Forside / Karrieretips / Sådan laver du et nytårsforsæt, der holder

Sådan laver du et nytårsforsæt, der holder

Nytårsforsætter skal man holde sig langt væk fra. De er dømt til at gå galt. Sådan er der mange, der siger. Men der er bestemt ikke noget i vejen for at reflektere over året, der gik. Det, vi lykkedes med, det, vi blev skuffede over. Det, vi har til gode at nå endnu. Et velovervejet nytårsforsæt kan være et effektivt redskab. Her kommer guiden til, hvordan du udformer et skudsikkert nytårsforsæt.

Se tilbage på året, der gik

Either we learn to fail, or we fail to learn – Tal Ben Shahar 

Den er god nok. Du må gerne begå fejl. Masser af dem. Det er nemlig vores fejl, vi lærer af, hvis vi er villige til at få øje på dem. Tag et realistisk kig tilbage på året, der gik.

Hvad lykkedes og hvad ville du gerne have gjort anderledes?

Husk også alle de små ting, der lykkedes. Det kan godt være, du ikke kom i træningscentret 3 gange om ugen – men så lærte du måske en ny opskrift med broccoli. Og det kan også være en sundhedssucces.

Find nytårsforsætter, du har lyst til at holde

Nytårsforsætter behøver ikke, at være sure pligter og restriktive slankekure. Måske ville det give dit netværk et boost, hvis du gik med ud for at drikke fyraftensøl en gang om måneden? Eller måske ville dit stressniveau have rigtig godt af nogle flere seriesøndage med take away?

Find på nogle nytårsforsætter, du har lyst til at holde. Du vil blive overrasket over, hvor mange ting der kan være business and pleasure.

Gør nytårsforsættet målbart

Vil du gerne være sundere? Være på forkant? Tjene flere penge? Arbejde mindre? Så svar først lige på, hvordan det ser ud, når du har nået dit mål. Hvordan ser en helt almindelig hverdag ud, hvor du er på forkant?

Gør dit mål så specifikt som muligt. Hvor mange flere penge vil du tjene? Hvor mange færre timer vil du arbejde? I hvilke situationer vil du være på forkant? Og hvad vil det egentlig sige at være sundere?

Lav delmål

Undersøg, hvad der skal til for at leve op til dit nytårsforsæt, og opstil nogle praksisser, der kan hjælpe dig med at nå i mål med dem. Hvad skal der til på daglig eller ugentlig basis for, at du bliver sundere?

Sørg for at alle dine mål og delmål er formuleret som noget du vil opnå ikke undgå. Formuler dem så specifikt som muligt. Og undgå formulering som altid og aldrig. 

Hæng dit nytårsforsæt op på køleskabet

De fleste af os kan sagtens gøre os en masse fornuftige tanker om, hvordan det kommende år skal se ud. Gode overvejelser og klare mål, skrevet ned med sirlig håndskrift med fyldepen, printet og lamineret eller udformet i et kreativt, inspirerende vision board. Og så lægger vi det ned i en skuffe. Out of sight, out of mind.

Sådan kommer du ikke i mål med dit nytårsforsæt. Hæng det op et sted, hvor du får øje på det dagligt, så du hele tiden bliver mindet om, hvor du er på vej hen.

Send et brev til dig selv

Skulle du alligevel glemme dit nytårsforsæt, så sørg for at du får en kærlig påmindelse fra dig selv i løbet af året. Skriv et brev til dig selv med de mål, du har sat dig, læg det i en kuvert, og få en ven til at sende det til dig i løbet af sommeren. Du kan også skrive en e-mail eller sms til dig selv og planlægge den til at blive sendt et halvt år senere. Det giver dit nytårsforsæt et boost i sommervarmen.

Camilla Lærke Lærkesen

Camilla er fast skribent på Talentguiden. Hun læser retorik på KU og står bag bloggen bevidstintrovert.dk. Kontakt: cll@talentguiden.dk

More Posts - Website

Se Også

Karrierecoach: Kom i mål med LinkedIn-anbefalinger

Unge er for dårlige til at bruge referencer på LinkedIn, hvis du spørger karrierekonsulent, Lis ...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *