Forside / Iværksætterportrætter / Mød Nikolaj Kragh og Simon Evers, grundlæggerne af Gotipster, der vil løfte barren for Take-Away i Danmark.

Mød Nikolaj Kragh og Simon Evers, grundlæggerne af Gotipster, der vil løfte barren for Take-Away i Danmark.

Man siger, at man ikke skal lave forretning med venner, men det har ikke holdt Nikolaj Kragh og Simon Evers fra at skabe en succes sammen. Netop deres stærke venskab og fælles oplevelser er for dem en fordel, når de skal arbejde sammen på at skabe en ny standard for dansk take-away med deres firma Gotipster. Læs med og find ud af, hvad der driver dem og hvad, der har fået dem dertil, hvor de er i dag.

Nikolaj Kragh og Simon Evers

Alder: Begge 28 år
LinkedIn: Nikolaj, Simon
Bachelor: BA IMK (CBS); HD (CBS)
Virksomhed og titel: Co founders af Gotipster
Tidligere erfaring: Medejer af Danese Agency; Stifter af Tipster og JobJunction

Hvorfor har I valgt at starte jeres egen virksomhed? Hvad tiltaler jer ved iværksætteri?

Det er sjovt at skabe og føre projekter ud i livet. Det er sjovt selv at kunne sætte retning. Man lærer hurtigt af alle de fejl, man første gang begår. Man kommer styrket ud af perioder med udfordringer. Og det giver hår på brystet, når man har klaret sig igennem. Som iværksætter får man lov til at knokle for det, man så inderligt tror på. Men intet kan sammenlignes med den tilfredsstillelse, kroppen fyldes med, hver gang en person interagerer med det produkt, man har smidt så mange timer efter. Det er det hele værd.

Artiklen fortsætter under billedet

14339253_10153805148717050_662966287_o

Hvorfor valgte I at beskæftige jer med netop den her type forretning?

Vi er storforbrugere af take-away, og København er oversvømmet med kedelige færdigretter og uinspirerende fastfood. Københavnerne har krav på kvalitetsalternativer. Derfor har vi/Gotipster samlet 16 af byens bedste restauranter, der i samlet flok løfter barren for kvalitet på det københavnske take-away marked.

Hvordan løfter I barren for take-away?

Vi samarbejder med Michelin-anbefalede restauranter og topanmeldte spisesteder, hvis mad vi elsker. Vi sætter nye standarder for madkvalitet på take-away markedet.

Vi sælger kvalitetsmad til kvalitetsbevidste københavnerne, som lever en travl hverdag, hvor der ikke er tid til at lave god mad fra bunden.

Nu er det slut med at hente varm take-away, som er kold, når man kommer hjem. Hos os køber københavnerne ultimative smagsoplevelser og aftensmad til opvarmning i ovnen derhjemme.

Hver mandag sætter vores partner-restauranter én lækker hovedret, side dish og dessert på menuen. Og restauranterne har den fulde kreative frihed til at udvikle nye spændende take-away retter, som strutter af friskhed og kvalitet.

Hvilke udfordringer står I overfor og hvad gør I for at imødekomme dem?

Vi har solgt Gotipster-konceptet ind hos veletablerede restauranter, som oftest aldrig før har lavet take-away. Og det tager tid at implementere nye processer – ligegyldigt hvilke organisationer der er tale om. Det tager tid at opbygge forbrugervaner, og det kræver konstant branding og eksponering. Husk – papegøjen er ikke skudt, bare fordi man kommer på landsdækkende TV.

Kunsten er at ride videre på en bølge af positiv omtale og hele tiden være i stand til at skabe nye historier. Det handler om at blive eksponeret via kommunikationskanaler med brugerflader, der præcis søger det, man afdækker med sit produkt eller sin virksomhed.

Det har vi været meget opmærksomme på – vi har opsøgt Danmarks mest anerkendte bloggere og har pushet Gotipster-historier til målgruppe-specifikke kanaler som iByen, AOK, Spiseliv, MX og andre. Herigennem har vi hurtigt sikret os en bred portefølge af kunder, som køber igen og igen.

Artiklen fortsætter under billedet

14285609_10153805144342050_71468106_o

Hvad var det første I gjorde, da I besluttede jer for at starte virksomheden?

Det handler om at lave den rigtige selskabsmæssige konstruktion fra start. Ellers kommer man til at fortryde. Få oprettet et holdingselskab og vær meget opmærksom på, hvilken selskabsform du vælger – selskabsformen påvirker nemlig personligt ansvar, hæftelse samt kreditmuligheder. Få en person til at hjælpe dig, som har prøvet det før. Og få evt. en advokat til at hjælpe dig mod et beskedent oprettelseshonorar. Det gjorde vi.

I hvilke situationer har I lært mest gennem jeres karriere? Har de praktiske eller teoretiske fyldt mest?

Man lærer, når man har hands on og er med i beslutningsprocessen – enten på et udførende eller observerende niveau. Man lærer, når man er omgivet af personer, som minimum er lige så skarpe som en selv. Derfor er det vigtigt at alliere sig med så dygtige personer som muligt.

Praktik er klart vigtigere end teori, men teori og uddannelse kan være et godt fundament og skal bruges som en god værktøjskasse. Vi har begge to studeret på CBS, hvilket har givet nogle gode marketingskompetencer, men erhvervslivet kræver mere og der er mange ting man ikke kan læse sig til.

Nikolaj Kragh har mange års erfaring fra luksusbranchen og er tidligere medejer af modeagenturet Danese. Han har jævnligt rejst til storbyer som N.Y.C., London og New York, hvor han har arbejdet sammen med de førende folk i branchen. Her har Nikolaj åbnet unikke kompetencer inden for bl.a. kundepleje og strategi, som i særdeleshed benyttes i take-away branchen.

Simon Evers har fortid som concierge på Hilton & Admiral Hotel. Og han har stort indblik i restaurationsbranchen. Simon har været iværksætter, siden han var 17 år. Han har stiftet jobportalen JobJunction og deal sitet Tipster, som de seneste 5 år har været ét af landets førende inden for sit felt. Tipster er en kvalitetspendant til Sweetdeal og Downtown.

Artiklen fortsætter under billedet

14285249_10153805149127050_1166145262_o

Hvad er jeres 3 bedste råd til studerende, der drømmer om at starte egen virksomhed?

1. Spring ud i det – den sværeste beslutning er at tage springet.

2. Vær tålmodig – det tager tid at bygge en business op. Man skal derfor ikke blive urolig, hvis omsætningen ikke er enorm dagen efter lancering.

3. Tro på dig selv og dit koncept.

Karoline Mia Jessen

Karoline læser til dagligt Dansk på KU og har stor interesse for kommunikation og marketing. Derudover har hun sin egen grafiske designvirksomhed. Kontakt: kj@talentguiden.dk

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterLinkedIn

Se Også

Karrierecoach: Kom i mål med LinkedIn-anbefalinger

Unge er for dårlige til at bruge referencer på LinkedIn, hvis du spørger karrierekonsulent, Lis ...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *