Forside / Iværksætterportrætter / Mød stifterne af Selected Media, et utraditionelt bureau, der bygger på traditionelle dyder
Selected Media blev grundlagt af Flemming Presmann, Daniel Martensen og Philip Martensen ud fra et ønske om at give kunder den bedste rådgivning fra specialister i digital marketing ét og samme sted.

Mød stifterne af Selected Media, et utraditionelt bureau, der bygger på traditionelle dyder

Selected Media blev grundlagt ud fra et ønske om at give kunder den bedste rådgivning fra specialister i digital marketing ét og samme sted. Med høj arbejdsmoral, en vision de var passionerede for og balance mellem arbejdsliv og fritid har de skabt et bureau med specialiseret bredde, der udfordrer den traditionelle tænkning om digitale marketingbureauer. Læs her, hvordan de bar sig ad med at skabe et succesfuldt marketingbureau og få deres 3 bedste råd til dig, der gerne vil gøre dem kunsten efter.

Flemming, Daniel og Philip

Alder: 50, 33 og 25 år
LinkedIn: Flemming, Daniel, Philip
Bachelor: Copenhagen Business School
Tidligere erfaring: Økonomidirektør i Disney, Head of Asset Management i Scandia Housing, Head of Client Managers i Copenhagen Advertising.
Største succes: At skabe et state of the art bureau, som udvikler medarbejderne personligt og samtidig giver kunderne høj kvalitet! Dette eksemplificeret ved, at vi bl.a. har vundet Googles årlige konkurrence, hvor der dystes om hvilket bureau, der vækster sin kundeporteføljes økonomiske engagement hos Google mest. Vi ser det som en ros fra vores kunder til hele vores team, da de kun investerer i Google, hvis de kan se, at vores kampagner giver værdi.

Selected Media blev grundlagt af Flemming Presmann, Daniel Martensen og Philip Martensen ud fra et ønske om at give kunder den bedste rådgivning fra specialister i digital marketing ét og samme sted og medarbejdere mulighed for udvikling og indflydelse.

Det betød, at de skulle skabe en virksomhed med en grundlæggende anderledes struktur og tilgang til et marked, der ellers var besat af tunge drenge. Med høj arbejdsmoral, en vision de var passionerede for og balance mellem arbejdsliv og fritid har de skabt et bureau med specialiseret bredde, der udfordrer den traditionelle tænkning om digitale marketingbureauer.

Læs med, når Talentguiden snakker med dem om, hvad der motiverer dem, hvordan de bar sig ad med at skabe et succesfuldt marketingbureau og ikke mindst får deres 3 bedste råd til dig, der gerne vil gøre dem kunsten efter.

Hvad fik jer til at starte Selected Media?

Da vi startede bureauet, var det fordi, vi så to udfordringer. Internettet voksede i størrelse, men stadigt flere bureauer tilbød standard pakkeløsninger, som tilsyneladende ikke udnyttede internettets potentiale. Den anden udfordring var, at vi syntes at opleve alt for få bureauer, som tilbød medarbejderne mulighed for at omsætte deres evner optimalt. Det var både i forhold til de opgaver, der blev løst for kunderne, men også i forhold til personlig udvikling og muligheden for at få indflydelse i virksomheden. Vi tror på logisk inkrementalisme, altså at retning og rammer kombineret med kompetence og frihed under ansvar gør, at vi altid kan holde os i front og have den bedste produktpalette at tilbyde kunderne samt de bedste udviklingsmuligheder for vores medarbejdere.

Hvad var den største udfordring ved at starte Selected Media?

Markedet var i høj grad vant til at købe produkter og pakker, hvor vi i stedet ønsker at lade det være en rådgivende ydelse. Internt var det udfordrende at skabe et DNA, som var bredt favnende på tværs af alle rentable platforme uden at skabe følelsen af kaos og at tabe fokus i rollerne som specialister. Vi ønskede at gøre det muligt for vores kunder at kunne “nøjes” med én samarbejdspartner ved at være en attraktiv “legeplads” for tunge specialistprofiler inden for den digitale verden.

Hvad har det betydet for jer, at have et partnerteam?

Stor diversitet i kompetencesæt og ledelsesstil. Det tror vi på giver større plads til individuel udvikling, men det kan selvfølgelig også til tider være en udfordring at holde den samme retning.

Hvad var det første I gjorde, da I besluttede jer for at starte virksomheden?

Den vigtigste validering kommer fra potentielle kunder, så mens revisoren fik styr på formalia, talte vi med vores netværk om, hvilke marketing- og afsætningsrelaterede udfordringer de oplevede til dagligt, som de havde svært ved at løse, eller få kompetent sparring til at løse. Herudfra kunne vi begynde at tegne omridset af vores produktpalette og ligeledes hvilke kompetencer, vi skulle ud at rekruttere.

Hvordan holder I jer opdateret om nye trends i et hastigt forandrende marked?

Alle medarbejdere er bevidste om deres eget ansvar for at have tilegnet sig den nyeste viden inden for deres kompetenceområde. Ligeledes forsøger vi konstant at udvikle vores kunders online profil og i den forbindelse bliver vi løbende klogere på, hvordan internettets mange muligheder bruges bedst.

Vi har desuden etableret en intern database over alle de produkter og løsninger, vi leverer løbende til vores kunder og her er der tildelt interne leadpersoner, som løbende har til ansvar at vide mest om det pågældende område og tillige opdaterer databasen, så alle får adgang til den nyeste viden løbende.

I hvilke situationer har I lært mest gennem jeres karrierer?

Gældende for os alle er, at vi allerede i en tidlig alder arbejdede som opvaskere eller forplads-drenge på tankstationer, hvilket lærte os, at uanset omstændighederne kan man altid arbejde – hårdt. Og at man altid skal have respekt for, at kundens validering af tanker og produkter er vigtigere end vores egne. Dette har været hjørnesten i vores tilgang til det at gå på arbejde og udvikle virksomheden og ikke mindst os selv.

Hvordan har jeres opvækst påvirket jeres arbejde i dag?

Daniel: Fælles for os alle tre er, at vi er vokset op med forældre, der var selvstændige. Uden at vide det tror jeg, for mig personligt, at det har gjort, at jeg aldrig har været utryg ved at starte noget selv og tage chancer.

Vores (Daniel og Philip) kære fader har været et kæmpe forbillede. Det lykkedes ham at arbejde sig til tops, altid lægge en beundringsværdig indsats for dagen – uden at kny – og samtidig altid være der for vores familie. Det har imponeret os og er klart noget vi stræber efter at kunne efterligne.

Hvordan vægter I uddannelse overfor erfaring, når I ansætter medarbejdere?

Online marketing består af paradigmer og platforme, som ændrer sig med så høj hastighed, at det er urealistisk at tro, at man kan basere sin succes alene på teoretisk eller praktisk erfaring. Når det er sagt, vil en metodisk tilgang til nyt stof altid være en fordel i et marked, hvor tingene går hurtigt og derfor vil en uddannelse i mange tilfælde betragtes som sikkerhed for kandidatens evne til at øge sine faglige kompetencer.

Hvad kendetegner jeres bureau som arbejdsplads?

På forsiden at vores personalehåndbog står der “Work hard, Play hard”, et mantra, som vi forsøger at dyrke intenst. Det er væsentligt, at alle kender deres egen værdi og er indforstået med, at den værdi skal tilføres vores virksomhed på daglig basis, for at vi som virksomhed og individer flytter os længst muligt på kortest tid. Den succes, det skaber, gør det også meget sjovere at gå på arbejde.

Har I lavet frivilligt arbejde?

Daniel: Jeg har de sidste par år fungeret som dommer ved Danish Entrepreneurship Awards, hvilket har givet mig masser gode timer. Der sker spændende ting på den danske startup-scene, og det er inspirerende at møde mennesker med så meget passion. Jeg elsker at opleve, at nogle af dem klarer skærene og bliver “rigtige” virksomheder og i nogle tilfælde får succes ved at implementere elementer fra min feedback. På samme måde har det været vildt givende at opleve kursisternes aha-oplevelser, når Selected Media har undervist på vegne af Google på “Succes Online”-kurser rundt om i landet gennem det sidste års tid.

Hvad kan I bedst lide ved jeres job?

Daniel og Philip: At vi kan se, at virksomheden udvikler sig og medarbejderne udviser stolthed over at arbejde for Selected Media og de kunder, vi repræsenterer. Det motiverer os, at vi har direkte indflydelse på, hvordan og hvor hurtigt udviklingen sker – især udviklingen hos vores kollegaer er en driver for os i hverdagen.

Hvordan lader I op?

Philip: Taler med glade kunder, læser gode bøger eller er ude at tale med andre mennesker. Det kan både være sociale relationer og kunder – andre menneskers energi kan give et boost til de fleste, og samtidig er der en god chance for, at man lærer nye mennesker at kende, som kan fortælle interessante historier, som man garanteret ikke vidste noget om, da man stod ud af sengen samme dag.

Daniel: Jeg nyder også en god bog – det kan både være skønlitteratur eller faglitteratur – og blot så jeg ikke lyder som en hellig arbejdsmaskine, så må jeg tilstå, at jeg også er meget begejstret for en søndag med serier eller fodbold. En tur på Farum Park med drengene er som en yogatime for mig – især hvis vi vinder.

Hvordan udvikler I jer personligt?

Daniel: Ved altid at stræbe efter at blive bedre. Som en tidligere træner altid sagde: “Du kan ikke altid spille dit bedste spil, men du kan altid løbe!” Selv på dage, hvor tingene kører mindre glat, end de plejer, er det vigtigt at gøre sit bedste og levere en helstøbt indsats og ikke forfalde til overspringshandlinger, halve dage og dårlige undskyldninger. Det værste, der kan ske, er, at man falder hen og ender med ikke at turde begå fejl. Så længe man holder sig beskæftiget og kan se sig selv i øjnene, når man går i seng, så skal tingene nok gå.

Hvordan udvikler I jeres netværk?

Daniel og Philip: Vi arbejder på at udvide mængden af mennesker, vi har en direkte relation til. Men også på at sikre, at de mennesker, vi har i vores nærmeste netværk, har så stor tænkelig værdi af at kende os som muligt. Om det sker ved deltagelse i erhvervsnetværksgrupper, events, selvstudier eller foredrag, kan være meget forskelligt. Så længe vi ved mere i morgen, end vi gør i dag.

Hvad er jeres 3 bedste råd til studerende, der drømmer om at starte egen virksomhed?

  1. Kom ud af din comfortzone. Ingen kan lide det, men alle kan lære af det.
  2. Husk for Guds skyld at få den kundevalidering! Det sker ofte, at man sidder i et mødelokale og udtænker “verdens bedste ide” med et kæmpe potentiale – men som ingen gider at købe.
  3. Personligt har vi også været meget glad for den faglige og personlige sparring, vi har fået i vores netværk. De fleste iværksættere får et meget personligt bånd til deres virksomhed og produkt – hvilket er positivt. Det kan dog være hårdt, når bump på vejen eller reelle afvisninger føles som personlige nederlag. Gennem dialog med andre kloge mennesker sikrer vi os, at vores ideer fortsat holder – og endnu vigtigere gennem samvær med familie og venner bliver vi mindet om, at vi også kan andet end at være selvstændige erhvervsdrivende. Husk! Der er altid en ny dag i morgen!

 

Karoline Mia Jessen

Karoline læser til dagligt Dansk på KU og har stor interesse for kommunikation og marketing. Derudover har hun sin egen grafiske designvirksomhed. Kontakt: kj@talentguiden.dk

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterLinkedIn

Se Også

Hvad forventer direktørerne af morgendagens talenter? Jesper Damm fra The Boston Consulting Group

CBS Case Competition 2017 er i fuld gang og studerende arbejder på fuld tryk med ...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *