Forside / Karriereportrætter / Mød Thomas Røhr Kristiansen, CMO hos Freeway: “Han spurgte mig, om jeg kunne tænke mig at arbejde for Google.”
Thomas Røhr

Mød Thomas Røhr Kristiansen, CMO hos Freeway: “Han spurgte mig, om jeg kunne tænke mig at arbejde for Google.”

Thomas Røhr Kristian var lige ved at slette et af de vigtigste jobtilbud i sin karriere i en brandert. Heldigvis gjorde han det ikke, men endte i stedet hos Google og lod karrieren tage fart. Med stærkt fokus på altid at udvikle sig og blive bedre har Thomas lært, hvad det kræver at opnå sine mål og altid være i bevægelse. Talentguiden har taget en snak med ham, om uddannelse, karriere og at turde udfordre sig selv.

Artiklen fortsætter under grafikken

Thomas Røhr Kristiansen

Alder: 34 år
LinkedIn: https://dk.linkedin.com/in/thomasrk
Bachelor: HA Almen (AAU)
Kandidat: Cand. Merc. IVØ (international virksomhedsøkonomi) (AAU)
Nuværende stilling: CMO hos Freeway Aps (Freeway ejer en række internetbaserede virksomheder; Dating.dk, Lejebolig.dk, betterstudents.dk, plusbog.dk, Roomservice.dk, Zooshop.dk, Jobs.dk, Findroommate.dk, Spigo.dk, Single.dk, Virtualmanager.dk, etc.)
Tidligere erfaring: AAU/ICI, Google, FDM Travel, etc.
Mest kendt for: Indgående kendskab til online markedsføring og innovationsprocesser.
Største succes: Jeg var med til at starte Googles internationale innovationsteam. De processer vi introducerede bliver nu brugt i det team, der bl.a. har udviklet Googles selvkørende biler og Google Glasses.

Hvordan ser din dagligdag hos Freeway ud og hvilke opgaver har du ansvaret for?

Jeg har ansvaret for at markedsføre en række af de virksomheder Freeway ejer. Det drejer sig om Dating.dk, Roomservice.dk, Zooshop.dk. Jobs.dk, virtualmanager.dk, etc. Derudover har jeg et overordnet ansvar for at vi vidensdeler og erfaringsdeler i Freeway på tværs af alle marketingmedarbejdere samtidig med, at jeg er daglig leder af bl.a. kundeserviceafdelingen.

I de virksomheder jeg har det fulde ansvar for står jeg for alt fra Google adwords og Facebook til TV- og radioannoncering, samt produktion af materiale, idegenering og kontakt med bureauer.

Jeg arbejder altså med en række marketingkanaler, som jeg skal bruge forskelligt afhængigt af hvilken virksomhed og målgruppe jeg arbejder med. Min dagligdag er derfor meget varieret, da jeg den ene dag laver TV-reklamer for Dating.dk og den næste dag laver facebookopslag for hundefoder.

Hvilke kompetencer er de vigtigste for at bestride en stilling som din?

Du skal kunne tænke hurtigt, være kreativ, være en god forhandler/indkøber samt en god netværker og en god chef. Og så kræver det nogle års erfaring indenfor online marketing, hvor du har fingrene nede i maskinrummet på f.eks. Google adwords og/eller Facebook-annoncering.

Langt de fleste onlinebaserede virksomheder bruger over 50% af deres marketingbudget på Adwords og Facebook. Derfor er det vigtigt, at du har en solid erfaring med mindst en af de kanaler.

Et godt råd som studerende er at lave en simpel hjemmeside (så lærer man også det) og så bruge nogle SU-penge på at markedsføre den via Adwords og Facebook. Tro mig, det er de bedste lærepenge du nogensinde vil bruge. Jeg havde ikke fået mit nuværende (eller seneste job), hvis jeg ikke havde min erfaring med adwords fra Google.

Da jeg gik i skole lærte vi Microsoft Word når vi havde IT – tåbeligt hvis du spørger mig. Nu om dage burde man lære vores børn at kode i folkeskolen. Så et andet råd er; lær at kode. Også selvom du vil arbejde med marketing.

Jobbet fik jeg gennem netværk. Jeg blev headhuntet via en direkte kontakt, som jeg tidligere havde haft som kunde i et andet job. Så igen, netværk er vigtigt. Danmark er lille, så du må aldrig brænde dine broer og sørg altid for at give et godt indtryk.

Hvilke jobs har du haft gennem din karriere? Hos hvem har du udviklet dig mest og hvorfor?

Jeg startede min karriere via et studiejob på Aalborg Universitet. Jeg blev ansat som konsulent på at innovationsprojekt. Vi skulle udvikle innovationsprocesser til nordjyske virksomheder. Så nærmest inden jeg var færdig med studiet, stod jeg og konsulterede direktører for store nordjyske og danske virksomheder i innovation og kreativitet.

Det lærte mig rigtig meget om netværk, forretning, ydmyghed og innovation. Men den vigtigste læring var, at jeg udviklede mig, når min chef skubbede mig derud, hvor jeg ikke kunne bunde. Jeg var ved at dø af rystelser og sved første gang jeg holdt foredrag for 50 forretningsledere, men inden længe lærte jeg det. Deraf fandt jeg en “læresætning”, som jeg har brugt gennem min karriere; Hvis du virkelig vil udvikle dig, så skal du ud af din “comfort zone”.

Artiklen fortsætter under billedet

Thomas Røhr Kristiansen

I min tid på AAU brugte jeg også en del tid på at sætte min LinkedIn-profil op og connecte med alle de mennesker jeg mødte i jobbet. Det resulterede i, at jeg en dag på Smukfest i en mindre brandert modtog en e-mail på LinkedIn fra en recruiter fra Google. Han spurgte om jeg kunne tænke mig at arbejde for Google. I min brandert var jeg meget tæt på at slette det, da jeg troede det var spam. Heldigvis gemte jeg mailen og fulgte op da jeg kom hjem. Efter en 3 måneder lang ansøgningsproces med 5 telefoninterviews og 4 on-site interviews i Dublin samt personlighedstest fik jeg jobbet i Googles europæiske hovedkvarter i Dublin.

Efter 2,5 år i Dublin kaldte Danmark. Jeg fik job som online marketing manager ved FDM travel. 13 måneder senere blev jeg tilbudt jobbet som CMO for Freeway, hvor jeg er i dag.  

Jeg har udviklet mig rigtig meget i alle stillinger og det tror jeg er fordi, jeg har været i forholdsvis korte ansættelser, men også fordi jeg hele tiden har fokus på, at jeg skal udvikle mig og få mere ansvar.

Hvilke valg har du taget i din karriere, for at bringe dig til den stilling du har nu?

Min uddannelse er meget bred. Jeg kan huske, at vi på 8-10 semester fik at vide, at vi skulle vælge et område at specialisere os i, hvilket var meget svært på det tidspunkt. Hvor jeg er endt er på mange måder tilfældigt, men jeg har arbejdet med nogle huskeregler gennem min karriere.

Hver gang jeg har fået tilbudt eller søgt et job, har jeg overvejet hvilket job det næste efter det kunne være. Altså prøvet at se fremad på min karriere. Jo længere man kommer væk fra studiet, des mere specialiserer man sig, så hvert valg er et skridt i en retning.

Tager man f.eks. 2 jobs i træk indenfor marketing i rejsebranchen, er man så låst indenfor rejsebranchen? Nej, det tror jeg ikke, men det er alt andet lige lettere at blive i rejsebranchen og hvis dit 3 job så også er i rejsebranchen, så bliver det nok svært at komme ud i en anden branche.

Hver gang jeg er startet på et nyt job, har jeg også tænkt; her skal jeg være i 4-5 år. Men min længste ansættelsesperiode er min nuværende stilling på 2 år og 5 måneder i skrivende stund. Det har ikke været bevidst, men tilfældigheder. Jeg er dog glad for det, da jobskift er der hvor man flytter sig hurtigst – både organisatorisk, lønmæssigt og personligt.

I den forbindelse skal man huske, at vi ikke er vores forældre, der oplever både 20, 30 og 40 års jubilæum. Det må du genske enkelt ikke gøre nu om dage, medmindre det er din egen virksomhed.

Et godt råd jeg fik engang; I skolen lagde man tegnestiften på lærerens stol. På arbejdsmarkedet skal du lægge den på din egen stol, for at minde dig om ikke at blive i samme stilling for længe.

Hvorfor valgte du dit nuværende job?

Mere ansvar og en mere interssant arbejdsplads end det job jeg havde.
Jeg har været ansat i det offentlige ved AAU, i en stor amerikansk virksomhed (Google), i en større dansk virksomhed som er ejet af medlemmerne (FDM travel). Nu arbejder jeg i en mindre privatejet virksomhed. Der er fordele og ulemper ved alle de forskellige organisationer jeg har været ansat i, men jeg befinder mig rigtig godt der hvor jeg er nu.

Du har suppleret din uddannelse både med sabbatår og praktik. Hvad lærte du af det?

Ja, mellem Handelsskolen og Universitetet havde jeg 2 år. Ét år ved kamptropperne i Skive og ét år som skibums i Val Thorens. De 2 år har jeg aldrig fortrudt. De har givet mig så meget – livserfaring og kæmpe store oplevelser. Jeg stemmer for sabbatår, men det skal ikke bruges på at arbejde i Netto.

Jeg var også i praktik ved en dansk virksomhed i Tampa, Florida. Det var en kæmpe oplevelse, hvor jeg udviklede mig utrolig meget både personligt og professionelt. På mange måder lærte jeg mere på de 6 måneder end resten af mit studie.

Hvad motiverer dig til at nå dine mål?

Min største drivkraft er uden tvivl udvikling. Det gælder både personligt og fremdriften i de virksomheder jeg arbejder med. Hvis jeg når et punkt, hvor hverken jeg selv eller den virksomhed jeg arbejder for flytter sig, så løber jeg tør for motivation. Jeg skal kunne se en positiv fremdrift i min personlige udvikling og/eller den virksomhed eller det projekt jeg arbejder for.

Du har, som du fortæller, haft stor glæde af dit netværk. Hvordan udvikler du dit netværk?

Det gør jeg overalt! Fodbold, familiefester, venners venner, gennem professionelle netværk, etc.
Når man møder nye mennesker, så spørg ind til hvad de laver, og spørg ind til det, så du forstår det 110% og husk det. Find dem på LinkedIn og send dem en invitation med en personlig hilsen. HUSK den personlige hilsen, fremfor bare at sende en invitation.

Netværk for mig handler om at kunne tage fat i mennesker og spørge til hjælp, men det starter med at du tilbyder din hjælp uden at forvente nogen form for gengældelse. Værdien i et netværk ligger i, at man kan hjælpe hinanden.

Har du et ynglinscitat, som inspirerer dig?

The magic begins when you leave your comfort zone.

Hvad er den bedste bog du har læst indenfor dit felt?

Jeg er medforfatter til bogen Business Model You, så den er jeg naturligvis nødt til at fremhæve.
Som studerende kan du bruge den til at kortlægge dine kompetencer, når du skal ud og finde et job.

Hvordan lader du op, når du har brug for en pause?

Jeg lader op ved at spille fodbold, køre motorcykel og være sammen med familie og venner. Jeg mener, det er utrolig vigtigt at lave noget ved siden af arbejde, hvor man får tankerne helt væk fra arbejde.

Hvad er dine 3 bedste råd til studerende, der drømmer om en karriere som din?

1. Udfordre dig selv hver dag! Hvis du bliver utryg ved en situation, så må du endelig ikke sige fra. Din utryghed betyder, at du bevæger dig ud, hvor du ikke kan bunde og det er den eneste måde, du lærer at svømme på. Hvis du siger fra, vil du ikke udvikle dig og så kommer du aldrig videre. 

2. Netværk! Skab et netværk, skab din profil og husk, at Danmark er lille, så du møder altid folk igen. 2/3 jobs i Danmark bliver besat gennem netværk.

3. Lær at prioritere og arbejd intelligent. Mange siger, at man skal arbejde hårdt for at nå langt. Det er også rigtigt, men det er mindst lige så vigtigt at arbejde intelligent og prioritere de opgaver du får. Tid bliver hurtigt din vigtigste ressource.

I folkeskolen og handelsskolen lavede jeg aldrig lektier. Første dag på universitetet sagde de, at dem, der havde lavet alle lektier på gymnasiet, ikke ville klare universitet, da man skulle lære at prioritere de vigtigste ting. Da vidste jeg, at jeg var kommet det rigtige sted hen. Jeg lavede stadig ikke lektier, men jeg fik min Cand.Merc. med et 12-tal.

 

Karoline Mia Jessen

Karoline læser til dagligt Dansk på KU og har stor interesse for kommunikation og marketing. Derudover har hun sin egen grafiske designvirksomhed. Kontakt: kj@talentguiden.dk

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterLinkedIn

Se Også

Karrierecoach: Kom i mål med LinkedIn-anbefalinger

Unge er for dårlige til at bruge referencer på LinkedIn, hvis du spørger karrierekonsulent, Lis ...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *