Forside / Iværksætterportrætter / Mød Jonas Oxholm: Medejer af Ziito.dk – en familiær og international virksomhed

Mød Jonas Oxholm: Medejer af Ziito.dk – en familiær og international virksomhed

Jonas Oxholm har sammen med sine to brødre, Simon og Daniel, skabt Ziito.dk. En virksomhed, der beskæftiger sig med salg og udlejning af tøjstativer. Her udvikler både sortiment og målgruppe sig hele tiden. Hver for sig har de forskellige uddannelser og kompetencer, og sammen skaber de et familiært og kreativt arbejdsmiljø. Hør den mellemste bror fortælle om vejen til deres iværksætterdrøm.

Jonas Oxholm

Alder: 30 år
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/jonas-oxholm-s%C3%B8rensen-b807b216
Bachelor: PBA i International Handel (Tietgen)
Kandidat: Cand. Merc. Internatinal Business and Marketing (SDU)
Nuværende stilling: Founder og CEO hos Ziito
Tidligere erfaring: Salg og marketing hos Fittingsspecialisten
Største succes: Kontrakt på totalleverance til Englands største B2B Herretøjsmesse, Jacket Required

Hvorfor har du valgt at starte din egen virksomhed? Hvad tiltaler dig ved iværksætteri?

Jeg har fra en meget ung alder vidst, at jeg skulle være iværksætter. Min far har været selvstændig siden jeg var helt lille, så det falder mig naturligt, at jeg også skulle gå den vej. Jeg har kunnet følge tæt, hvordan man med den rigtige ide og hårdt arbejde kan skabe sig en succes og derigennem frihed – hvad end det er økonomisk eller egen fritid.

For mit eget vedkommende har det at kunne disponere over min egen arbejdstid været meget vigtigt i mit valg om at blive iværksætter. Jeg har to små børn, som jeg prioriterer meget højt og ved at have egen virksomhed, kan jeg selv tilrettelægge min arbejdsdag. For mit vedkommende har det betydet, at jeg møder ind på kontoret mellem 5 og 6 for derved at kunne holde fri kl. 14. På den måde har jeg den frihed at kunne hente min ældste søn fra børnehaven og have familietid hele eftermiddagen og aftenen. For mig vil den frihed til hver en tid rangere højere end økonomisk frihed.

Hvad er din rolle i Ziito?

Jeg er medejer og CEO hos Ziito. I min dagligdag sidder jeg med alle de administrative opgaver i Ziito, såsom ledelse af vores medarbejdere, økonomi, strategi og marketing. Som iværksætter skal man kunne udfylde alle roller i opstarten, og det sker stadig, at jeg tager et par timer på lageret, når der er pres på. På mange måder er det en fordel, fordi det sikrer en tæt relation til vores medarbejdere og giver mig mulighed for at optimere alle processerne i virksomheden. I takt med at virksomheden er vokset, har vi haft mulighed for at ansætte lagerfolk, en marketingansvarlig og en bogholder. I starten var det en meget stor økonomisk post for os, men det har betydet, at jeg har fået frigivet ressourcer til at fokusere mere på det strategiske. Det har tydeligt kunnet mærkes på vores vækst.

Hvor stammer idéen til virksomheden fra? Hvad inspirerede jer til at starte?

Ideen til Ziito opstod lidt ved et tilfælde. Min lillebror Simon lavede et tøjstativ til en kammerat, der stod og manglede plads til sit tøj. Flere og flere af vores venner og deres venner begynde at efterspørgere stativerne. Salget accelererede stille og roligt, og da det passede med, at jeg var ved at være færdig på universitet, gik jeg ind i virksomheden.

Herefter fik vi sat struktur på virksomheden, fik oprettet hjemmesiden, og derfra er det bare gået fremad. Vores storebror, Daniel, sluttede sig til efter yderligere et halvt år. Det passede med, at han var færdig med sin kandidat i London. Med hans baggrund i design fik vi for alvor gang i at udvide vores sortiment. Jeg tror, det har været en stor styrke for Ziito, at vi fik undersøgt markedet og salgspotentialet, før vi startede virksomheden. Man kan have et nok så godt produkt, men er salgspotentialet ikke-eksisterende, så bliver virksomheden aldrig en succes.

Hvordan har Ziito udviklet sig gennem tiden?

Vores udlejningsdel er kommet på senere hen, da vi kunne se, at efterspørgslen stille og roligt begyndte at stige. Udlejning fylder i dag en stor del af vores forretning, hvor især London står for størstedelen af udlejningsomsætningen. Kronen på værket er de to årlige total-udlejninger Jacket Required, Englands største B2B herretøjsmesse. Dén ene kontrakt har betydet rigtig meget for vores udlejningsforretning, da mange modebrands derigennem fik kendskab til os. Jacket Required udvider næste år til andre europæiske fashion-byer, og Ziito følger selvfølgelig med.

Hvordan er det at arbejde i en virksomhed med sine brødre? Tror du det ville være anderledes, hvis det kun var dig?

Der er rigtig mange folk, som har spurgt mig, hvordan det er at drive virksomhed med sine brødre, og om det giver gnidninger, som kan være svære ikke at tage med sig over i vores private forhold. Heldigvis har vi været mere eller mindre forskånet for den slags. Det har kun gjort Ziito stærkere, at vi har drevet virksomheden sammen.

Det har været meget vigtigt for os at fordele ansvarsområderne meget skarpt mellem os. På den måde kan vi diskutere alt på et fagligt niveau, men i sidste ende kan personen med ansvaret for området skære igennem – og så kan vi komme videre. En anden stor fordel ved at arbejde tæt sammen med mine brødre er, at jeg får snakket med dem hver dag. Vi har valgt at bosætte os i forskellige lande: Simon i Holland, Daniel i England og jeg i Danmark. Havde vi ikke haft virksomhed sammen, ville vi måske kun få snakket sammen én gang i ugen eller hver anden.

Hvordan vil du beskrive virksomhedens kultur?

Ung, uformel og dynamisk. I og med at vi er tre brødre, som ejer virksomheden, kan man ikke undgå at det sammenhold bliver ført videre ud i virksomhedens kultur. Vi er meget åbne i vores ledelsesstil, og alle medarbejdere bliver spurgt til råds og kommer med input. For mig at se giver det god mening at overføre det familiære til sin ledelsesstil. Jeg vil til enhver tid knokle hårdere for en person, jeg kan lide og har en god relation til, end en diktatorisk chef.

Jeg føler også et vist ansvar over for vores ansatte. Vi optager jo immervæk halvdelen af deres vågne tid – så skal de altså også have det godt, når de er på arbejde. Gaver, fester og middage kan selvfølgelig gøre en arbejdsplads attraktiv, men jeg tror på, at det er i hverdagen, vi skaber arbejdsglæden.

Hvad har været den største udfordring ved at starte virksomheden. Hvordan løste du den?

Tid har helt sikkert været den største udfordring i forløbet indtil videre. Det er uhyre svært at finde tid til at gøre alle de ting, man gerne vil nå og som ofte er nødvendige for at sikre fremtidig succes for virksomheden. Det har derfor været meget vigtigt for mig at prioritere min tid rigtigt, så de mest værdiskabende opgaver altid kommer i første række.

En anden ting som viste sig at være en udfordring var finansiering af virksomheden. Vi stod tre nyuddannede uden nogen større opsparing og skulle overbevise banken om at låne os en halv million til et udlejningsprojekt i London. Kontrakten var på plads, men vi blev alligevel mødt med en del skepsis.

Det krævede tid og hårdt arbejde, men vi fik dog banken overbevist. Så en vigtig lærdom er derfor at have et tæt forhold til sin bank og gerne fodre dem med løbende informationer og måned- eller kvartalsregnskaber. Banken vil altid vurdere dig på din risiko, og som iværksætter er den høj – så jo mere du kan gøre for at berolige dem, desto bedre.

Hvad har du taget med dig fra din uddannelse? Hvordan bruger du den i iværksætteriet?

Jeg skal ærligt indrømme, at det var begrænset, hvad jeg brugte af min viden fra min cand.merc. det første års tid. Her var det hårdt benarbejde, og en masse praktiske ting, der skulle til, såsom oprettelse af virksomhed, ansættelseskontrakter, kontakt til banker, opsætning af hjemmeside og en del lagerarbejde.

I takt med at vi har fået ansat folk, har jeg stille og roligt kunnet koncentrere mig mere om ledelse og strategiopgaver – og her kommer min cand.merc. ind i billedet. Jeg kan tydeligt mærke, at de forskellige akademiske værktøjer kommer mig til gode, og jeg har ikke et sekund fortrudt, at jeg har taget en lang uddannelse.

Hvordan vægter I uddannelse overfor erfaring, når I ansætter medarbejdere?

Når vi ansætter nye medarbejdere, spiller uddannelse helt klart en stor rolle. Både min storebror og jeg har begge læst kandidater på universitetet, så vi ved, hvad det giver af evner til at analysere og reflektere – evner, som oftest er tillært og ikke kommer naturligt.

Omvendt vil jeg sige, at det vigtigste parameter for mig, når jeg ansætter folk, er engagement og drive. Det er ting, som folk enten har eller ikke har, og det er nærmest umuligt at lære en kommende medarbejder. Besidder kandidaten den evne, skal vi nok sørge for, at det faglige kommer på.

Hvad er fremtidsudsigterne for Ziito.dk? Hvad drømmer I om?

Vi har netop lagt sidste hånd på vores internationale webshop, ziitodesign.com. Indtil nu har vi solgt stativer i Danmark, England og Tyskland, men nu satser vi på at ramme en større del af det europæiske marked. Det kommer til at tage tid, men vi tror på, at vores produkter kan sælges i den meste af Europa. Vi vil sideløbende lave forskellige events, som kommer til at involvere en del velgørenhed. Da de endelige detaljer ikke er helt på plads endnu, kan vi desværre ikke røbe meget mere.

Hvad er dine 3 bedste råd til studerende, der drømmer om at starte egen virksomhed?

1. Kom i gang! Har du den rigtige ide, så kom i gang med det samme. Om 5 år ville du ønske, at du var startet én måned eller et år tidligere.

2. Undersøg hvorvidt der er et marked for dit produkt. En ide kan være nok så god, men uden et marked eller behov for dit produkt, har du ingen virksomhed. Jesper Buch omtalte engang situationen som “en veleksekveret dårlig ide” dvs. et fantastisk produkt, uden nogen aftagere.

3. Bliv ved. Som iværksætter vil du møde mange forhindringer og modgang, og her er det vigtigt, at du har det drive, der skal til for at blive ved. Bliv ved med at kæmpe for din ide, for tror du ikke selv på den – hvem gør så?

Hvad er dine 2 bedste studie- eller karriereråd til studerende, der drømmer om en karriere hos jer?

1. Skab dit eget job igennem praktik. Alt for mange studerende misser den gyldne mulighed, praktik er. De fleste bruger deres praktik til at indsamle informationer til en given opgave, fremfor at tænke karriere. Jeg ser praktik som en tidsbegrænset periode til at gøre sig uundværlig for en virksomhed. Så når du er i praktik, så sørg for at tage så meget ansvar som overhovedet muligt og levere et perfekt stykke arbejde. Det kan godt være, at du ikke får løn for dit arbejde, men du kan sikre din videre karriere – alt for få tænker over det.

2. Sørg for at få noget erhvervserfaring sideløbende med dit studie. Når man som arbejdsgiver sidder og skal ansætte folk, er det et stort plus, hvis kandidaten allerede har noget erhvervserfaring. Skellet fra universitet til erhvervslivet er kæmpestort, så har kandidaten allerede fået noget erhvervserfaring, bliver overgang til arbejde meget lettere.

Nanna Salver

Nanna er portrætskribent hos Talentguiden. Nanna interesserer sig for mennesker, medier, kultur og sprog og er altid på udkig efter inspirerende historier. Kontakt: ns@talentguiden.dk

More Posts

Follow Me:
LinkedIn

Se Også

Karrierecoach: Kom i mål med LinkedIn-anbefalinger

Unge er for dårlige til at bruge referencer på LinkedIn, hvis du spørger karrierekonsulent, Lis ...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *