Forside / Karrieretips / Microsoft har lige investeret $26b i LinkedIn, hvor meget har du investeret? v/ David Petherick Del: 1/2

Microsoft har lige investeret $26b i LinkedIn, hvor meget har du investeret? v/ David Petherick Del: 1/2

Skotske David Patherick er direktør og medstifter af flere virksomheder som fx NewsBase og IownMyOwnName. Han er en digital veteran og ekspert i det personlige onlinebrand. Siden 1989 har han bygget hjemmesider fra bunden og arbejder nu med SoMe-strategi i forbindelse med synlighed og personlig branding. Efter et interview med BBC radio i 2007 blev han kendt som “The Digital Biographer” og har desuden medforfattet bøgerne Age of Conversation 2.0 og 3.0. Talentguiden fangede ham til en kort snak om hvad der virkelig rykker i forhold til din LinkedIn-profil og samtidig fik han manet flere grundlæggende antagelser til jorden.

Her får du hans vigtigste pointer fra interviewet så også du kan arbejde med din visuelle identitet.

Hvorfor er det så altafgørende vigtigt at sikre sin visuelle identitet på sin LinkedIn?

»LinkedIn har jo omtrent 413 millioner brugere. Hvis du ikke har dit eget unikke brand, der differentierer dig fra mængden, så er du blot én ud af mange. Det værste du eksempelvis kan gøre er ikke at have et billede, og du må for alt i verden ikke bruge et billede af dig selv på en bar. Du skal have et billede som er attraktivt og passende for din fremtidige arbejdsgiver. Hvis du ikke brander dig selv, gør ingen andre det for dig. Platformen er desuden integreret med Google, og det er værd at udnytte når nogen googler dit navn, og det kan du være helt sikker på at dine fremtidige arbejdsgivere gør.«

I forhold til søgningsalgoritmen, betyder det så, at jo mere kærlighed man lægger i sin profil desto mere kan LinkedIn lide dig?

Skilzzzz»Helt korrekt, jo mere information du afgiver, desto nemmere er det at blive fundet, og i det henseende
tæller alle detaljer. Husk på at du ikke ved, hvad du egentlig bliver fundet på eller hvad der bliver søgt efter. Du kan dog være stensikker på, at du aldrig bliver fundet, hvis profilen halter.

Lad mig give dig et eksempel. Med LinkedIn’s rekrutteringsværktøj kan man fremsøge- og specificere de skills man leder efter, hvorefter LinkedIn spytter en liste ud dig. Er du ikke i besiddelse af de skills, så kommer du ganske enkelt ikke med på listen«

Så deraf vigtigheden af endorsements på dine skills?

»Har du mange endorsements af en skill i din top 10, så har det selvfølgelig et stærkt socialt signal, men det har også stor indflydelse på hvor højt oppe på listen du ligger, især hvis det er skills som der er høj efterspørgsel på. De er nu en del af søgealgoritmen, så når du eksempelvis vil have en person, der gør sig i marketing, så vil rekrutteringsværktøjet foreslå skills som personen bør have, hvorefter rekrutteringskonsulenten bare tikker dem af. Det er yderst vigtigt at du sikrer dig at du har en komplet profil ellers er du usynlig, bogstaveligt talt.«

Kontrollér budskabet om dig selv

»I min optik er det vigtigt, at du kontrollerer hvad folk ser om dig online, er du på flere medier med et konsistent billede og et budskab der er attraktivt og tydeligt, så kontrollerer du budskabet. Når du kontrollerer budskabet, så kontrollerer du dit eget brand, og det er faktisk ikke særlig svært at gøre. Jeg er heldig, for jeg har et relativt udsædvanligt efternavn. Googler du mit navn vil du finde min LinkedIn-side, derudover vil du enten finde en af mine hjemmesider eller min Twitter.

Jeg dominerer simpelthen på den første side. Er der andre David Petherick’s i verden, er de ikke lige så vigtige for de har ikke kontrolleret hvad der eksisterer om dem online, og her er det jo især bemærkelsesværdigt at LinkedIn figurerer i toppen.«

Hvordan griber man det an, hvis man har et almindeligt navn såsom John Smith i forhold til at kontrollere sit eget brand?

»Enhver kan ændre sit navn, det er også ganske almindeligt at have ét navn som man opererer med. Har man et meget almindeligt navn, har man et problem, for hvordan skiller man sig så ud? – Her skal man tænke over hvem man er. Er man maler? Er man ingeniør? Herefter kan John skille sig ud fra alle andre John Smiths.

Problemet ved at skifte til et navn som ikke er dit eget er autenciteten. Mange folk bruger et melleminitial til at differentiere sig selv – John F. Smith eksempelvis – og det vil de også registrere deres domænenavne med og krydsintegrere med det content, som de har på alle andre platforme.

På LinkedIn kan du eksempelvis indsætte dit tidligere navn og dit nye navn. Søger folk på dit gamle navn, inden du blev gift, så vil databasen stadigvæk vise dig da den kan holde begge navne. Det er faktisk derfor at nogle LinkedIn profiler har et navn i parentes, det skyldes ganske enkelt at de har skiftet navn. «

Du er på LinkedIn for at markedsføre dig selv

»”Who viewed my profile” er en af de features, som der bliver klikket aller mest på.

Du er derfor nødt til at være realistisk. Hvorfor er du overhovedet på LinkedIn? – Du er der for at sælge dig selv, du er der for at markedsføre dig selv på jobmarkedet, som professionel. Når folk har kigget på min profil, jamen så kigger jeg på deres og sender dem måske en besked og starter en samtale, det er primus modus.

Du skal ville det at starte samtaler med interessante mennesker, folk der kan hjælpe dig, ansætte dig, give dig ny viden eller har erfaringer som du kan lære fra. Efter min mening bør man besøge andres profiler så meget som muligt og sørge for at læse dem. Du kan hele tiden lære noget nyt og finder du noget interessant, så vær ikke bange for at kontakte dem. Jeg undrer mig tit over de mennesker som altid browser i anonym tilstand. For den sociale interaktion i deres netværk må jo være meget begrænset«

3 hurtige til den nystartede:

“1. Ensure a clean and well-groomed photo of yourself”

»Du skal have et lækkert tydeligt billede med en neutral baggrund, hvor dit outfit stemmer overens med det arbejde, som du har kig på. Er du investment banker, så sørg for at have en uniform på, som passer til branchen. Jo bedre du ser ud, desto større sandsynlighed er der for, at folk vil få lyst til at connecte med dig. Hjernen bearbejder visuelle billeder langt hurtigere end tekst og beslutter sig hurtigt for om den kan lide hvad den ser. Dit billede giver jo både subtile hints om dit sociale lag, dit erhverv og din person. «

“2. Put some thought into your headline, what do you actually want it to say about you?”

» En anden ting er din overskrift. LinkedIn sætter som default din nuværende titel på, som din overskrift –  ”I am the director at the bean frying company” – men det står der jo allerede under din erfaring. Du skal i stedet skrive hvad du gør, hvem kan du hjælpe og hvilke problemer du kan løse.

Du har 120 karakterer at gøre godt med, et godt lille tweet. Her har du en god mulighed for at fortælle mere om dig selv end dine besøgende kan udlede fra din uddannelse og erfaring. Er du en god fotograf eller skribent? Jamen så har du allerede interessant header. Min header er ”I make you visible, edible and credible”. Jeg skriver ikke at jeg er direktør hos Amazes.me og det er med fuldt overlæg. Bottom line: Vær kreativ frem for deskriptiv. «

“3 . Put together a precise summary combined with multimedia”

»Den tredje ting er dit summary. Det er det som dine besøgende ser og måske det eneste som de læser. Se det lidt som et CV, man scanner sig igennem indtil noget interessant springer i øjnene.

Har du et velformuleret summary om hvem du er, hvad du laver og hvordan du kan kontaktes, så har du et godt summary. Hvad du kan præsentere er vigtigt og her kommer multimedier ind i billedet. Har du lavet en kickass præsentation? Så importér dine powerpoint slides, Slideshare eller lignende. Det lille stykke ejendom som du har i toppen af din profil kan give et meget solidt visuelt indtryk og du kan faktisk gøre et ret godt salgsjob, når du fodrer dine besøgende med visuel stimuli.

Alt i alt, foto, overskrift og summary. Dét er toneangivende for resten af profilen og gør at folk har lyst til at læse videre, connecte og starte en forbindelse. Husk at starte samtaler, du sælger ikke blot dig selv på, at din profil er så god, at den faktisk er blevet gennemlæst. Du sælger du selv på, hvordan du ser ud, hvordan du har opsummeret dig selv og hvordan du interagerer. Når du får interaktionen med, så ryger du meget hurtigere over i “ja”-bunken frem for “nej”-bunken. Din LinkedIn-profil er et udstillingsvindue, og hvis man ikke kan se særlig meget i udstillingsvinduet, så rykker man hurtigt videre til et mere attraktivt vindue. «


Følg David Petherick på LinkedIn eller Twitter for løbende tips og guides i letfordøjelige små bidder.

Emil Djørup

Emil har stor interesse for Big Data Analytics og Business Intelligence. Til dagligt læser han Business Administration & Information Management på CBS og arbejder ved siden af studiet hos Danmarks største erhvervsgiver organisation. Kontakt: ed@talentguiden.dk

More Posts

Follow Me:
LinkedIn

Se Også

Karrierecoach: Kom i mål med LinkedIn-anbefalinger

Unge er for dårlige til at bruge referencer på LinkedIn, hvis du spørger karrierekonsulent, Lis ...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *