Forside / Karriereportrætter / Mød Steffen Hedebrandt, marketingdirektør i Airtame: ”Der har aldrig været bedre vilkår for at være nørd”
Steffen Hedebrandt

Mød Steffen Hedebrandt, marketingdirektør i Airtame: ”Der har aldrig været bedre vilkår for at være nørd”

Steffen Hedebrandt fravalgte Google og konsulentbranchen for at arbejde med markedsføring i start-up virksomheden Airtame, der laver trådløse HDMI-løsninger til virksomheder. Ved siden af sin direktørstiling i Airtame blogger Steffen for Børsen og holder foredrag om digitalisering, innovation, iværksætteri og internationalisering. Steffen forstår sig på at udnytte internettets mange muligheder og fastslår, at der aldrig har været bedre vilkår for at være nørd.

Artiklen fortsætter under grafikken


Steffen Hedebrandt

Alder: 32
LinkedIn: https://dk.linkedin.com/in/steffenhedebrandt/da
Twitter: https://twitter.com/SHedebrandt
Blog: http://borsen.dk/opinion/blogs/author/7532616/steffen_hedebrandt.html
Bachelor: HA almen (Aalborg Universitet)
Kandidat: Cand. merc. strategi, organisation og ledelse (CBS)
Nuværende stilling: Marketingsdirektør i Airtame
Tidligere erfaring: Nordisk direktør i Upwork, Chief of Operations i VintageandRare
Yndlingscitat: ”If you can dream it you can do it”

”Alt har skulle bygges op fra scratch af”

Steffen kom ind i Airtame efter sommeren 2015, hvor Airtame netop havde lanceret deres produkt. Airtame samlede i januar den, på daværende tidspunkt, største crowdfundingkampagne i Europa. Nu, med produktet færdigt, blev Steffen ansat til at bygge Airtames markedsføring op fra bunden: ”Alt har skulle bygges fra scratch af, hvilket jeg synes har været sjovt,” forklarer Steffen og uddyber: ”Jeg er bedre til at have et blankt lærred, hvor der skal bygges ting og sager op.”

Som marketingdirektør er Steffen ansvarlig for Airtames salg på hjemmesiden og på Amazon. Dette betyder, at han til dagligt arbejder med alt fra PR og online markedsføring til kundeservice og at opsætte nyhedsbreve, ”og så er der også nogle ansatte jeg skal holde gang i ud over det,” som han selv udtrykker det. Airtame blev lanceret i juni sidste år, og Steffens mål er at sælge en million Airtames – i dag har de solgt lidt over 30.000.

”Jeg kunne ikke forestille mig noget kedeligere end at arbejde i en stor virksomhed”

Steffen ser et enormt potentiale i Airtame, hvilket er en stor motivation: ”Der er ekstremt højt til loftet. Vi laver et produkt, som alle skoler og virksomheder i verden kan bruge. Der bliver købt 200 millioner Tv-skærme til virksomheder og skoler hvert eneste år. Det er lidt mere, end hvis du laver en webshop i Danmark, der sælger T-shirts til danskerne.”

Men Airtame er stadig en lille virksomhed med omkring 30-35 medarbejdere, hvilket Steffen fremhæver som en vigtig faktor for ham personligt. ”Jeg kunne ikke forestille mig noget kedeligere end at arbejde i en stor virksomhed,” udtaler han.

Steffen pointerer yderligere, at det også er vigtigt at have det sjovt: ”Jeg kunne ikke forestille mig at gå på arbejde med sådan nogle 50-årige, der bare tænker: nu skal jeg være her fra 8-16, og så skal jeg hjem og betale af på mit boliglån.” Og netop det at have det sjovt på arbejdet mener Steffen har været en uventet sidegevinst i Airtame: ”Efter at jeg er blevet ansat i Airtame, har jeg oplevet, at det måske er det sjoveste job jeg nogensinde har haft, og hvor meget det kan betyde for den daglige motivation.”

Ingen fastlagt karriereplan

Steffens karriereforløb ser meget velovervejet og struktureret ud, når man nærstuderer det i dag, men som Steffen beskriver det, har det i højere grad været op til tilfældighederne, hvilken vej han har taget i sin karriere.

Efter sit studie på CBS var Steffen i en periode personlig assistent for Jakob Algreen-Ussing, som arbejdede med at investere i internetplatforme. Da Steffen havde hjulpet ham i et halvt års tid, tilbød Jakob ham et job i en af disse virksomheder, VintageandRare.com, som er en internetplatform, der sælger sjældne musikinstrumenter. Steffens job i VintageandRare bestod i at bygge på platformen og tiltrække kunder og samarbejdspartnere. Her læste Steffen bogen ”4 timers arbejdsuge”, som handler om en amerikaner, der outsourcer alle hverdagens opgaver og pligter, så han kun behøver at arbejde 4 timer om ugen. Den idé tog Steffen til sig og begyndte at outsource flere og flere mindre opgaver for VintageandRare via hjemmesiden Upwork (tidligere Elance).

Over tid fik Steffen opbygget et rigtig godt samarbejde med Upwork. Han blev oftere og oftere brugt som reference, hvis potentielle brugere ville vide mere om hvordan konceptet fungerede, og en dag spurgte han ind til, om de ikke bare skulle ansætte ham i stedet. Og sådan blev Steffen blandt Upworks første ansatte uden for USA. Steffen endte ud med at arbejde som Nordisk direktør i Upwork i 3 år alt imens han boede i Oslo. Upworks omsætning steg voldsomt i den periode i Europa, og som Steffen selv udtrykker det: ”Når fagforeninger taler om Upwork i dag, så er jeg ret sikker på, at det delvis er min skyld, at de taler om det. Det er ret sjovt.”

Et personligt opslag på LinkedIn førte Steffen til Airtame

Efter 3 år besluttede Steffen, at det var tid til at prøve noget nyt: ”For mig er det vigtigt, at jeg føler, at jeg hele tiden lærer noget. Når jeg ikke føler det længere, er det tid til at komme videre.”

Steffen skrev et personligt opslag på LinkedIn om hvad han havde lært i Upwork, og hvad han gerne ville arbejde videre med, hvilket han opfordrer andre til at lade sig inspirere af. Opslaget viste sig at være en rigtigt god idé, og Steffen blev kontaktet af flere, der var interesserede i at have ham som mentor, og andre inviterede til jobsamtaler. På denne måde kom Steffen i kontakt med Google, konsulentverden og en række mindre virksomheder, men valgte i sidste ende at gå med Airtame.

Steffen peger selv på sin erfaring, som en stor del af grunden til at det var ham, der fik jobbet i Airtame: ”Som jeg selv ser det, havde jeg hos VintageaAndRare opbygget en stor viden om online marketing, hvor det jeg lavede ved Upwork var mere traditionel markedsføring, PR og forretningsudvikling. De to erfaringer lagt sammen gør mig ganske kompetent i et job som marketingdirektør.” Hertil tilføjer Steffen, at han havde forberedt en detaljeret plan med 12 punkter, han ville implementere i løbet af det næste halve år. Endvidere havde Steffens netværk og forbindelser også haft meget at sige: ”Det betyder sindssygt meget, at der er nogle personer, der kan stå inde for dig.”

Bjergbestigning og maratonløb motiverer

Steffens motivation er ikke kun penge eller prestige, men et mål om frihed: ”Du skal ikke nødvendigvis være millionær som 30-årig. Så længe du bliver klogere og klogere, så skal pengene nok finde dig bagefter. Jeg drømmer også om uafhængighed i en eller anden grad. Det er et mål for mig. Frihed til at vælge hvem jeg vil arbejde med, hvor og hvornår jeg vil arbejde.”

Derimod finder Steffen motivation og ny energi i løb og bjergbestigning. Steffen løber ofte til hverdag og har indtil videre løbet fire marathoner: ”Vi er så hyper-stimulerede i dag, så tror jeg det er godt at komme ud at lave noget, hvor du nødvendigvis ikke sidder og chatter på Facebook eller Twitter. Om det så bare er halv eller en hel time. Nogen gange løber jeg også med nogle venner, andre gange er det med forretningsforbindelser – men så løber jeg ikke så hurtigt.”

Steffen har også flere gange været på bjergbestigning. Senest var det i Rusland på Mount Elbrus (Europas højeste bjerg) inden han begyndte i Airtame: ”Det var en god måde at markere et skifte på, på en eller anden måde,” fortæller han. Tidligere har han også været i Afrika og bestige Kilimanjaro (Afrikas højeste bjerg). Begge gange var Steffen afsted med Refuga, som er et rejsebureauet for iværksættere og proaktive mennesker.

Jeg spørger nærmere ind til motivationen bag det at bestige bjerge og Steffen svarer: ”Det giver jo ingen logisk mening. Hvorfor skal du gå op på et bjerg og så gå ned igen? Men det her med at vælge, nu gør jeg det her selvom jeg ikke kan se noget logik i det. Det var en kæmpe stor oplevelse. Og jeg har fået en hel masse virkelig gode forbindelser ud af det.”

Finder inspiration i bøger og netværk          

Steffen har flere gange i sin karriere fundet inspiration i bøger, som med bogen ”4 timers arbejdsuge”, der i sidste ende førte ham til Upwork. Herudover anbefaler Steffen bogen ”Min kamp” af den berømte norske forfatter Karl Ove Knausgård og bogen ”Magteliten”. I ”Magteliten”, der afkoder magtstrukturer i Danmark, skriver Christoph Ellersgaard og Anton Grau Larsen blandt andet om Fritz Schur, og de fester han holder for eliten. Disse har inspireret Steffen til selv indimellem at invitere til fest: ”Jeg har også holdt nogle fester, hvor jeg bare har købt en masse flasker med bobler og så inviteret ud fra kriteriet, at de skal være kloge og så flinke samtidig.”

Når jeg spørger ind til hvilken bog Steffen på nuværende tidspunkt er i gang med at læse, nævner han stifteren af GoMore, Matias Møl Dalsgaards bog ”Du må ikke fortvivle”, som handler om hvad kristendom kan tilbyde det moderne menneske. Steffen forklarer, at han blev så inspireret af bogen, at han for nyligt skrev en regulær fanmail til Matias, hvorefter de mødtes til morgenmad. Dertil siger Steffen: ”Det er én måde at starte på at bygge en relation på. Og hvis der så en anden gang byder sig en mulighed for, at jeg kan hjælpe ham med noget, så vil jeg da gøre det.”

I forbindelse med det at netværke fortæller Steffen yderligere, at han i sin hverdag bruger sit netværk rigtigt meget, og at han hele tiden arbejder på at møde nye interessante mennesker: ”Alle folk jeg har mødt professionelt, som jeg kan se ikke er nogle idioter, tilføjer jeg på LinkedIn. Der er nærmest nogle jeg er gået hen til og har sagt, nu skal vi være venner, på en eller anden måde.”

Steffen Hedebrandts 6 gode råd til den ambitiøse studerende

1. Bliv en nørd indenfor dit område

”Viden er i den grad ikke en begrænset ressource nu til dags. Find ud af hvad det er, du synes er skide spændende, om det er ungarsk litteraturvidenskab, så bare bliv ved med at gå dybere og dybere i den retning, fordi internettet skal nok forbinde dig med alle de her andre smølfe-samlere der er ude i verden – eller hvad det nu det kan være.”

2. Italesæt det du gør for omverden

”Internettet gør verden mere og mere transparent. Man kan se, hvem der er de gode og dårlige. Og hvem, der er de førende inden for de små nicher. Så begynd med at skrive blog-posts om din særlige interesse, og så del det ud på internettet. Så kan du komme til at arbejde med lige præcis det du har lyst til.”

3. Opsøg folk, der er klogere end dig selv

”Søg hjælp, vær nysgerrig og arbejd på din karriere hele tiden. Der er ikke ret mange, der siger nej til at drikke en kop kaffe, hvis du spørger ydmygt, om de har tid til at hjælpe dig.”

4. Tager initiativ til at arrangere alle mulige ting, det lærer man virkelig meget af.

”Som studerende skal man ikke være bange for at arrangere et motionsløb eller at lave en frivillig organisation eller et eller andet. Kom ind i en rytme med at prøve at lave dine egne projekter. Jeg startede en frivillig løbeklub i Oslo. Den har nu mere end 700 medlemmer og har givet mig vildt mange gode forbindelser.”

5. Følg din mavefornemmelse

”Des mere du tager selvstændige valg, des stærkere bliver du, tror jeg. Man får hår på brystet af at turde at være sig selv.”

6. Spil ikke spillet efter reglerne

”Du bliver aldrig den klogeste i verden. Hvis man kun skulle spille ud fra reglerne, skulle man læse hele pensum, komme til alle forelæsningerne og så håbe på at få en god karakter. Og hvis du gør det, så skal du vitterligt være den bedste til den disciplin. Men hvad nu hvis du tog på udveksling, og lavede en lille virksomhed i Australien mens du var på udveksling for eksempel. Hvis du kun spiller efter reglerne, så kommer du ingen vegne, tror jeg.”

Stine Gammelager

Stine er portrætskribent hos Talentguiden, og til dagligt læser hun Cand. merc. (kom.) på CBS. Hun elsker at læse og skrive om marketing, kommunikation og iværksætteri.

More Posts

Follow Me:
TwitterLinkedIn

Se Også

Karrierecoach: Kom i mål med LinkedIn-anbefalinger

Unge er for dårlige til at bruge referencer på LinkedIn, hvis du spørger karrierekonsulent, Lis ...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *