Forside / Karrieretips / Sådan overlever du første dag på dit nye job
job

Sådan overlever du første dag på dit nye job

Første dag på nyt job er både spændende og krævende. Du skal have en masse ny information. Du skal gøre et godt indtryk. Du skal lære en masse navne. Og ikke mindst skal du finde din egen rolle i virksomheden og blandt kollegaerne. Men du kan selvfølgelig gøre det en anelse lettere for dig selv ved at møde velforberedt op.

Det skal du gøre allerede aftenen før

Du kan aldrig lave for meget research! Og dagen før du skal noget så vigtigt som starte nyt job, er der er par ting, der er gode at have tjekket op på i god tid:

  • Tjek rejseplanen

Hvor langt er det til dit nye arbejde? Hvor lang tid tager det at komme derhen? Ofte er man ikke til jobsamtale midt i myldretiden, så du kan ikke nødvendigvis regne med den rejseplan, du brugte den dag.

  • Tjek vejrudsigten

Regnvejr kan virkelig ødelægge et godt første-dag-på-job-outfit, og modvind kan virkelig ødeægge din rejseplan. Tjek lige dagen i forvejen, om du skal stille paraplyen klar eller genoverveje cyklen. Det er rigtig ærgerligt først at opdage det, når det er for sent at løbe op til bussen.

  • Tjek overskrifterne

Skim en række nyhedsmedier for overskrifter, så du har et par aktuelle samtaleemner på hånden, når du skal ud og møde dine nye kollegaer. Du kan også overveje et par åbnere og spørgsmål, du kan stille dem, hvis smalltalk ikke falder dig naturligt.

  • Gå tidligt i seng

Første dag på et nyt job er hårdt. Du skal kunne lytte godt efter og huske en masse ny information. Så det er ikke en kliché for ingenting, at du skal gå tidligt i seng dagen i forvejen!

Det skal du pakke i tasken

Det er ikke sikkert, at du får brug for det hele, men det er omvendt rigtig ufedt at virke uforberedt på sin første dag. Så pak en alsidig taske – gerne dagen i forvejen.

  • Notesblok og kuglepen

Du får helt sikkert en masse information på din første dag. Medbring en notesblok og skriveredskaber, så du kan notere vigtige brugernavne og systemer ned, som virksomheden bruger. Noter også gerne spørgsmål ned efterhånden som du støder på dem. Du kan evt. have en hel lille notesbog til spørgsmål og svar, som du også kan bruge fremover som opslagsværk.

  • Madpakke og vandflaske

Det er fint bare at have en lille madpakke med første dag i tilfælde af at kantineordningen ikke er gået i orden, at frokostordningen ikke er blevet opdateret til en ekstra medarbejder, eller hvis det viser sig at alle andre også har madpakker med.

Hvis der er sørget for dig, eller hvis alle kollegaerne går ud og finder frokost i byen, så lader du den bare ligge i tasken og går med de andre. Første dag på nyt job er det ok at følge flokken.

Og lad nu være med at lave en tun- eller æggemad…

  • Det lille rejseapotek

Der er ikke noget, der kan ødelægge din første dag som en ordentlig hovedpine, ondt i maven eller noget helt tredje. Det er svært at koncentrere sig om alt det nye, hvis man ikke er frisk, det er pinligt at gå syg hjem første dag, og samtidig er der ikke noget, der kan give hovedpine, som en ordentlig omgang information-overload. Hav gerne en enkelt panodil eller to med, så du kan klare dig gennem dagen.

Google er din ven

Første dag på nyt arbejde er ikke ligesom første skoledag. Du kan godt risikere, der bliver forventet noget af dig. Prøv så godt du kan, og spørg, hvis du har brug for hjælp. Det kan godt være fristende at lægge ud med en fake-it-till-you-make-it-stil, når du lige er startet et nyt sted, men det kan også spænde rigtig meget ben for dig senere, hvis det ikke lykkes dig at få styr på de ting, du undlod at spørge om i begyndelsen.

Hvis du helst ikke vil spørge for meget – så kan man altså finde rigtig meget på Google!

Lad være med at lave planer om aftenen

Første dag er som regel hård. Der er mange nye informationer, mange nye ansigter, mange nye indtryk. De fleste vil være ret udmattede, når de kommer hjem. Sæt aftenen af til bare af slappe af og reflektere over den første dag. Kig eventuelt din notesbog igennem for de spørgsmål og informationer, du er stødt på i løbet af dagen.

Det kan også være, dine nye kollegaer har lyst at hilse på dig i mere uformelle omgivelser til en fyraftensøl. Og så ville det være en skam at skulle takke nej, fordi du havde lovet at kigge forbi dine forældre til en bid mad lige denne dag.

Camilla Lærke Lærkesen

Camilla er fast skribent på Talentguiden. Hun læser retorik på KU og står bag bloggen bevidstintrovert.dk. Kontakt: cll@talentguiden.dk

More Posts - Website

Se Også

Karrierecoach: Kom i mål med LinkedIn-anbefalinger

Unge er for dårlige til at bruge referencer på LinkedIn, hvis du spørger karrierekonsulent, Lis ...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *