Forside / Karriereportrætter / Mød Mikkel Severin; manden, der lever af at afsløre dine løgne og rådgive topledere om emotionel intelligens
Mikkel Severin

Mød Mikkel Severin; manden, der lever af at afsløre dine løgne og rådgive topledere om emotionel intelligens

Hvis der er én person, du ikke skal forsøge at stikke en løgn, så er det Mikkel Severin. Han er nemlig ekspert i at afkode dig og gennemskue dine løgne. Måske har du set ham tryllebinde Aftenshowets værter med sine tricks og tankelæsning, men for Mikkel handler det ikke kun om mind control og showbiz. Han har nemlig skabt en hel karriere baseret på sine evner, hvor han bl.a. underviser og rådgiver erhvervslivet i EQ – emotionel intelligens – med udgangspunkt i sine mind control teknikker, så ledere kan aflæse deres medarbejdere rigtigt og lede emotionelt intelligent. Talentguiden har fanget Mikkel til en snak om at gå fra et job som M&A advokat til selvstændig rådgiver af topledere og organisationer, og hvorfor EQ er så vigtigt.

Artiklen fortsætter under grafikken

Mikkel Severin

Alder: 31 år
LinkedIn: https://dk.linkedin.com/in/mikkelseverin/da
Bachelor: Jura (KU), Økonomi (KU)
Kandidat: Jura (KU)
Nuværende stilling: Executive Advisor og Deception og Mind Control ekspert hos Mind Control
Tidligere erfaring: M&A advokat hos Bruun & Hjejle, Advokatfuldmægtig hos Kromann Reumert, Underviser hos Københavns Universitet
Største succes: At finde ud af, at det er muligt at lave det jeg laver og hvad man kan gøre, når man sætter sig noget for.

Du er uddannet jurist og har arbejdet som M&A-advokat, hvorfor valgte du at blive selvstændig i stedet for?

“Jeg har haft min egen virksomhed i 13 år sideløbende med mine universitetsuddannelser og min karriere som M&A advokat. Det var efterspørgslen efter mine ydelser og muligheden for at påvirke rigtig mange folk og have en positiv indvirkning i langt højere grad, end der er ved mange andre ting. Det tiltaler mig meget. Og så er det selve det med at afkode folk – det er en passion. Jeg synes, at det er enormt interessant, hvor mange informationer folk lækker til møder, forhandlinger og private fester, som 99% slet ikke opfatter. Der er så meget information, men man skal vide, hvad man skal se efter.”

Så det er passionen, der driver dig?

“Ja, jeg er ikke den type, der kommer til at skabe noget, fordi det skal have succes. Det skal være et biprodukt af det jeg laver, men det er ikke min motivation.”

Hvad gør du så, når du ikke er motiveret og føler passionen?

“Så tager jeg en pause. Så stopper jeg indtil motivationen er der igen. Men jeg har været privilegeret med, at min motivation for det her er meget stor. Igennem de 13 år har jeg siddet oppe mange nætter og læst, eller er vågnet kl. 3 fordi jeg har fået en ny idé eller er blevet inspireret og så er jeg bare gået i krig med det. Jeg har været begunstiget med en stor passion.”

Artiklen fortsætter under videoen

Hvordan har overgangen til at blive selvstændig været for dig?

“Det har været en løbende eskalering over 13 år, hvor det startede med at være en masse demonstrationer af teknikker. Da jeg startede for 13 år siden havde jeg ingen idé om, at jeg ville sidde, hvor jeg sidder nu og rådgive topledere og organisationer. For mig har det handlet om at gribe de muligheder, der kommer og springe til, når de er der.

Jeg startede med demonstrationer af afkodning af folk, men så begyndte flere at spørge, om det ikke også kunne bruges i forretningsmæssige sammenhænge og til forhandlinger. Det kan det bestemt, og så udviklede jeg materialet til det. Så kom der efterspørgsler på at udvikle ledere og organisationer, så det har været drevet af, hvad folk har spurgt om kunne lade sig gøre, og så har jeg så skabt det. Så på den måde har det været meget komfortabelt, at det er drevet af at efterspørgslen var der.”

Du underviser erhvervslivet i EQ, men hvad er det?

“EQ – eller emotionel intelligens –  er evnen til at identificere, forstå og bruge dine egne og andres følelser i en positiv retning, så man bliver mere succesfuld som leder. Det er evnen til at kunne handle emotionelt optimalt i alle situationer. Vi kommunikerer nemlig ikke kun gennem vores bevidste handlinger, så det er vigtigt at kunne aflæse de bagvedliggende følelser, som man giver udtryk for gennem fx mikroudtryk, kropssprog og tonefald. EQ består af selvindsigt, social bevidsthed,selvregulering og relationshåndtering. De tre første komponenter er byggestenene for relationshåndtering, som hjælper en leder med at lede sit team emotionelt intelligent.”

Hvorfor er EQ vigtigt?

“Studier viser, at 90% af forskellen mellem de bedst præsterende topledere og de gennemsnitligt præsterende topledere forklares af EQ. Derudover, at EQ er dobbelt så vigtigt som IQ i forhold til at få succes som leder på alle niveauer.

Kort sagt er EQ helt afgørende. Hvis du som leder ikke kan identificere, om dine medarbejdere er sure, glade, kede af det eller vrede over fx den opgave de får, organisationens kultur eller de ting, der rører sig i afdelingen, så bliver det meget svært for dig som leder at reagere på det og imødegå den situation. Så ledere, der ikke evner at afkode deres folk,, der ikke forstår de her ting, kommer mange gange til at demotivere deres medarbejdere eller skabe et klima, der ikke er optimalt.

Hertil kommer, at nogle ledere –selvom de har afkodet folk – i visse situationer bevidst vælger at være ignorante. Det er nemlig komfortabelt for så har du ikke ansvar til at forholde dig til den anden persons følelser. Så har man ikke en konflikt og man skal ikke forholde sig til hvad man burde gøre anderledes. Men det er ikke emotionelt intelligent. Man må forholde sig til hvordan folk har det, og så reagere ud fra det, så man sætter dem i en optimal situation. Det er fx at finde ud af, hvad der påvirker vedkomne, hvordan vi kan afhjælpe vedkomne og sætte personen ind i en ny situation, så det bliver optimalt. Men i praksis registrerer mange ledere det slet ikke, men læsser bare ovenpå i stedet og det er vejen til en katastrofe, flere opsigelser blandt medarbejdere og generelt dårlig performance.”

Artiklen fortsætter under videoen

Hvordan kan virksomheder aktivt arbejde med det her?

“Virksomheder kan arbejde med det med både at forfremme personer med høj EQ til lederstillinger og generelt have programmer, der udvikler lederes EQ.

I praksis sker ofte det modsatte. Man taler om Peter-paradokset, hvor personer bliver forfremmet til sit niveau af inkompetence. I mange virksomheders tilfælde bliver man forfremmet, fordi man står øverst i anciennitetsrækken, fordi man har været der længe og er teknisk dygtig. Men i praksis er det en ledelsesstrategi med lav EQ at have nogle, der teknisk er rigtig dygtige, men som ikke har kompetencerne til ledelse eller slet ikke interesserer sig for ledelse. Men det er den lette og naturlige vej at forfremme seniorpersonen – også fordi der er prestige i det og du får ikke ansvaret og den økonomiske kompensation, hvis du ikke har lederrollen.

Så man taler om, at mange bliver forfremmet til deres niveau af inkompetence. Det kan være, at de har være super dygtige som analytikere eller forskere, men ikke har kompetencerne til at være ledere.

Løsningen er, at der skal være andre veje. På et eller andet tidspunkt må man begynde at splitte, så du har et teknikerspor og et lederspor, som er lige prestigefyldte. Det er ikke, om du kan løse en ligning hurtigere end en anden, men om du har de ledermæssige EQ-egenskaber, der skal afgøre, om du forfremmes til en lederstilling eller ej. For det er dem, der gør at teamet performer. Hvis teamet som helhed ikke performer, så performer lederen ikke, for så har han ikke fået teamet som helhed til at spille. Det er det grundlæggende i enhver interaktion.”

Hvad er lederens største udfordring i forhold til EQ?

“Den største udfordring er, at lederen ikke har selvindsigt. Ledere, der har selvindsigt, er typisk karakteriseret ved, at de kan beskrive deres humør og effekten det har på andre, kender deres styrker og svagheder, er modtagelige for 360 graders feedback, er optimistiske, har selvironi og selvtillid,. Ledere, der ikke har selvindsigt, har meget få EQ styrker generelt.

Data viser, at 20% af ledere ikke har nogen af de 12 EQ kompetencer som styrker, at 52% af ledere har mellem 0-3 kompetencer af de 12 EQ kompetencer som styrker, og at kun 16% af ledere har 9 eller flere af de 12 EQ kompetencer som styrker. Samtidig viser data, at selvindsigten er fuldstændig afgørende. Data viser, at ledere, der demonstrerer selvindsigt er tilbøjelige til at have 9 eller flere af de 12 EQ kompetencer som styrker, mens ledere, som ikke demonstrerer selvindsigt, statistisk har mindre end 1 af de 12 EQ kompetencer som styrker. Selvindsigtens betydning kan således ikke undervurderes.

Derfor har jeg også struktureret mine lederprogrammer således, at hver leder og den samlede ledergruppe som helhed får en adfærdsmæssig 360 graders evaluering, der måler de 12 kompetencer for EQ. Derudover har jeg personlige forløb for hver leder parallelt med et samlet forløb med ledergruppen som helhed, der blandt andet øger deres selvindsigt.”

Der må være nogen, der er skeptiske overfor hele konceptet. Hvordan tager folk imod, det du kommer med?

“Folk siger,, at de virkelig har fået en eye opener, for hvad man kan se og aflæse hos folk , og hvad man kan gøre. Og det der for mange kommer som en overraskelse er, at hvad du tænker, det sætter sig i din krop. Det du tænker, har en fysisk manifestation i din krop. Og i erhvervslivet er der slet ikke en association mellem de ting. På samme måde er der en feedbackmekanisme i forhold til hvordan du agerer og hvad du gør, til hvad der sker i din krop. Så der er et feedback loop der kører hele tiden.”

Så hvis jeg føler mig trist, men agerer glad, så bliver jeg glad?

“Ja. Hvis du er trist og så går ud bevidst og løber en tur og smiler til mennesker, så ændrer du det, der sker i din krop og så bliver du glad.”

Hvad har været den største udfordring i det at gå fra et fast job, til at være selvstændig?

“At der ikke er backup system. Hvis IT fejler, kan jeg ikke ringe til IT. Hvis jeg har brug for noget, kan jeg ikke få andre til det. Så skal jeg først finde dem, betale dem og sætte dem ind i opgaven.”

Mikkels tre bedste råd til iværksættere

1. Lav en markedsundersøgelse først og find ud af, om der er nogen, der vil have, det du laver.

2. Udnyt dit netværk

3. Arbejd for det og vær passioneret for det.

Karoline Mia Jessen

Karoline læser til dagligt Dansk på KU og har stor interesse for kommunikation og marketing. Derudover har hun sin egen grafiske designvirksomhed. Kontakt: kj@talentguiden.dk

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterLinkedIn

Se Også

Karrierecoach: Kom i mål med LinkedIn-anbefalinger

Unge er for dårlige til at bruge referencer på LinkedIn, hvis du spørger karrierekonsulent, Lis ...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *