Forside / Karrieretips / Overkom din frygt for public speaking med disse 5 teknikker
public speaking
Startup Stock Photos

Overkom din frygt for public speaking med disse 5 teknikker

Hader du at tale foran mange mennesker? Vil du gerne kunne gennemføre en smertefri pitch eller oplæg på arbejdspladsen? Krummer du tæer bare ved tanken om public speaking?

Din taleangst kan kureres med de rette værktøjer. Uanset om du er ved at forberede dit eksamensoplæg eller en vigtig præsentation til jobbet, så får du her nogle hurtige tips til, hvordan du bliver sikker i public speaking.

1. Kopier de store

Et generelt råd er at se taler fra nogle af de bedste, fog lære af, hvad de gør. Tag eksempelvis lydeksperten Julian Treasure’s brugbare stemmeøvelser og tips til, hvordan du taler med empati så folk begynder at lytte til dig.

Julian er naturligvis én af mange, men find en public speaker, som du kan lide og optag dig selv emulere dem og de aspekter af deres præsentation, du godt kan lide. På den måde kan du øve dig uden at skulle bekymre dig om selve indholdet af din præsentation.

Du vil hurtigt suge nogle af de manerer til dig, som netop gør talerne så gode. Vælg en tale med et godt transcript (TED er en glimrende kilde, med massere af små taler, og hver af dem inkluderer et transcript) og begynd at træne dig selv!

2. Tal med fremmede

Hvis du er genert, er den største barriere måske selve idéen om at tale med fremmede. Du tænker måske: “Hvad hvis de ikke er interesserede?”, “Sidder de allesammen og dømmer mig lige nu?” osv.

Hvis du kan genkende ovenstående tanker, så er det en god idé bevidst at ændre din tankegang, og minde dig selv om, at de er helt almindelige mennesker ligesom dig selv. Jo bedre du er i stand til at finde en forbindelse mellem dig selv og dem du taler til, desto mindre skræmmende bliver de.

Én måde at begynde på er at starte samtaler med fremmede i din hverdag. Snak lidt med baristaen når du køber kaffe. Tal med personen ved siden af dig i bussen, også selvom du bare siger, at det er dit stop. Nogle mennesker vil naturligvis ikke være særligt snaksagelige, men du kan blive overrasket over, hvor mange der rent faktisk gerne vil snakke med dig. Desuden vil du blive mere komfortabel og få evnen til at forholde dig rolig og samlet i akavede situationer, og det er i sig selv guld værd.

3. Tænk storytelling

Ordet “public speaking” i sig selv kan give nervøse trækninger – det er en af den slags ord, der lyder formelle og alvorlige. Ligesom ord som ”præsentation” og ”pitch” kan bare ordlyden få konceptet til at uoverskueligt. Ændr den måde du tænker om det på. Frem for at få svedige håndflader over den præsentation, du skal give på mandag, så sig til dig selv, at du bare skal fortælle en historie til en gruppe mennesker.

Dette mindset gør først og fremmest situationen langt mindre intimiderende. Vi fortæller historier hele tiden, du har sikkert fortalt en historie i denne uge, enten til dine venner eller en kollega. Denne artikel er en historie i sig selv. Dit oplæg finder bare sted i et kontorlandskab i stedet for de hjemlige omgivelser – det er den eneste forskel.

At fortælle historier gør desuden din præsentation meget mere dybfølt, spændende og engagerende for dit publikum og det gør det lettere for publikum at relatere til dig. Bonus!

4. Du behøver ikke at genopfinde hjulet

Standardisering er vejen frem til at mildne nervøsiteten. I stedet for at komme op med en hel ny tale hver gang, så kan du i stedet bruge materiale, som du allerede har lavet og modificere det de steder, hvor det er er nødvendigt. Det vil medføre, at du allerede har en rytme, som du er tryg ved, og du kan bruge de artikulationer, som du allerede er vant til.

Ethvert element som du kan bruge igen, frigiver mentalt overskud og fokus til at kunne fokusere på at levere en engagerende og interessant præsentation, frem for at stresse over, at du måske glemte en sætning i dit transcript.

5. Husk, at selv det værste der kan ske, ikke er så slemt igen

Du har sikkert hørt det mange gange, men spørg dig selv ”Hvad er jeg egentlig bange for?”, ”Hvad er det værste der kan ske?”

Du fumler måske lidt i det under det første minut? De fleste mennesker vil med stor sandsynlighed ikke en gang lægge mærke til det, eller for den sags skyld huske dig for det. Glemte du hvad du havde tænkt dig at sige? Så gør noget sjovt ud af det, det er forfriskende og folk vil kunne relatere endnu mere til dig, og så fortsætter du bare hvor du slap.

Husk på, at det i sidste ender ikke handler om, at du skal præstere for at kunne imponere. Det handler derimod om at du deler noget, der kan hjælpe dit publikum, og det i sig selv burde ikke være ubehageligt overhovedet. I sidste ende er publikummet der faktisk for din skyld og for at lytte til, hvad du har at sige. Vend din nervøsitet til noget positivt. Publikum er samlet for at høre på dig, own the moment!

Emil Djørup

Emil har stor interesse for Big Data Analytics og Business Intelligence. Til dagligt læser han Business Administration & Information Management på CBS og arbejder ved siden af studiet hos Danmarks største erhvervsgiver organisation. Kontakt: ed@talentguiden.dk

More Posts

Follow Me:
LinkedIn

Se Også

4 vaner der går dig utilnærmelig på jobbet

Kan du huske da Rachel i Friends begyndte at ryge for ikke at blive udeladt ...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *