Forside / Iværksætterportrætter / Mød Ruby Life, virksomheden bag Ruby Cuppen, der forandrer livet for piger i nød
ruby

Mød Ruby Life, virksomheden bag Ruby Cuppen, der forandrer livet for piger i nød

Feminin hygiejne er måske ikke så sexet, og ej heller et industriområde, der tales om ofte, men alligevel er det netop dette de tre iværksættere Julie Kjær Weigaard, Veronica D’Souza og Maxie Matthiessen har kastet sig over med virksomheden Ruby Life. Ikke nok med, at de revolutionerer markedet med deres menstruationskop, så er de med til at gøre en forskel for kvinder og piger i bl.a. Kenya. Vejen til succes har ikke været uden udfordringer, så Talentguiden har taget en snak med Ruby Life om netop det at starte en virksomhed, som rækker ud over sig selv.

Artiklen fortsætter under grafikken

Ruby Life Ltd.

Website: http://www.ruby-cup.com
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/rubycup
Kerneopgave: Salg af Ruby Cup online og i retail, og uddannelses og donationsprogrammer, hvor Ruby Cup doneres til piger i nød primært i Afrika.
Antal medarbejdere: 5
Industri: Sundhed
Mest kendt for: Buy One Give One-program
Årlig omsætning: 5 mio. kr.
Største succes: Hver gang vi hører fra pigerne i Kenya og de andre partnerlande, der har modtaget uddannelse og 1 kop, hvordan Ruby Cup har hjulpet dem og ændret deres liv.
Grundlagt: 2011

Med menstruationskoppen i centrum udfører I en stor social opgave. Hvordan foregår det?

“Vores arbejde og fokus består af 3 kerneopgaver. Først og fremmest sælger vi vores Ruby Cup og enkelte komplimentære produkter online, hvor vi leverer globalt, og også via vores resellerpartnere beliggende over hele verden. Dernæst distribuerer vi Ruby Cup til vores partnere i udviklingslande, som donerer til kvinder og piger i fattigdom og uddanner om reproduktiv sundhed og anatomi. Det leder videre til den sidste kerneopgave, nemlig oplysning. Både i form af uddannelse via donationsprogrammer og til vores community af kunder, brugere og partnere om alt, der relaterer til menstruation for at nedbryde stigma og tabuer.”

Hvor kom idéen til denne lidt atypiske virksomhed fra?

“Jeg selv [Julie Kjær Weigaard, red.] og mine to medstiftere, Veronica og Maxie, var en studiegruppe på tre social business og sustainability-nørder fra CBS, så ideen om at vi skulle lave en virksomhed, der havde bæredygtighed og socialt ansvar som grundstene kom først. Maxie vandt en pris for bedste social business plan i et fag, hvor hun fokuserede på menstruationskoppen som bæredygtig løsning til kvinder i flygtningelejre. Hun var allerede bruger og fan af koppen og hun fik hurtigt konverteret Veronica og jeg selv.

Derfra fløj 8-9 måneder afsted med at kontakte organisationer over hele verden, der arbejder med reproduktiv sundhed/menstruation i udviklingslande, søge om penge og at hive fat i Coloplast, som hjalp os med udviklingen af produktet. Vi endte med enorm feedback fra organisationerne i felten, som fortalte om hvor stort et problem menstruation er og vi fik et legat fra SIDA, som betød startskuddet til at flytte til Kenya.”

Artiklen fortsætter under billedet

Ruby Cup Distribution in Kenya-2

I har en stærk velgørende profil. Hvor kommer denne passion fra?

“Det var en ide fra os selv som privatpersoner, da vi alle tror på at bæredygtighed er vejen fremad. Kombineret med diverse input fra vores tid på CBS om at forretning kan bruges til at gøre godt frem for at gøre skade. Og hvorfor skulle man gøre andet, hvis man kan tjene penge og blive bæredygtig på at gøre godt for andre?”

Har det velgørende aspekt altid fyldt meget hos jer, eller er det noget, der er vokset med projektet?

“Det har altid været primus motor og vores grundsten. Ruby Cup ville ikke være Ruby Cup mere, hvis vi f.eks. solgte den på hylden som “bare en menstruationskop” til dem, der kan betale for at købe den. Vores arbejde med piger i udviklingslande er vores ‘raison d’être’.”

Hvad består jeres arbejde i Afrika i helt præcist?

“Vi arbejder med to modeller:

  1. Vi har en lille udvalgt gruppe af organisationer, som modtager donationskopperne genereret af vores salg. De er nøje udvalgt baseret på ressourcer, ekspertise, commitment og bæredygtighed i felten mest af alt.
  1. Efterspørgslen er stor, så vi sælger også kopper til organisationer til en speciel engrospris med det krav, at kopperne skal være til donation til piger/kvinder i fattigdom og organisationen skal have de nødvendige ressourcer og commitment i felten. Vi giver f.eks. afslag, hvis det er et frivillig projekt på et par måneder og der ikke er nogen i felten efterfølgende til at støtte og følge op på pigerne.”

I havde en udfordrende start på markedet i Kenya. Hvad skete der og hvordan løste I det?

“Vores første forretningsmodel skulle bestå af kvinde til kvinde salg, så vi udover at udbrede et bæredygtigt produkt også kunne generere indkomst for kvinder i fattigdom. Vi trænede 15 kvinder i 3 forskellige slumområder i Kenya og testede i 6 måneder med forskellige prisniveauer, fortrydelsesret og lign. hjælpemidler til at kunne sælge produktet. Kvinderne solgt 3-5 produkter, så det var ikke en succes.

Vi fandt ud at, at det bl.a. skyldtes, at koppen på det tidspunkt var totalt ukendt så kvinderne og pigerne var meget skeptiske. De troede, at vi prøvede at sælge dem et ‘fattigmands’-produkt, fordi de ikke havde set det andre steder. De vil have kendte mærker og kvalitetsprodukter ligesom alle andre.

Derudover er en kop et engangssalg, fordi den holder i så mange år, så en kvinde kan ikke tjene nok penge på kun at sælge kopper.

Vi lærte også, at skolepigerne har det aller sværest med menstruation, men de har ingen købekraft, selvom de er den målgruppe, hvor en kop kan have den største indflydelse på deres fremtid. Så vi måtte ændre strategi og retning og fandt derfor på Buy One Give One modellen.”

Artiklen fortsætter under billedet

ruby

Hvad oplever I som den største udfordring i det at drive virksomhed med et socialt formål og hvad gør I for at imødekomme dette?

“Finansielt arbejder vi med større udgifter end vores konkurrenter grundet, at den sociale mission naturligvis koster mere i både penge og ressourcer, og modsat smid-væk-produkter som bind og tamponer, gør produktets bæredygtighed selvfølgelig også, at det er svært at konkurrere med tamponproducenternes marketingbudgetter.

Det opvejes dog af at 1. Vores sociale mission gør, at mange kvinder vælger at købe Ruby Cup frem for et konkurrerende mærke, 2. Vores arbejde er meningsfyldt, hvilket vi får bekræftet næsten hver dag og den slags motivation kan der ikke sættes en pris på og 3. Vores marked er gigantisk!”

Hvad kendetegner en medarbejder hos jer?

“En medarbejder hos os er positiv, åbensindet, selvstændig og har masser af gåpåmod. Det er naturligvis også et krav, at man bruger en menstruationskop eller får erfaring med brugen af en kop, hvis man skal have nogen form for kommunikation med kunder og brugere.

Vores team er folk med virkelig forskellige baggrunde og en medarbejder skal have passion for jobbet og være et godt match til teamet – det er vigtigere end en bestemt uddannelsesbaggrund. Fælles er dog, at vi alle har mere eller mindre erfaring med forretningsrelaterede områder og størstedelen af os er ret berejste.”

Ud fra jeres erfaringer med at starte virksomhed hvad er så de tre bedste råd, I vil give videre?

  1. Lad være med at prøve at lave en perfekt plan, så kommer man aldrig i gang. Prøv af, lav fejl, ret op, bliv bedre.
  2. Spørg altid dig selv hvordan dit produkt/service/model løser et problem for en målgruppe bedre end andre løsninger på markedet.
  3. Masser af gå-på-mod og lyt til dem med erfaring. Nogle gange skal man ændre kurs for at få noget til at lykkes og så nytter det ikke, at man stædigt holder fast i sin originale ide. Vi måtte f.eks. droppe vores oprindelige salgsmodel i Kenya fordi den ikke holdt i virkeligheden.

Karoline Mia Jessen

Karoline læser til dagligt Dansk på KU og har stor interesse for kommunikation og marketing. Derudover har hun sin egen grafiske designvirksomhed. Kontakt: kj@talentguiden.dk

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterLinkedIn

Se Også

Karrierecoach: Kom i mål med LinkedIn-anbefalinger

Unge er for dårlige til at bruge referencer på LinkedIn, hvis du spørger karrierekonsulent, Lis ...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *