Hvem i al verden forbinder Udkantsdanmarks fiskerkultur med den urbane livsstil? Det gør 28-årige designer Lasse Kornum, når han skaber kunst og tøj med en historie bag. Han har sammen med tre venner og en dansk rockstjerne skabt tøjmærket LAKOR Soulwear, åbnet en livsstilsbutik i Aarhus, og så samarbejder han med NorthSide, Skanderborg Festivalen og Malaco.  

Den lille viser har lige rundet 2-tallet , og Lasse har allerede været i fuld gang med at planlægge en reklamefilm, som skal optages nede i St. Pauli, forberedt et oplæg til samarbejde med Skagensmuseet og skrevet en liste med gøremål til LAKORs årlige surf-event “Pibe Masters”, der afholdes ved Klitmøller – og så selvfølgelig besvaret en håndfuld mails og lavet et facebookopslag.

Fire venner og en rockstjerne

Lasse er både designer og partner i firmaet LAKOR, som han har startet sammen med sine tre venner, Kasper, Jesper og Jeppe. Siden 2012 har de solgt tøj og kunst via en webshop, men i februar gik de mod strømmen og slog dørene op til deres livsstilsbutik i det eftertragtede Latinerkvarter i Aarhus. Udover de fire venner har guitaristen, Kristian Riis, fra bandet Nephew købt sig ind som partner i firmaet, efter han forelskede sig i tøjstilen.

Som designer og partner i LAKOR medfølger der en masse ansvar, men stod det til Lasse, ville han ‘blot’ designe og fokusere sin energi på det. Dagligdagen kan bestå af alt fra at skrive sangteksten til en musikvideo til at være klædt ud som isbjørn til et LAKOR-event. Udover at være virksomhedens kreative mastermind bruger han nemlig også meget tid på at konceptualisere. LAKOR er garant for flere årlige events med catchy navne såsom pop-up kunstmarkedet ”ARTY FARTY”, surf-konkurrencen ”Pibe Masters” og konceptfesten ”Peg med Piben-party”.

Jeg stod ved en skillevej og skulle beslutte mig for, hvad jeg ville. Om jeg troede på det. Det er rigtig heldigt, at jeg altid har været et meget naivt og optimistisk menneske, så jeg tror, at jeg bare besluttede mig for, at det skulle lykkes, og så måtte det tage den tid, det tog

Artiklen fortsætter under grafikken

Lasse Kornum

Alder: 28 år LinkedIn: www.linkedin.com/in/lasse-kornum-64b4b360 Uddannelse: Designassistent + Entrepreneurstudiet TEKO Nuværende stilling: Partner og designer i LAKOR Soulwear Tidligere erfaring: We: Re, Hummel (praktik) Største succes: At kunne leve af sin passion i et firma bestående af venner.

Laver en Moses, når han skal være kreativ

Som 21-årig talentfuld håndboldmålmand i KIF Kolding fik Lasse en blødning i hjernen efter at være blevet ramt uheldigt i hovedet af en bold. Det satte blandt andet en stopper for håndboldkarrieren, men åbnede op for en ny verden. Lasse begyndte at meditere for at lukke ned, når hans hoved blev presset. Derigennem fandt han ud af, at det var et effektivt redskab med gode sideeffekter – for både ham selv og for virksomheden. Kreativiteten har han ikke altid kunnet styre, ej heller vidst, hvordan han kunne trigge idéerne frem, men nu har piben fået en anden lyd:

”Jeg har fundet ud af, at lige inden jeg skal sove, eller når jeg mediterer, kommer de reneste idéer. Så i de perioder, hvor jeg har brug for det, intensiverer jeg antallet af meditationer for at ramme det flow, jeg gerne vil ind i. Så prøver jeg at lægge alt fra mig og lave “en Moses” og koncentrere mig om at være kreativ. Slukke for mailen og telefonen. Det er ikke altid, at det lykkes, men jeg er blevet meget bedre til at lokke min kreativitet frem.”

Kreativitet skal sættes i kontekst 

Lasse er udlært designassistent fra TEKO og har aldrig haft en backup-plan, hvis designerdrømmen druknede. Han har altid stolet på, at det kunne lykkes, hvis han satte 120 procent ind på det, han ville. Som ung iværksætter opbyggede Lasse et stort netværk. Det gav ham troen på, at han nok skulle finde noget andet at lave, hvis LAKOR-projektet skulle mislykkes. Udover erfaringen, han fik ved at starte op som iværksætter, udviklede Lasse sig mest, imens han var i praktik hos Hummel.

”Når man er kreativ, er det fint nok med skoler, hvor man lærer noget, men jeg skal ud og have det i hænderne. Det var der, jeg lærte, hvordan man er designer. Hvordan man skaber et firma og bruger sin kreativitet bedst muligt. Det gør man ved at sætte den ind i en kontekst. Der er rigtig mange mennesker, der er kreative, men hvis de ikke er gode til at sætte det ind i en kontekst, er det mere eller mindre ligegyldigt. Det er måske også hårdt sagt, men der kommer ikke et så konkret produkt ud af det.”

Tit får jeg al æren for det, vi har skabt, og det er ikke retvisende, og jeg synes også, at det er for stort et ansvar at bære

Førstekollektion var en katastrofe

Omkring samme periode med praktik ved Hummel stod Lasse overfor sin største karrieremæssige udfordring. På det tidspunkt tjente LAKOR ikke tilstrækkeligt med penge til at holde den kørende. Organisationen var ikke struktureret, og rammerne var ikke tilstede for, at Lasse kunne leve af det. LAKORs førstekollektion var en katastrofe, der kunne smides direkte ned i det kæmpe hul, de havde gravet for sig selv.

”Jeg stod ved en skillevej og skulle beslutte mig for, hvad jeg ville. Om jeg troede på det. Det er rigtig heldigt, at jeg altid har været et meget naivt og optimistisk menneske, så jeg tror, at jeg bare besluttede mig for, at det skulle lykkes, og så måtte det tage den tid, det tog. Jeg måtte ofre mig og gøre det helhjertet, hvor jeg måske tidligere havde gjort det halvt – og lidt på siden – og haft studie og et taskefirma.”

De ved højst sandsynligt ikke, at det kun kører rundt, fordi jeg kan få mine forældre til at stå og pakke lageret og få mine venner til at gøre mig tjenester, når jeg har brug for det

Tryghedsnarkoman med ild i røven

Det udslagsgivende var, at Lasse besluttede sig for at gå all-in, kun fokusere på LAKOR og samtidig få skabt nogle rammer for både sig selv og folkene omkring ham. Selvom han længe håbede på, at der ville komme én udefra og tage valget for ham, fandt han ud af, at hvis det skulle lykkes, måtte han hanke op i sig selv og vise de andre vejen.

”For det var jo min fakkel. Det var jo mig, der skulle løbe med den. Der var vigtigt, at det var mig, der tog initiativet og viste de andre vejen. Jeg har nok aldrig været særlig vild med at være chef eller direktør for et firma, men det blev jeg nødt til at være for en periode og vise, at der var et firma at være direktør i, før jeg kunne give faklen videre til nogle, der var bedre til den del af jobbet, end jeg selv var.”

Han omtaler sig selv som ’en håbløs iværksætter’ og en ’frygtelig tryghedsnarkoman’, selvom ingen vil tro på det, netop fordi Lasse og LAKOR-drengene altid har gang i mange projekter sideløbende med udvikling af nye kollektioner, kunstværker og vestkystkultur i LAKOR-butikken. Titler som ejer, direktør eller daglig leder har Lasse aldrig haft behov for at have på sig, for han vil egentlig bare gerne være designer. I dag står vennerne Kasper og Jeppe for den daglige ledelse, men i og med at virksomheden er opkaldt efter Lasse, er der mange, der stadig forbinder ham med at være den daglige leder. Det huer ham ikke, for han vil helst have, at folk anser LAKOR som et fællesprojekt.

”Tit får jeg al æren for det, vi har skabt, og det er ikke retvisende, og jeg synes også, at det er for stort et ansvar at bære.”

Show me the money

Målene for LAKOR er på den korte bane at få butikken til at køre og gøre det til et fundament for virksomheden, men mindst lige så vigtigt for Lasse er det at skabe noget med de mennesker, han omgiver sig med og give noget tilbage til alle dem, der har hjulpet både Lasse og LAKOR.

”Og så vil jeg fucking bare gerne have en bedre løn, end jeg har lige nu! Når det så er sagt… Der er så mange, der siger: “Tillykke med butikken” og “hold kæft, det går godt for jer – det er blevet kæmpe stort“, og det er jeg helt vildt glad for og sætter stor pris på det, men jeg har svært ved at tage det til mig, før jeg er nået til det sted, hvor det rent faktisk kan ses på min bankkonto, at det går så godt, som folk tror.”

”Der er nemlig så meget, der er overflade i den her branche. Det er så let at få folk til at tro, at man er bedre eller er et andet sted, end man i virkeligheden er, og det, tror jeg også, forkvakler folks syn, når de ser virksomheden. De ved højst sandsynligt ikke, at det kun kører rundt, fordi jeg kan få mine forældre til at stå og pakke lageret og få mine venner til at gøre mig tjenester, når jeg har brug for det. Jeg kan få Jeppe, som er cand.merc’er, til at gå på en lorteløn. Jeg kan få min butiksbestyrer Rasmus lokket hjem fra Østrig, som havde et stabilt job og boede med kæresten dernede. Det er kun derfor, at det kan lade sig gøre – at det kan løbe rundt. Det er dét, der motiverer mig. At jeg kan gøre det med drengene. Jeg giver glædeligt min andel ud – og det har jeg også gjort – hvis jeg kan dele den med nogen, som jeg ved, vil sætte pris på det og arbejde for det.”

Det er ikke kun Lasses venner og forældre, der bidrager til butikken, men også fra bedstemødre og et par hjælpende, strikkende hænder fra sin moster, der bidrager med one-of-a-kind uldhalstørklæder, som hun laver derhjemme på hendes gamle strikkemaskine fra 1970’erne.

Artiklen fortsætter under videoen

Reelle relationer

Lasse vil skabe en virksomhed med langsigtede perspektiver, som ikke falder ind i en hurtig trend. Et delmål er at være uafhængig af, at firmaet skulle kollapse, hvis den næste kollektion flopper. Vigtigst af alt, så vil han skabe noget med nogle mennesker, som han har respekt for, og som han kan lide at være sammen med. Kodeordet er relationer – både når det kommer til at drive virksomhed, men også når det angår networking:

”Det er sjovt, fordi alle fortæller mig, at jeg er god til at networke, men jeg synes egentlig ikke så godt om det. Der kommer vi nok lidt tilbage til tryghedsnarkomanen. Jeg har bare erfaret, at det er nok at være sig selv, og at man ikke behøver at være på. Hvis du tør at give lidt af dig selv – og det er farligt i denne branche, men det kan også give meget igen – så tror jeg hurtigt, at man kan få skabt nogle reelle relationer. Og de reelle relationer er som regel dem, der holder længst. Dem, hvor det nødvendigvis ikke er ’noget for noget’, men hvor du reelt set godt kan lide personen og gerne vil gå lidt længere for vedkommende.”

Den reelle relation er heldigvis gensidig fra vennen, kollegaen og partneren, Kasper, der ikke holder sig tilbage for at kalde Lasse for både faglig dygtig, loyal, empatisk og til tider lettere forvirret på en sjov måde. Og når man spørger Kasper om, hvordan ham og Lasse formår at forene (eller adskille) de tre roller, svarer han, at det er udfordrende, men at det – fælles for de tre roller – er vigtigt at snakke om fremtid og visioner. De forsøger sig også med at mødes en gang i mellem uden at snakke om LAKOR, men da begge er så passionerede, ender det ofte med at handle om LAKOR alligevel.

Show it – don’t tell it

LAKOR har formået at skabe partnerskaber med store brands som NorthSide, Skanderborg Festivalen og slikproducenten Malaco, og kernen til succes har været ved at vende op og ned på tilgangen, når man kontakter nogen:

Ord har det med at være så flyvske, og vores erfaring har været, at hvis man viser noget, så bliver det nemmere at fortælle folk, hvor vi gerne vil hen. For eksempel da vi kontaktede Malaco, lavede vi en lakridspibe-kollektion på forhånd og sendte det over til dem og sagde “se, hvad I kan få”. Hvis vi koger det ned, skal man være meget bevidst om, hvad man kan gøre for folk, og ikke hvad folk kan gøre for én selv. Jeg tror, det er hele essensen af det. Man tænker jo ofte “hvad kan jeg få ud af det“, men det er den anden person overfor dig jo ligeglad med.”

Lasses opskrift på succes som iværksætter

Hvis man gerne vil springe ud som designer og iværksætter, skal du ifølge Lasse så vidt muligt gøre det, du er bedst til og turde at uddelegere de ting, du ikke er særlig god til, så hurtigt du kan. Og for at det bliver succesfyldt gælder det om at have:

1. De rigtige mennesker omkring én

2. Gode kontakter

3. Ydre rammer, der skaber indre ro

Og folk, der peger med piben, har altid ret.

 

mm

Simon Krag Linde

Simon skriver karriereportrætter for Talentguiden, klummer for Eurowoman og blogger på egen side. Lige nu er han i praktik ved BRO Kommunikation og læser Virksomhedskommunikation på AU. Kontakt: sl@talentguiden.dk

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterLinkedIn