Forside / Karrieretips / Microsoft har lige investeret $26b i LinkedIn, hvor meget har du investeret? v/ David Petherick Del: 2/2

Microsoft har lige investeret $26b i LinkedIn, hvor meget har du investeret? v/ David Petherick Del: 2/2

Talentguiden har fanget personlig brandingekspert David Petherick til en snak om vigtigheden af dit personlige brand og din LinkedIn-profil. Læs første del af interviewet med David Petherick her.  

Det er ikke nok at have en flot profil

»Der hersker en grundlæggende misforståelse om, at hvis du lægger nok kærlighed i din profil, så bliver du fundet. Det er på ingen måde tilfældet, tværtimod. LinkedIn handler om at du bidrager. Se det som din daglige tur i fitnesscenteret; Du vil gerne have resultater, for at få resultater skal du tage af sted tit og ofte, men du behøver ikke bruge alle maskinerne frem for at bruge en enkelt fra dag til dag.«

Bidrager du ikke med noget, så får du ikke noget ud af at være på LinkedIn

Ved at bidrage begynder dit navn at figurere på startsiden og her klikker rigtig mange folk sig ind på de interessant-udseende profiler. Selvom LinkedIn har et forretningsfokus er principperne stadigvæk sociale i deres form. Folk lærer dig at kende i trit med dine bidrag, derfor er du nødt til at lægge noget arbejde i det.

Det kan du eksempelvis gøre via grupperne, updates, artikler og lignende. Bidrager du ikke med noget, skal du måske overveje hvorfor du er på LinkedIn. Du kan være heldig, men det er bedre at folk ved hvem du er og er mere tilbøjelige til at hjælpe dig fremadrettet. Det er jo dét networking handler om.«

“Ingen erfaring” har også ret

Hvordan bør en studerende, der ikke har en masse erfaring at vise frem gribe LinkedIn an?

»Lad os slå en ting fast, uanset om arbejdsgiveren leder efter de gode karakterer eller er ligeglad, så vil de altid lede efter noget ekstra. Lad os antage at du arbejder hårdt og får fine karakterer, men ud over den aktivitet, har du ikke andet at byde på, det er for nogle af de store huse glimrende, for de træner dig op fra bunden af. Jeg tror til gengæld gennemgående at en arbejdsgiver gerne vil se en afrundet person.

De vil se en person som engagerer sig, være det sig gennem frivilligt arbejde, sportsforeninger eller lignende. Mange folk har den antagelse, at når de får deres afgangsbevis og leder efter et job, så er det kun den studierelevante erfaring der tæller. Det er til en vis grad korrekt, hvad folk glemmer er til gengæld, at selvom du måske har et ’kedeligt’ arbejde af økonomiske årsager, så viser du stadigvæk at du kan udføre ting og at du har holdt fast i noget, uagtet at rollen ikke har været særlig spændende. Det viser engagement.«

Lad os tale lidt mere om ‘kedelige’ jobs, de har vel også deres eksistensberettigelse på en LinkedIn profil?

»Bestemt, du kan altid lære noget. Har du serveret burgere? – Jamen så taler vi jo om kundeservice, hygiejne, udbud og efterspørgsel, kommunikation osv. Hvis du bryder det ned består enhver rolle af en række skills og arbejdsgiveren leder efter folk med den rette kombination. Til tider handler det selvfølgelig udelukkende om akademiske evner, men selv akademiske arbejdsgivere leder efter det individ som har ydet en merindsats; dem der har gjort noget ekstra uden at være blevet bedt om det. Arbejdsgiveren ved jo godt at du har studeret og er derfor en fin cocktail af erhvervsarbejde og akademiske resultater, så er du rigtig godt stillet.«

“You are but one among many different packages on the shelf”

»Jeg ansatte en gang en fyr. Under screeningen bemærkede vi, at han, udover at læse på Oxford, havde vundet en sejladskonkurrence. Fyren var atlet og vi ville egentlig have hans hjerne, om man vil. Fyrens interesse for sejlads hjalp ham dog, for sådan som vi så det, så var det her en gut som var motiveret, han havde været en del af et team og havde ungdommeligt gåpåmod som er guld værd for alle arbejdsgivere. Han var en god pakke, den bedste på hylden faktisk. På LinkedIn kan du i høj grad kontrollere det ’pakke’aspekt som jeg taler om, selvom dit arbejde måske har været monotont, så kan du stadigvæk vise hvad du har lært fra det og så bliver du jo straks mere indbydende.

Frivilligt arbejde er også vigtigt, selv hvis det bare er én gang om ugen i den lokale velgørenhedsforening, det bruger mange her i UK deres weekender på. Det viser nemlig sociale evner, samvittighed og people skills. «

Tænk værdi frem for kvantitet i dit netværk

»Jeg kender nogle folk, som ikke går over 150 forbindelser og de tilføjer ikke flere. De har de her meget små højkvalitetsnetværk. Jeg opererer ikke efter samme modus, men jeg forestiller mig at de her netværk har mere værdi, fordi der er en høj grad af tillid og velvilje. Dunbar’s nummer ligger på omtrent 150, det er eftersigende det antal mennesker, som du kan have et substantielt forhold til. Det handler altså ikke alt sammen om kvantitet, et lille netværk kan blive en værdifuld ressource, som du kan trække på under resten af dit arbejdsliv og karriere. Tænk over værdien af dine forbindelser frem for at tænke over antallet.«

Hold dig ikke tilbage med at publicere

»Af en eller anden grund er mange folk bange for at skrive, ja jeg forstår ikke hvorfor – De har jo aldrig givet det et forsøg. Ved at publicere artikler på LinkedIn viser du at du kan rationalisere, at du kan skrive (forhåbentlig godt) og at du kan finde ud af at formidle et budskab. En ekstra lille bonus er, at artiklerne vil figurere i toppen af din profil og udgøre lidt ekstra visuelt guf.

Ved at skrive om emner der interesserer dig, får du både trænet dig selv i at formidle, men samtidig bidrager det til din søgbarhed. Jeg skrev en artikel for omtrent et års tid siden og 32 % af al trafik kommer direkte fra Google. Det tal er jo ikke ubetydeligt. Kontrollér budskabet således, at dine artikler kommer frem når folk søger på dig. Artiklerne behøver ikke omhandle buzzwords såsom disruption, entrepeneurship eller lignende. Så længe du har noget på hjerte som du gerne vil kommunikere ud. Du kunne i teorien skrive en artikel om din killer opskrift på lasagne, den vil folk nok ikke læse, men det vil søgemaskinerne til gengæld.

Bottom line: Ethvert stykke skrift du udarbejder vil blive fundet, måske er du John Smith nr. 120 på listen, men du vil stadigvæk være over de 3 millioner andre, og dét er i sig selv beundringsværdigt.«


Følg David Petherick på LinkedIn eller Twitter for løbende tips og guides i letfordøjelige små bidder.

Emil Djørup

Emil har stor interesse for Big Data Analytics og Business Intelligence. Til dagligt læser han Business Administration & Information Management på CBS og arbejder ved siden af studiet hos Danmarks største erhvervsgiver organisation. Kontakt: ed@talentguiden.dk

More Posts

Follow Me:
LinkedIn

Se Også

Mød Henriette Søs Henriksen, en af årets case writers til CBS Case Competition

Efter mange måneders hårdt arbejde er årets case competiton endelig afsluttet og vinderne, med det ...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *