“Du er sindssyg”, lød det fra folk. Mange så undrende på Rasmus Schmiegelow, da han udskiftede sit velbetalte advokatjob med tilværelsen som iværksætter. Han lukkede ørerne og forfulgte iværksætterdrømmen. I 2012 var han medstifter af Goodiebox, som er blevet en succesfuld virksomhed, der har vokseværk.

Advokater er ikke egnede til at blive iværksættere. Det skyldes, at de er skolet i at se på risiko. Hvis du vil være iværksætter, skal du ikke kigge på risikoen, for så starter du aldrig din egen virksomhed, siger Rasmus Schmiegelow. Selvom han har fået sin advokatbestalling og arbejdet mange år som advokat, blev han alligevel iværksætter.

Rasmus Hansen Schmiegelow

Alder: 42 år LinkedIn: https://dk.linkedin.com/in/rasmusschmiegelow Nuværende stilling: CEO Goodiebox Tidligere erfaring: DLA Piper, Horten, Mærsk, iiamo, Moalem Weitemeyer Bendtsen, Falck, HippoCorn Bestyrelsesposter: SYNT, BKG Pharma, Falck Sri Lanka, BKG Vet Pharma, Publia.co Uddannelse: Cand.jur

Interesse for den kommercielle verden

Det var aldrig planen, at Rasmus Schmiegelow skulle være iværksætter. Da han læste jura på Københavns Universitet, var drømmen at blive diplomat i Udenrigsministeriet, så han studerede flittigt folkeret og menneskerettigheder under sin studietid. Det blev dog aldrig den karriere, han forfulgte.

Han endte derimod i en række advokatvirksomheder i København og London, hvor han arbejdede med køb og salg af virksomheder, venturekapital og investering i startup-virksomheder. Han følte sig på hjemmebane, da han trådte ind i den kommercielle verden. Han arbejdede tæt sammen med startup-virksomheder og iværksættere, og det samarbejde fik afgørende betydning for, at han blev selvstændig.

”Jeg mødte en masse entreprenører, og det var super inspirerende. De kom fra alle mulige baggrunde. Nogle var kommercielle, nogle ingeniører, nogle kunstnere. Der fik jeg øjnene op for, at du ikke behøver være lønmodtager. Selvom du kan tjene mange penge som advokat, overstiger det aldrig den frihed, du har som iværksætter.”

Fra Hr. Møllers privatjet til iværksætter

Mødet med iværksættermiljøet fik stor betydning for, at Rasmus Schmiegelow valgte at gå iværksættervejen. Det gav omvendt også nogle hovedbrud, da han fravalgte Mærsk og blev iværksætter. Han havde i en ung alder opnået en position i Mærsk, hvor han arbejdede sammen med nogle af landets dygtigste erhvervsfolk og handlede virksomheder til milliarder af kroner.

”Jeg havde fornøjelsen af at arbejde sammen med Søren Skou, som sidenhen er blevet CEO for Mærsk. Han var ansvarlig for det største virksomhedsopkøb, Mærsk har lavet, hvor jeg var juridisk ansvarlig. Jeg var ikke særlig gammel, og det var en handel til 19 milliarder kroner. Det var dengang Hr. Møller stadig levede. Jeg fløj rundt i Hr. Møllers privatjet med Søren Skou og handlede virksomheder. Hvis man har set filmen Wall Street, så følte jeg lige, at jeg var med i det.”

Lønnen og jobsikkerheden var høj hos Mærsk, men det var ikke her, han så sin fremtid. Mange havde nok stillet sig tilfreds med jobbet i Mærsk, men sådan var det ikke for Rasmus Schmiegelow. Han var kommet til den erkendelse, at det ikke var advokatverdenen, han skulle fortsætte i. Selvom han nærer stor respekt for advokatbranchen og bifalder de erfaringer og kompetencer, som den har givet ham, var det ikke her, han skulle være resten af sin karriere.

”Når man har siddet og lavet 200+ overtagelser af virksomheder som advokat, bliver det lidt ensformigt. Jeg nåede måske et punkt, hvor jeg ikke følte, at jeg udviklede mig længere. Når man sidder på et advokatkontor, ligner vi alle sammen hinanden. Vi har alle den samme uddannelse, og vi arbejder alle mod de samme mål. Vi skal blive partner i en advokatvirksomhed.”

Goodiebox stormer frem

Rasmus Schmiegelow er i dag CEO for Goodiebox, som han har startet sammen med Nikolaj Leonhard-Hjort. Virksomheden udbyder en abonnementsservice, hvor man månedligt modtager en boks med samples af forskellige produkter inden for makeup, hudpleje og dufte. Virksomheden er fire og et halvt år gammel, og de sendte den første boks på markedet i februar 2012.

”Vi har taget virksomheden fra ingenting. Uden nogen investeringer. Uden noget som helst. Vi har bootstrappet hele vejen. Baseret på de learnings, vi har opbygget gennem de sidste femten år. Vi har skabt en virksomhed 100 procent selv, uden at vi har haft nogle investorer eller noget med ind. I dag har vi et fantastisk team på et par og tyve medarbejdere, og vi vokser 8-9% om måneden. Goodiebox er i dag dobbelt så stor som i december 2015.”

Virksomheden er i rivende udvikling, og det sidste halve år har Goodiebox fordoblet sin medlemsskare. Rasmus Schmiegelow forklarer, at de har knækket koden til, hvordan de holder længere på deres medlemmer og forøger life time value, men også hvordan de hurtigere får nye medlemmer. Han fremhæver også vigtigheden af, at Goodiebox ikke har været afhængige af investorer.

”Vi har haft en masse trial and error de første år, men det kan man heldigvis gøre, når man er uafhængige, som vi er. Vi kunne være super agile på det tidspunkt. Vi har ikke skulle stå til ansvar overfor nogle medejere.”

Goodiebox har et stort potentiale i Danmark. Matas har længe siddet på markedet, men Rasmus Schmiegelow tvivler ikke på, at virksomheden kan skabe røre i en kategori på 10 milliarder, som længe har stået stille. Han mener, at Goodiebox gør tingene helt anderledes end de andre etablerede spillere, og derfor har de fremadrettet store vækstmuligheder.

Sutteflaske-eventyret og de vigtige lærepenge

Goodiebox er ikke det første startup, som Rasmus Schmiegelow har været involveret i. Han etablerede i 2006 iiamo, som solgte selvopvarmende sutteflasker. Han stiftede virksomheden sammen med selvsamme Nikolaj Leonhard-Hjort, der også er partner i Goodiebox. De to iværksættere rejste 40 millioner til virksomheden, men finanskrisen betød, at iiamo aldrig blev den succes, de havde håbet.

”Virkeligheden ramte i 2009 med finanskrisen, og vi blev nødt til at lave en rekonstruktion af virksomheden. Jeg var ude og skuffe en masse investorer, fordi de tabte deres investeringer. Jeg tabte også selv rigtig mange penge. Det var det første personlige og professionelle nederlag, jeg følte.”

Iværksættersuccessen lod vente på sig, men det slog ikke Rasmus Schmiegelow ud. Det gav ham derimod nogle vigtige erfaringer, som har medvirket til at forme den iværksætter, han i dag er blevet til.

”Det var fantastisk at tage en virksomhed fra bunden, hvor man kun har en ide og så være inde over alt fra produktudvikling, sætte en supply chain op, rejse kapital, markedsføre og positionere. Jeg vidste ikke meget om det, men jeg lærte en masse af det. Nogle af lærepengene var måske lige lovligt dyre.”

Hårdt arbejde er et gennemgående tema i Rasmus Schmiegelows karriere. Han har den indstilling, at der ikke findes nogen erstatning for hårdt arbejde. Du kan have et talent, men det er under 10 procent af, hvor du ender. Det er samtidig helt afgørende, hvordan du reagerer på den modstand, du vil møde, forklarer han.

”Det handler om at lære, at der ikke er nogen lige vej. Der vil altid være nogle afstikkere. Det er et spørgsmål om, hvordan du reagerer på de afstikkere. Om du lægger dig ned og græder, eller om du tager arbejdstøjet på igen. Som iværksætter skal du lave fejl, ellers har du ikke fart nok på.”

Iværksættere skal kunne sælge og eksekvere

Rasmus Schmiegelow er ikke den iværksætter med de mest visionære ideer, hvis han selv skal sige det. Han er derimod eminent til at eksekvere. Hans opvækst i en advokatbranche, hvor man får lov at arbejde for sin løn, har formet en iværksætter, som er yderst effektiv og arbejdsom. Han får tingene til at ske, og han skubber på de processer, som flytter virksomheden i den rigtige retning. Eksekvering og salg er altafgørende, hvis du spørger iværksætteren.

”Du kan være sikker på, at det du mener er verdens bedste ide, det sidder der ti andre og arbejder på. Det vigtigste er, at du kommer ud i verden med dit produkt, møder kunderne, og er bedre til at eksekvere end alle andre. Du skal ikke sidde og forfine dit produkt. Du skal ud at sælge. Du skal sælge ideen til nogle investorer. Du skal sælge dit produkt til nogen kunder og din vision til nogen medarbejdere, og så skal du sælge det her liv til din hjemmefront, for det er 24 timers arbejde.”

Rasmus Schmiegelow fremhæver også vigtigheden af, at iværksættere anerkender de svagheder, de måtte besidde. Iværksættere skal have en veludviklet selverkendelse, da det er udgangspunktet for, at man kan sammensætte det bedste team.

”Du skal helt sikkert vide, at du er ikke verdensmester i alt. Du skal finde ud af, hvad du er rigtig god til, og så skal du brænde igennem der, men så gælder det om hurtigst muligt at få nogen ind på dit core-team, som komplementerer dine egne styrker. Onemanshow – det går bare ikke i en startup-virksomhed.”

En fremtid med nye iværksættereventyr  

Goodiebox eksisterer om 10 år, men Rasmus Schmiegelow tror ikke, at han stadig er CEO og ejer af virksomheden, når det kommer dertil. Han vil sætte ting i gang og på et tidspunkt, vil der være nogle, som er bedre til at drifte virksomheden, end han er. Det er også grunden til, at Rasmus Schmiegelow ved siden af Goodiebox er partner og general counsel i HippoCorn, hvor han sammen med blandt andre Morten Lund hjælper danske og internationale startups med at rejse kapital.

”Jeg brænder for at sætte ting i gang. Jeg vil lave de første 1.000 salg eller 10.000 salg. Jeg er rigtig god til hele vækstfasen, men på et tidspunkt er der nogle, som er væsentlig bedre til at drifte virksomheden, end jeg er.”

Da Rasmus Schmiegelow startede iiamo var pengene en stor motivationsfaktor. Han drømte om store biler og både, og når det gik rigtig højt, var det en privatejet, han skulle have. Tingene har i dag ændret sig. Han vil stadig gerne tjene mange penge på Goodiebox, men er i dag motiveret af andre ting.

”Pengene fyldte meget dengang, men det gør de ikke længere. Nu handler det om at få lov til at arbejde sammen med nogle rigtigt dygtige folk og have stor indflydelse på sit arbejde hver eneste dag. Jeg føler, at jeg lærer noget nyt hver dag, og at jeg bliver dygtigere. Det er klart et højere drive end pengene.”

Rasmus Schmiegelows karriere har allerede taget ham mange steder hen. Den har budt på mange overraskelser og tilfældigheder, og som han selv siger: ”Da jeg sad på jurastudiet, havde jeg ikke regnet med, at jeg skulle sælge kosmetik, efter jeg havde solgt sutteflasker i mellemtiden.” Tiden må vise, hvor hans karriere bærer hen, men der er ingen tvivl om, at Rasmus Schmiegelow er en ekstremt dedikeret iværksætter, som griber ud efter den store succes.

mm

Jeppe Karlsson

Jeppe har stor interesse for politik, medier og mennesker. Han er altid på udkig efter den gode historie, der kan inspirere og motivere hans læser. Til daglig er han journaliststuderende på RUC og har tidligere arbejdet med PR og tekstforfatning hos Frivilligcenter Odense. Kontakt: jk@talentguiden.dk

More Posts

Follow Me:
Twitter