Da Nadia Nikolajeva kom til Danmark som seksårig fra smukke St. Petersborg i Rusland, kunne hun ikke et ord dansk. Hun kom dog hurtigt efter det, og da hun som 15-årig fik sit første skrivejob, fandt hun for alvor ud af, at det var den vej, som hun skulle gå. Journalistuddannelsen i Aarhus tog hun dog først en del år senere, da hun fulgte sin mavefornemmelse og tog jobbet som musikredaktør først for tre magasiner hos Aller Media i en alder af 19 år. I dag er hun social medie-redaktør hos Metroxpress – et job, hvor hun har skulle omstille sig fra menig journalist til leder.  

Artiklen fortsætter under grafikken

Nadia Nikolajeva

Alder: 29 år LinkedIn: https://dk.linkedin.com/in/nikolajeva Bachelor: Journalist, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole Nuværende stilling: Social medie-redaktør, Metroxpress Tidligere erfaring: Journalist Tv2.dk, Musikredaktør Vi Unge og Mix, tekstforforfatter, producer og vært The Voice TV Mest kendt for: De fem sociale kriterier på Metroxpress, snapchat-strategi og kreative formidlingsformater

Nadia Nikolajeva er et glimrende eksempel på, at man skal lytte til sin mavefornemmelse frem for at gå den traditionelle uddannelsesvej. Selvom dansk ikke er hendes modersmål, kom hun hurtigt efter det og vidste tidligt, at hun skulle skrive. ”Jeg har altid været meget, meget målrettet og har tydeligt kunne se, hvor jeg ville hen, siden jeg var 14 år”, fortæller Nadia til Talentguiden, og hun fik som 15-årig sit første skrivejob som freelancer for Chilinet. Her handlede det især om at lege med sproget og skrive sjove historier. ”En af artiklerne handlede om, hvordan man kunne undgå at få en bøde i S-toget ved at bruge diverse fjollede undskyldninger”, husker hun.

Den ene dag Burhan G – den anden Linkin Park

Efter tiden hos Chilinet kriblede det for alvor i fingrene for at skrive mere. Hun blev ansat ved siden af studiet ved Chili Magazine, hvor hun skrev og anmeldte popmusik. Den tid husker hun stadig tilbage på og bruger faktisk stadig den viden, som hun fik dengang; ”Chili Magazine var det vildeste talentværksted dengang. Her fik du en mappe med gode råd til alle skribenter. Den har jeg stadig – og jeg kan citere fra den”, fortæller hun.

En veninde så en dag et jobopslag, som hun mente var lige noget for Nadia. ”Kort efter havde jeg som 19-årig scoret jobbet som musikredaktør for tre ungdomsmagasiner i Aller Media”, fortæller Nadia, der havde afsluttet gymnasiet for et år siden på det tidspunkt. Hos Aller Media lærte hun for alvor alt om magasinproduktion, interviewteknik og samarbejde med fotografer. ”Den ene dag skulle jeg interviewe Burhan G og bestille et fotoshoot, hvor han stod i et hav af flammer – den næste dag skulle jeg interviewe Linkin Park i L.A”, fortæller hun.

Savnede udfordringer og udvikling

Efter et par spændende og lærerige år hos Aller Media blev hun headhuntet til The Voice TV, hvor hun blev lært op i noget nyt – nemlig at lave TV.

”Her var jeg tekstforfatter på et hitlisteprogram, producerede et aftenprogram og fik til sidst et arbejde som vært for mit eget lille nørdede musikprogram. Det gik over stok og sten i disse år”, fortæller Nadia, der dog manglende et eller andet i det nye job. ”Jeg savnede stadig udfordringer og udvikling”, fortæller hun. Så hun begyndte på en efteruddannelse i kommunikation på Niels Brock, men hun manglede stadig noget mere.

”Herefter tog jeg journalistuddannelsen i Aarhus, som jeg har været utroligt glad for. Her fandt jeg endelig en kæmpe udfordring i journalistikken, som jeg stadig tumler med hver eneste dag”, fortæller hun og uddyber, at uddannelsen har ændret hende som person.

”Jeg er især fascineret af etikken i journalistik, og det ansvar man har som journalist. At man aldrig nogensinde kan sjuske sig igennem og tage for let på tingene”, fortæller hun.

Uddannelsen passede også perfekt til hende med de 18 måneders praktik. ” Jeg troede ikke, at jeg ville kunne have overskuet en klassisk universitetsuddannelse efter at have brugt fem år på at have et sjovt fuldtidsarbejde”, husker Nadia, der nu ikke er helt afvisende over for en kandidat.

Igangsætte, inspirere og nytænke hver eneste dag

Som færdigudannet journalist blev hun ansat ved Tv2.dk som digital journalist, før hun blev hentet over som redaktør ved Metroxpress. ”Det digitale har altid haft min største interesse – også før det blev hot og det område, hvor der i øjeblikket er flest jobs”, fortæller hun.

”Grundlæggende har alle mine jobs handlet om at tænke anderledes og kreativt for at nå ud til mediets målgruppe – og så har det været underordnet, hvilken medieplatform det er foregået på”, uddyber hun.

Som social medie-redaktør på Metroxpress skal man have tungen lige i munden og jonglere med mange bolde på daglig basis. ”Jeg skal igangsætte, inspirere, samarbejde og nytænke hver eneste dag – og den røde tråd er mulighederne, som sociale medier giver os som medie”, fortæller Nadia, der hver måned skal tage stilling til en ny tendens, strømning eller ændring i måden, medierne opfører sig på. ”Mit job er at afprøve de nye ting og vurdere, hvilke ting vi og vore læsere kan få glæde af, fortæller hun og er opmærksom på at forblive evigt omstillingsparat, men også skeptisk, over for de nye muligheder.

Alle burde få en mentor. Eller to

Arbejdet med sociale medier kræver, at man ikke skal sidde og nusse med tingene for lang tid. ”Man skal ikke overtænke projekter men hellere komme ud over stepperne og afprøve tingene. Det er det, man lærer allermest af og kan bygge videre på”, fortæller social medie-redaktøren, der har accepteret præmissen om konstante ændringer.

Det, der motiverer hende, er både at være en god inspirerende leder, der forstår at presse og opmuntre på de rigtige tidspunkter, og så skal det give mening for hende. ”Ellers kan det være lige meget. Jeg skal tro og stå inde for det, som jeg laver”, fortæller hun.

Men hendes største udfordring er helt klart omstillingen fra journalist til leder. ”Det krævede en grundig omstilling af hele min tankegang om mit arbejdsliv, og hold nu fast, hvor jeg egentlig tvivlede på mig selv i begyndelsen”, fortæller Nadia, der i dag er kommet rigtig godt efter det og føler sig hjemme i lederrollen. Det er blandt andet på grund af nogle uundværlige mentorer, som hun har kunne tage fat i, når det hele har været svært.

”Jeg vil anbefale alle at få en mentor. Jeg har to, og de er komplet uundværlige og fulde af tålmodighed og visdom”, siger Nadia, hvis mentorer er erfarne medieledere, man kan ringe til, når det hele brænder på.

Hvis Nadia skal se fremad er hendes professionelle drømme at deltage i debatten omkring de valg, som medierne skal foretage disse år. ”Jeg vil gerne være med til at tegne de store linjer, for der er virkelig udfordringer i forhold til at få et forhold til læserne, tjene penge og i det hele taget bevare mediets eksistensberettigelse”, afslutter hun.

Nadia Nikolajevas tre råd til studerende:

1. Elsk dine kriser. Når jeg tænker tilbage, så er de værste øjeblikke under studie- og arbejdsliv egentlig de mest skelsættende og afgørende, fordi man lærer så meget om sig selv, og hvor stærk man egentlig er. Jeg trækker tit på erfaringer fra de kriser, når jeg er udfordret. Så jeg vil altid anbefale at se potentialet i de situationer, hvor alt simpelthen sejler. Succes lærer man altså ikke nær så meget af, vil jeg påstå.

2. Tag fat i folk, du synes er cool. Jeg havde igennem længere tid fulgt en dygtig journalist, som jeg egentlig ikke kendte, på Twitter. En dag tog jeg fat i hende og spurgte, om hun ville drikke en kop kaffe og nørde sociale medier. I dag er hun en god veninde og uvurderlig faglig sparringspartner, som jeg underviser i sociale medier sammen med. Så hvis du opdager nogen, hvis talent eller faglighed, du beundrer – ja så tag fat i vedkommende og se, om der kan opstå faglig magi.

3. Vær for pokker dig selv. I et studiemiljø vil der altid være konkurrence og en konsensus om den “rigtige” retning. Men hvis det i virkeligheden ikke er dig, skal du ikke presse dig selv ned i den rolle. Arbejd hellere med det, du i virkeligheden har en passion omkring – også selv om, det ikke nødvendigvis er der, der er allermest prestige.

 

Portrættet er baseret på Talentguidens særlige skemainterview, hvor interviewpersonen får en række spørgsmål med henblik på give alle studerende inspiration og indsigt i, hvordan de opnår netop den karriere de drømmer om.

mm

Nathalie Meinhardt Lind

Nathalie er portrætskribent hos Talentguiden. Hun læser til dagligt Virksomhedskommunikation på Århus Universitet og interesserer sig for PR, marketing og kommunikation. Derudover arbejder hun som projektassistent hos Klix Kommunikation. Kontakt: nm@talentguiden.dk

More Posts

Follow Me:
LinkedIn