Forside / Karriereportrætter / Mette Elm Stjernholm er International Product Manager hos Coloplast: ”Du bliver nødt til at skille dig ud fra mængden”

Mette Elm Stjernholm er International Product Manager hos Coloplast: ”Du bliver nødt til at skille dig ud fra mængden”

Mette Elm Stjernholm har arbejdet siden hun var 14 år gammel. I dag er hun 28 år og arbejder hos Coloplast som kommerciel projektleder for et nyt innovationsprojekt og er produktchef for en af Coloplasts nyeste produktlanceringer: et kvindekateter, som hun var med til at lancere for halvandet år siden.

Mette Elm Stjernholm

Alder: 28 år
LinkedIn: https://dk.linkedin.com/in/mette-elm-stjernholm-59748329
Bachelor: Ha.Fil (CBS)
Kandidat: MSc.IMM (CBS)
Nuværende stilling: International Product Manager, Coloplast
Tidligere erfaring: HR-afdelingen i Københavns Lufthavne,
Project assistent i Group Learning & Development og Marketingkoordinator i Salg & Marketing hos Carlsberg
Yndlingscitat: ”It is boring to be average”

Hårdt arbejde og en karriereplan

Mette har altid arbejdet hårdt og enormt målrettet. I gymnasiet havde hun to jobs ved siden af studiet, og hun har arbejdet igennem hele sin studietid på CBS. ”Jeg har udviklet mig i alle mine jobs, selv da jeg arbejdede i vuggestue, hvor jeg lærte at kommunikere med børn og forældre, eller stod i tøjbutik, hvor jeg fik salgserfaring. Det vigtigste jeg har lært er at være nysgerrig, stille krav til ens arbejdsgiver, aldrig nøjes med, samt have en karriereplan.”

Søgte ind på drømmestudiet på CBS i to år uden held

Mette havde ikke karakterniveauet til at komme ind på sin drømmeuddannelse. Hun søgte to år i træk, men kom desværre ikke ind. I stedet tænkte hun fra start af langsigtet og strategisk i forhold til valgfag og studiejobs: ”Det gik op for mig, at jeg egentlig kunne få de samme fag på en anden studieretning. Jeg fandt også ud af, at de fag som var allermest spændende først var på kandidaten, og mit mål blev hurtigt at afgøre, hvad denne uddannelse skulle være, så jeg kunne tilrettelægge mine valgfag og studiejob ud fra, hvad jeg på længere sigt ønskede at beskæftige mig med.” Derfor startede Mette med at læse bacheloruddannelsen Ha.Fil på CBS for senere at tage kandidaten MSc.IMM

Studiejobs i Københavns Lufthavne og Carlsberg

Selvom det ikke var alt, der gik efter planen, slog det ikke Mette ud – tvært imod. Mette har arbejdet under hele sit studie på CBS for at skubbe karrieren i den rigtige retning: ”Jeg synes både HR og marketing var interessant, så i løbet af min bachelor prøvede jeg kræfter med begge områder via studiejobs. Jeg startede i HR hos Københavns Lufthavne på første år af bacheloren, men kunne med tiden mærke, at det jeg egentlig syntes var spændende var at have kontakt med kollegerne internt og løse udfordringer og finde løsninger for dem, og dette ville jeg kunne få endnu mere af, hvis jeg skiftede til marketing, men på et bredere niveau. Jeg valgte derfor at prøve salg og marketing hos Carlsberg.”

Mette fremhæver derfor muligheden for at opnå praktisk erfaring og skille sig ud ved hjælp af studiejobs, selvom det er hårdt arbejde: ”Det er yderst udviklende at have et studiejob ved siden af, da du lærer at begå dig på en arbejdsplads, strukturere din tid samt prioritere. Hvis du arbejder 25 timer ved siden af studiet, kan det have en konsekvens for dit karaktergennemsnit, så du skal selvfølgelig opveje, hvad der er vigtigst for dig selv. Det er hårdt med et job, men når man står og er færdig er man op imod så mange dygtige kandidater, hvor du bliver nødt til at adskille dig fra mængden.”

Dertil mener Mette, at man ikke bør være for kritisk, hvis muligheden for et job i en interessant virksomhed byder sig: ”Hvis studiejobbet ikke er det rette, men drømmevirksomheden er det, vil det stadig være en fordel at søge. Så kan du få skabt et netværk, og potentielt set komme over i den afdeling, hvor dit drømmejob er.”

I konstant udvikling

”Jeg er helt sikkert drevet af passion. Det vigtigste for mig er at få nogle opgaver, hvor jeg konstant kan udvikle mig. Jeg er sikker på, at hvis du finder et job, som du er glad for, og som interesserer dig, skal du nok komme op ad rangstien.” fortæller Mette og forklarer videre at dét, der kan give hende et kick på jobbet er, ”nye, udfordrende opgaver, hvor baren sættes højt. En opgave hvor jeg slet ikke ved, hvor jeg skal starte, og hvor jeg i sidste ende kan sætte mit navn på.”

Mette beskriver at hun i Coloplast bliver udfordret, hvilket også var en stor grund til at hun valgte at sige ja til jobbet: ”Jeg blev fra dag et kastet ud på dybt vand. At få lov til at blive produktchef med ansvaret for den største produktlancering i vores forretningsområde var meget udfordrende og inspirerende – det kunne jeg ikke sige nej til.”

Da jeg spørger ind til hvordan hun overkommer sådanne udfordringer og udvikler sig personligt og fagligt svarer Mette:Jeg lægger meget vægt på mine svagheder. Hvilket er både en svaghed og en styrke. En svaghed forstået på den måde, at jeg engang imellem glemmer at være glad for mine styrker, men det er også en styrke, da det gør, at jeg hele tiden fokuserer på at udvikle og forberede mig.”

UCLA, Copenhagen Management Consulting Club og Sunny Beach

Mette pointerer, at det er vigtigt at skille sig ud, når man står med sin kandidatgrad og søger sit første arbejde som akademiker. Derfor har Mette opsøgt mange forskellige oplevelser og udfordringer. Under sin bacheloruddannelse var Mette på udveksling på UCLA i Los Angeles, hvilket var med til at udvikle hendes engelskkundskaber og gøre hende mere moden. Derudover har Mette været med til at starte Copenhagen Management Consulting Club op på CBS, og en tredje ting, som ofte overrasker folk, er, at Mette i sit sabbatår var guide i Sunny Beach.

Mette skiller sig dermed ud fra mængden, og hun beskriver overbevisende at tiden som guide var en af de hårdeste perioder i hendes arbejdsliv, hvilket hun ikke ville have været foruden: ”Du lærer krisehåndtering, konflikthåndtering, strukturer din tid, være fleksibel og samarbejde med de andre i teamet og sætte krav til andre.”

Forældrene er en inspiration

Mette kommer ikke fra et akademikerhjem. Mettes far er uddannet slagter og hendes mor har været i butikslære. Jeg spørger ind til hvorfra hun henter inspiration og svaret lyder: ”Det lyder lidt kliché, men mine forældre. Deres rummelighed over for alle salgs mennesker er beundrings-værdigt. De har altid støttet mig i det jeg gerne ville og været meget rummelige og åbne over for de ting, som jeg ville være: om det har været tøj designer, makeup artist, journalist eller dyrepasser, så har de altid støttet mig og ikke prøvet at få mig hen i en bestemt retning.”

Derudover lader Mette op og søger ny viden igennem bøger og podcasts: ”Jeg har en regel om, at jeg køber en ny bog i lufthavnen, når jeg rejser hjem fra ferie. I lufthavnen har jeg god tid til at læse på omslaget af de forskellige bøger. Jeg er nok stadig lidt gammeldags, men kan nu altså bedst lide at have en bog i hånden.”

Til sidst nævner Mette, at bogen ” Lean In” af Sheryl Sandberg kan hjælpe ambitiøse unge kvinder. Dertil videregiver hun et andet godt råd til en bog, der kan være en god inspiration til studerende: ”The Mentor Myth”. Bogen er en guide til, hvordan du kan være din egen mentor, og til dette forklarer Mette: ”Som studerende får man tit at vide, at man skal finde en mentor, men faktum er, at mange mentorer er utrænet, og man får derfor ikke det rette udbytte ud af forløbet. Nogle gange kan det gå hen og blive en smule akavet, hvis det ikke er et formelt mentorforløb. Denne bog kan hjælpe med at tage din karriere i egen hånd.”

Mettes 4 gode råd til den ambitiøse studerende

1. Læg en karriereplan. Hvis du sætter dig et mål kan du lettere definere de midler, som skal til for at du kan nå dit mål. Det kan være et studiejob, valgfag, frivilligt arbejde eller et bestemt emne du kan vælge at skrive om i din kandidatafhandling. Alt dette er med til at give dig adgangsbilletten til drømmejobbet.

2. Få et studiejob eller gå frivilligt ind i en organisation. Hvis du ikke gør det, er der helt sikkert andre, som har gjort det og vil stå forrest i køen.

3. Opsøg muligheder for at netværke. Dette kan være i netværksgrupper, til virksomhedsevents eller på studiejobbet. Når du en dag søger drømmejobbet vil en du måske kender fra studiet arbejde der, hvilket kan øge dine chancer for at få jobbet.

4. Du behøver ikke være som alle andre, da det viser du har kant og personlighed. Dette ser virksomhederne også på, når de ansætter. De vil have et menneske, så husk at fremhæv alle dine interesser, også de skæve. “The McKinsey Way” behøver ikke være din yndlingsbog, hvis du bliver spurgt ind til dette i løbet af et interview.

Stine Gammelager

Stine er portrætskribent hos Talentguiden, og til dagligt læser hun Cand. merc. (kom.) på CBS. Hun elsker at læse og skrive om marketing, kommunikation og iværksætteri.

More Posts

Follow Me:
TwitterLinkedIn

Se Også

Karrierecoach: Kom i mål med LinkedIn-anbefalinger

Unge er for dårlige til at bruge referencer på LinkedIn, hvis du spørger karrierekonsulent, Lis ...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *