Forside / Karriereportrætter / Mød Maria og Mia fra Apoteksbloggers: Hvem siger man ikke kan være både iværksætter og karrierekvinde?

Mød Maria og Mia fra Apoteksbloggers: Hvem siger man ikke kan være både iværksætter og karrierekvinde?

Apoteksbloggers gik i luften i juli 2016. Men de to ambitiøse farmakonomer har allerede gjort så stort indtryk på deres fagfæller, at de i april skal til London og repræsentere deres nye blog i dommerpanelet til AllergyAward 2017. Læs her, hvordan de klarer både at styre karrieren, familielivet og iværksætteriet.

Maria Wiberg-Hansen og Mia Edelhart Jensen

Maria Wiberg-Hansen  
Alder: 32 år
Uddannelse: Farmakonom og lægemiddelkonsulent. Har læst merkonom i ledelse og kommunikation og taget ledelsesakademiet i apoteksregi.
Nuværende stilling: Maria er souschef og kampagneansvarlig på Amagerbro Apotek og filialen Amager Strand Apotek
Tidligere erfaring: Tidligere uddannelsesansvarlig for apotekets farmakonomelever.

Mia Edelhart Jensen  
Alder: 26 år
Uddannelse: Farmakonomuddannelsen, i gang med efteruddannelse til Pharmaceutical Advisor
Nuværende stilling: Daglig leder og kampagneansvarlig på filialen og sidder med apotekets egen online markedsføring.
Tidligere erfaring: Tidligere uddannelsesansvarlig for apotekets farmakonomelever.

Læs mere på Apoteksbloggers.dk

Hvem siger, man skal vælge mellem fuldtidsjob og iværksætteri? Da de dedikerede hudplejeeksperter Mia og Maria savnede større opmærksomhed på apotekets hudplejesortiment, gik de selv i gang med et opslagsværk og en blog. Et ambitiøst projekt, der skulle vise sig at være en større opgave, end de først havde regnet med. I dag skriver de om alt fra hjemmespa og allergivenlighed til sædkvalitet og luft i maven.

Maria er souschef og kampagneansvarlig på Amagerbro Apotek og filialen Amager Strand Apotek, og Mia er daglig leder og kampagneansvarlig på filialen og sidder med apotekets egen online markedsføring.

Hvordan startede Apoteksbloggers?

Det tog faktisk nogle måneder at finde ud af, hvad vi egentlig ville, hvordan bloggen skulle se ud, og hvilke features, der skulle være. Så søgte vi Udviklingspuljen gennem vores fagforening, som er på 50.000 kr.. De penge har hjulpet os meget. Det vigtigste, de blev brugt til, var at købe os fri, så vi kunne få en farmakonom ind til at overtage nogle af vores timer på apoteket, så vi kunne gå fra.

Vi ville have et opslagsværk først, og så kunne vi lave resten bagefter. Men da vi havde siddet derhjemme en hel uge og kun havde lavet 20 ud af mere end 600 produktbeskrivelser, måtte vi erkende, at det var ikke realistisk. Vi skulle jo både lære at tage billeder og sætte det op i et CMS-system, og så selvfølgelig skrive alle produktresumeerne.

Den døde vi lidt på. Men så parkerede vi den, og så kom vi videre. Nu skriver vi videre om aftenen og i weekenden, når vi lige har lidt tid.

Hvilke overvejelser gjorde I jer, inden i gik i gang?

Vi havde jo nok fået en anden hjælp, hvis vi havde bygget os op gennem for eksempel BloggersDelight. Men så har man jo pludselig Matas-reklamer og nøgne Magic Mike kørende i siden, og dem har man altså ikke veto-ret på. Så valgte vi at gøre det selv fra bunden. Og det føles egentlig ret blæret – for selvom det er nemt for nogle, så er det jo ikke noget, man lærer på Farmakonomuddannelsen.

Vi havde overhovedet ikke regnet med at vi skulle være så synlige som personer. Det har været det mest grænseoverskridende. Vi havde regnet med, at vores faglighed skulle være synlig, ikke os selv. Men det er noget af det, der gør det personligt. At det er Maria med sin søn Noah, der giver gode råd, eller Mia, der har en kæreste, der har prøvet den dér specielle creme.

Hvordan adskiller I jer fra andre skønhedsblogs?

Det helt unikke er, at vi køber vores cremer med hjem, fordi vi har lyst til at prøve dem, og at vi fortæller helt uvildigt, at dét her, synes vi er lækkert. Der er den forskel fra andre blogs, at vi laver en produktanmeldelse på baggrund af vores uddannelse, faglige rådgivning og personlige mening. Der er ikke et firma, der har sendt os tusind cremer og forventer, at vi skriver noget pænt om dem. Det er faglighed til forskel. Ikke sponsorater til forskel.

Hvad er Apoteksbloggers’ vision?

Vores vision er at kunne få vores faglighed og viden ud til folk. Vi bliver nok ikke millionærer af det.

Apoteksbloggers henvender sig dels til apotekets kunder med rådgivning om hverdagssundhed, og dels til kollegaer i branchen, der kan bruge bloggen som opslagsværk og dele opslagene i deres egen salgs- og markedsføring. Vi aner jo ikke om kunden kommer ned til os på vores apotek. Det er ikke en reklame for os selv. Alle kan dele det. Alle kan bruge det. Kunden kan komme der hvor de bor. Når der står en kunde i skranken og spørger efter noget mod eksem, så kan du søge alle de produkter frem, der egner sig til det. Ligesom man kan læse om lægemidler på medicin.dk.

Vi kunne rigtig godt tænke os at kunne købe os fri igen. Vi sidder begge to i nogle krævende stillinger til daglig og arbejder meget, og når man så også har børn, kæreste og familie derhjemme, så er der ikke så meget tid. Så sidder vi sent om aftenen og laver blogindlæg og laver opdateringer og opretter nye produkter.

Hvad har været det sjoveste i processen?

At gøre det sammen, og at se at alle de timer, vi har lagt i det, bliver til noget. At stå og se sit produkt ende, som vi drømte om, det har været det bedste. Det er også fedt, når folk begynder at komme ind på apotekerne og vende telefonen og sige: ”Jeg vil gerne have det her!” Og så er der et billede af vores side.

Der er en fordom om, at apotekspersonalet er nogle kedelige madammer med løftede pegefingre. Vi vil gerne vise, at vi er hamrende faglige, men at man også kan grine lidt af tingene, og at apoteksvarer også kan være lidt lækkert.

Hvad har været det mest udfordrende?

Der har været mange bump på vejen. Det kan være vildt demotiverende. Det har været enormt frustrerende at acceptere, at vi ikke kan gøre det hele selv. Vi har været dybt afhængige af at få hjælp fra andre. Vi havde nok ikke regnet med, at det ville gå så langsomt.

Det har været godt, at vi har haft hinanden. For vi har været udfordrede lidt på skift, så når den ene har mistet gejsten, har den anden sørget for at muntre op. Havde vi siddet med det hver for sig, så var vi aldrig kommet i mål.

Hvad har det gjort for jeres relation?

Mia: Vi kendte jo hinanden i forvejen og var rimelig tætte. Men nu kender vi endnu bedre til hinandens styrker og svagheder, og det synes jeg vi udnytter rigtig godt.

Maria: Vi kan sige alt til hinanden nu, og vi ved, hvad hinanden er bedst til. Og det er kun godt, at det ikke nødvendigvis er det samme. Mia er for eksempel knalddygtig til at skrive, og jeg ser det ikke som en svaghed, at jeg lige kan skrive til Mia og spørge, om hun gider at læse korrektur en ekstra gang.

Mia: Det har i det hele taget gjort meget for vores relation – men det kan jo ikke undgås, når man bruger så meget tid sammen.

Maria: Jeg har overvejet, om vi bare skulle gifte os.

Hvordan får I det til at løbe rundt med fuldtidsjob og familie?

Maria: Alt handler om planlægning. Nu har jeg heldigvis en mand, der selv brænder for iværksætteri, og det gør jo, at han bare synes, det er fedt. Så vi har en fælles forståelse for at brænde for noget. I perioder er det ham, og i perioder er det mig, og vi synes jo det er lige så hyggeligt at lave en kop kaffe sammen og sætte os op ad hinanden og lave de her ting. Vi har også en regel, der hedder, at så længe vores barn er vågen, så rører vi ikke vores telefoner, og når han er lagt, så tager vi lige et par timer, hvor vi arbejder, og så ser vi en film sammen eller går med hunden. Det kan lyde så kikset, men man kan bare blive nødt til at lave nogle regler.

Mia: Jeg laver det som regel, når min kæreste laver noget andet eller ikke er hjemme. Hvis vi bare er hjemme sammen, så ville jeg have det dårligt med at sidde og lave en masse, jeg vil hellere bruge min tid med ham når vi begge er hjemme. Selvfølgelig kan det blive nødvendigt sommetider, men han er tilfreds nok og synes ikke, at jeg bruger for meget tid på det.

Maria: De er jo også mega stolte begge to.

Hvilke 3 gode råd kan I give til andre, der overvejer at starte deres eget projekt?

Hold fokus. Vi er blevet ledt ned ad mange sideveje, og andre har spurgt, om ikke vi bare kunne gøre det på en anden måde eller undvære en funktion, når vi ikke lige har kunnet få det, vi gerne ville have. Der har vi været meget stædige og vedholdne. Vi launchede ikke før, det var noget, vi kunne stå inde for.

Brug dit netværk. Start med at sige: Hvem kender jeg, der kunne hjælpe mig med at gøre det her til en succes? Du kan ikke gøre det alene.

Prioriter din tid. Man kan hurtigt sidde om aftenen eller på en fridag og få dårlig samvittighed, hvis man ikke får noget fra hånden. Men nogle gange skal man også holde fri. Man er nødt til også at prioritere sig selv, hvis man ikke skal køre sur i det. Nogle gange kan det godt være, man burde slå notifikationerne fra.

Vi kunne godt tænke os nogle flere timer til bloggen, men vi vil ikke lave den på fuld tid. Vi kommer ikke til ikke at arbejde, som vi gør nu. Vi elsker vores dagjob.

Camilla Lærke Lærkesen

Camilla er fast skribent på Talentguiden. Hun læser retorik på KU og står bag bloggen bevidstintrovert.dk. Kontakt: cll@talentguiden.dk

More Posts - Website

Se Også

Sådan netværker du som introvert

Vi hører det hele tiden: Hvis du vil frem i livet – så netværk! Men ...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *