Forside / Iværksætterportrætter / Mød Reform: Jeppe Christensen designer sin egen fremtid
reform

Mød Reform: Jeppe Christensen designer sin egen fremtid

At træde ind i Reforms arbejdslokaler på Otto Busses Vej i Sydhavnen, er en oplevelse i sig selv. Rustikke murstensvægge fra det forrige århundrede, kombineret med en vibrerende atmosfære af effektivitet giver manegen et industrielt feel, som de fleste new age startups kun kan drømme om. Bag facaden er Reforms kontorer dog langt fra at være en iværksætterhybel. Reform regner i år med en omsætning på 10 millioner, de er netop blevet nomineret i kategorien ’Årets Væksteventyrer’ af Ivækst og Ivækstprisen 2016, og så har virksomheden kontorer og om lidt store showrooms i både Berlin og New York, hvorfor designvirksomheden er fuldt ud forretningsdygtig.

Bag det hele sidder to grundlæggere, Jeppe Christensen og Michael Andersen. Deres virksomhed arbejder med en nytænkende tilgang til møbeldesign.

Artiklen forsætter under grafikken

Reform

www.reformcph.dk
Årsomsætning: 10 mio. (2015)
Stiftelsesår: 2014
Stiftere: Jeppe Christensen og Michael Andersen
Ansatte: 20-25
Markeder: Danmark (KBH), Tyskland (Berlin) og USA (NY)

Fænomenet hedder i daglig tale ’IKEA-hacking’. Konceptet er at bruge IKEA-elementer som udgangspunkt for videre design. Almindeligvis drejer det sig om privatpersoner, der bygger videre på stole og reoler og andre mindre møbler, men Reform har gjort fænomenet til en millionforretning ved at alliere sig med nogle af verdens bedste arkitekt- og designvirksomheder, hvor de ’hacker’ IKEA’s køkken-, bad- og garderobeelementer.

Siden oktober 2014 har de arbejdet på at bringe design customization til et nyt plan med en simpel forretningsmodel: Ejer du allerede – eller køber du et nyt IKEA-system, tilbyder Reform muligheden for at udskifte IKEA’s eksempelvis køkkenfronter og bordplade med et moderne og tidløst design fra verdenskendte arkitekter og designhuse som BIG – Bjarke Ingels Group, Henning Larsen Architects og Norm Architects. Fra start har Reforms mål været at bryde med den lidt udfordrede konsensus om at kvalitetsdesign skal være dyrt.

Selvom tanken i sig selv ikke er banebrydende, kan Reform, og de to herrer bag, prale med at være en af de virksomheder som rent faktisk formår at bringe idealet til live. Og i sådan en grad, at Jeppe Christensen selv står foran en flytning til New York. Amerikanerne har taget særdeles godt imod Reform, og nu satser virksomheden på USA: ”USA er et spændende marked, der er et kæmpe potentiale derovre, og jeg glæder mig til udfordringen. Vi har allerede solgt mange flere køkkener i USA på bare tre måneder, end vi gjorde herhjemme i starten”, fortæller Jeppe Christensen.

 

Artiklen forsætter under galleriet

Næste Forrige
1 af 10 |

dsc_3772

2 af 10 |  dsc_3802

3 af 10 |  dsc_3810

4 af 10 |

dsc_3860

5 af 10 |  dsc_3930

6 af 10 |  dsc_3970

7 af 10 |  dsc_3998

8 af 10 |  dsc_4020

9 af 10 |  dsc_4042

 

 

10 af 10 |

dsc_4078-edit

 

Næste Forrige

På vegne af Talentguiden havde jeg chancen for at besøge Reforms lokaler og interviewe CEO Jeppe Christensen om virksomheden, hans motivation og vejen til succesfuld iværksætter.

Jeppe er cand.merc.EMF fra CBS med en erhvervsmæssig baggrund som leder hos blandt andet Rainmaking (Frokost.dk) og som partner i Furnish, der er en moderne produktions- og designvirksomhed, der beskæftiger sig med at skabe tilpassede designløsninger for virksomheder, herunder bl.a. Carlsberg, MTV, WoodWood og Rudolph Care. I foråret blev Jeppe én af Berlingskes ”Talent 100 under 35 år” i kategorien ”Iværksættere”.

Hvordan startede Reform?

Jeppe Christensen: ”I oktober 2014 var jeg partner i Furnish og ledte efter en mere skalérbar virksomhed. Jeg havde allerede på det tidspunkt mange kunder der efterspurgte flottere designs i køkkenet, men faktum var at det var for dyrt – både for os, og for forbrugerne. Jeg forsøgte mig frem ved at lave en hjemmeside med nogle vildere designs, og kunne med det samme mærke at efterspørgslen var der. På det tidspunkt havde min partner Michael Andersen agentur på salg fra et litauisk køkkenfirma ved navn Voke. Efter resultatet med vores designs fra hjemmesiden, besluttede vi os for at lave et 1-årigt partnerskab, og med en startkapital på kr. 200.000 gik vi i gang med at realisere idéen om Reform. ”

Hvad var udfordringerne i opstartsfasen?

JC: ”Det lyder måske lidt hult og for let, men jeg synes faktisk ikke der var så store udfordringer i opstartsfasen. Jo, det største problem er altid salg. Det meste kan lade gøre, hvis man har salg, forstået på den simple måde, at salg giver økonomiske friheder eller mulighed for at løse andre opgaver. Den hurtige efterspørgsmål samt salget af vores køkkendesigns gav Michael og mig energi, overskud og ressourcer til at bevæge os videre med Reform – det skabte en dominoeffekt, som gjorde andre ting mulige for os, fx ansættelse af flere medarbejdere, budget til markedsføring i medier, fokus på udlandet m.m. Vi lavede ikke en markedsanalyse. Altså, vi testede, men alting ændrer sig jo efter en uge! Det der med at sætte sig og lave forretningsplaner, det er reelt set spild af tid i min optik. Mit råd til folk i opstartsfasen er: Gå ud og sælg! Eller forsøg i hvert fald. Det er tåbeligt at bruge tid på andet, for du skal først og fremmest finde ud af, om der er købere til dit produkt. ”

Hvordan startede samarbejdet med Bjarke Ingels Group?

JC: Michael og jeg var fra start klar over at nøglen til denne her virksomheden var at tilbyde design i verdensklasse. Vi lavede en liste over tre arkitektfirmaer vi gerne ville arbejde med, hvorefter vi ringede dem op. Vi var heldige, for helt fra start var alle tre designhuse (BIG, HLA og Norm) positive og med på idéen, og vi fik dem med på holdet uden megen overtalelse.”

Hvad er den største udfordring Reform står overfor?

JC:  Vores største udfordring er nye markeder, herunder er vores fokus lige nu Tyskland og USA. Der er kulturforskelle, en anden type kunder og vi skal have sikret vores supply chain. Vi er nødt til at differentiere os mere for at bryde gennem på udenlandske markeder. Vi har forhåbninger og ambitioner for udlandet, ikke mindst fordi ’forcen’, som Michael og jeg har, er, at vi med Reform hurtigt kan eksekvere. På et internationalt marked skal der dog endnu mere fart på for at blive etablerede.”

3 iværksætterråd fra Jeppe Christensen

1. ”Man skal finde sin indre Ole Henriksen frem! Det handler om at lære og tage imod fra andre. Mød verden med et åbent sind, og vær positiv over for nye mennesker. Man skal passe på med at blive for ’jantelovsagtig’. Mindre jaloux og mere interesseret, også i mennesker, der ikke nødvendigvis er, som du selv er, eller som bryder med din opfattelse af, hvordan tingene skal være. Alle mennesker bærer jo på en historie, der har gjort dem til dem, de er. Jeg har selv været dårlig til det dér med at være åben og tage ved lære af andre, men jeg tror, jeg er blevet bedre.”

2. ”Flittighed, flittighed, flittighed i kombination med en vis portion vovemod, selvdisciplin, tro og ambitioner. Set udefra virker det måske som om, at det hele er arbejde, men det er langt fra tilfældet. Det er også meget sjov og ballade! Det er min hobby, det her. Det bliver aldrig rigtig arbejde, hvis det er ens hobby. Jeg brænder jo for Reform!”  

3. Mit tredje råd må være, at man skal følge sine drømme! Og ja, det lyder måske lidt kliché, men det kan ikke alene lykkes, hvis man bare drømmer om at lege Joakim von And, der svømmer rundt i penge med daglige dollartegn i øjnene. Så er det dømt til at gå galt. For at male et tegneseriebillede af det, så ender man som en gnaven og bitter gammel (m)and – der skal være lidt mere Rip, Rap og Rup på eventyr over det. Det, der betyder noget, er, om der er passion og lyst. Man skal ikke være drevet af penge eller en såkaldt ’jagt’ på en karakter.

Fremtiden for Reform

Ifølge Jeppe Christensen er planen at erobre verden! Mere konkret er drømmen at etablere Reform som en succesrig og stor designvirksomhed rundt om i verden med samme udspring i kvalitet og ’affordability’ som nu. Foruden et kontor og kommende showroom i Berlin, åbner Reform til januar 2017 et 400 kvadratmeter stort showroom i Brooklyn i New York, hvor virksomheden også skal have kontor og arbejde fra. Herefter er det kun at spå om, hvor den succesfulde iværksættervirksomhed ender … verden ligger åben og venter nu på Reform.

Stem på Reform til Ivækstprisen 2016 her: www.ivaekstprisen.dk

www.reformcph.dk

 

Nicolai Thomsen

Nicolai er portrætskribent hos Talentguiden med særligt fokus på virksomheds- og industriportrætter. Han har stor interesse for iværksætteri, marketing og medier. Til dagligt arbejder han som projektleder i Boardmeter ApS. Kontakt: nt@talentguiden.dk

More Posts

Se Også

Karrierecoach: Kom i mål med LinkedIn-anbefalinger

Unge er for dårlige til at bruge referencer på LinkedIn, hvis du spørger karrierekonsulent, Lis ...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *