han en stilling hos /KL.7.

Nøglen til mit valg af arbejde har altid været at være glad for det, jeg laver. Og noget jeg gider snakke om, også efter kl. 18”. Og hos /KL.7 kunne han både fordybe sig i det adfærdspsykologiske og dataudvikling, som han også var glad for hos CBIT.

Ved /KL.7 var der mulighed for at være en del af en agil virksomhed, hvor der er frihed under ansvar og mulighed for at præge kultur og strategi. Dagligdagen i virksomheden er derfor også utrolig alsidig. ”Jeg har som regel flere hatte på”, fortæller han, hvor han både har en rolle som konsulent for klienterne, men også ansvar for firmaets daglige administration, økonomi og medvirker i de interne strategiske beslutninger.

Kommunikation på tværs af persontyper og motivering af medarbejdere

En vigtig kompetence i Mads arbejde er at være bindeled mellem ekspertviden, og en modtager, som skal forstå det, og hvad vedkommende får ud af det.

Her er det meget lidt min specifikke viden, der er i fokus, men evnen til at videreformidle andres viden”, siger han.

Især en udfordring med at få virksomheden til at sælge bedre fik Mads brug for sine kompetencer.

Drivkraften er en oprigtig interesse for det, jeg arbejder med, og at jeg omgiver mig med mennesker, der med garanti ved mere end mig

Jeg skulle motivere en gruppe, der ikke er sælgere, til at cold calle en masse virksomheder. Det var en udfordring, fordi ikke alle kan det med at sælge, men i den givne situation var det utrolig vigtigt for virksomheden”.

Derfor krævede det, at Mads lyttede mere, end han styrede. Her gjorde han blandt andet brug af det stærke sociale netværk i virksomheden, og de fandt sammen ud af, hvad der motiverede medarbejderne. Blandt andet kunne alle dele deres succeser og aftaler på et dashboard, så alle kunne se det. Og det system eksisterer stadig i virksomheden, og alle deltager stadig med et højt engagement.

Ingen store verdensplaner men et fælles mål er drivkraften

Trivsel og samhørighed er vigtigt for Mads på en arbejdsplads. Derfor er det også i mindre virksomheder og teams, at han indtil videre har fundet størst glæde.

Drivkraften er en oprigtig interesse for det, jeg arbejder med, og at jeg omgiver mig med mennesker, der med garanti ved mere end mig”, fortæller Mads. Derfor finder han inspiration til ny læring ved at lytte og spare med sine kollegaer, men også ved at observere folk i forskellige kontekster – en arbejdsskade, mener han selv.

Han har dog ikke de store verdensplaner for sig selv, men er mere rettet mod et socialt mål og virksomhedens mål. Og dermed kan det siges, at elitesporten i barndommen for alvor har gjort ham en teamplayer.

Mads 3 gode råd til ambitiøse studerende:

1. Lær at formidle, det du hører andre fortælle eller det du læser, så du kan forklare det til den der lytter til dig. Vær opmærksom på, hvordan den lyttende bedst vil kunne forstå det ud fra sin egen virkelighed.

2. Udfordre de daglige studievaner. Tag til udlandet eller prøv et valgfag du tænker er vanvittig spændende, men måske knap så karriererigtigt.

3. Vær dig selv. Det er en utrolig kliche, men hvis du har styrker og svagheder så brug dem og vær ærlig omkring dem. Alt andet slår fejl i længden.

mm

Nathalie Meinhardt Lind

Nathalie er portrætskribent hos Talentguiden. Hun læser til dagligt Virksomhedskommunikation på Århus Universitet og interesserer sig for PR, marketing og kommunikation. Derudover arbejder hun som projektassistent hos Klix Kommunikation. Kontakt: nm@talentguiden.dk

More Posts

Follow Me:
LinkedIn