Forside / Karrieretips / Talentblogger: Sådan byggede vi millionvirksomheden Cuponation på ét år

Talentblogger: Sådan byggede vi millionvirksomheden Cuponation på ét år

Der er mange myter og fordomme forbundet med at bygge og skabe vækst i en onlinevirksomhed. Vores talentblogger Mads Bukholt guider dig i dette indlæg gennem, hvordan han og hans team på ét år har fået lanceret tre hjemmesider i Danmark, der tilsammen har skabt en markedsledende position for Cuponation i Danmark.

For et år siden lancerede jeg Cuponation – en platform med sparetips og rabatkoder til onlineshopping. I denne post fortæller jeg lidt om tankerne op til; setup af team, planer for ekspansion og hvordan vi har skaleret virksomheden op på det år, den har været live.

Idéen var meget simpel og lå til højrebenet. Virksomheden Cuponation eksisterede allerede i 16 markeder, og således var der styr på koncept, platform og der var en proof-of-concept fra både os selv og konkurrenter i markeder både i og udenfor Danmark. Idéen er således ganske enkel – Cuponation er en affiliate marketing platform, som samarbejder med tusindvis af onlineshops, hvor vi hjælper dem med at øge salget og tjener en lille kommission på hvert salg. Det gør vi ved at eksponere deres tilbud og rabatter til vores målgruppe af onlineshoppere – på den måde står vi bag tusindevis af handler hver eneste dag og sparer forbrugere for mange millioner af kroner. Vi arbejder b.la. sammen med onlineshops som Zalando, Nelly og Ellos.

Fra idé til virksomhed i vækst på under et år

Den interessante del ved denne historie er dog hverken idéen eller setup, men derimod den måde vi fik bygget, skaleret og skabt en profitabel virksomhed på under ét år.

I en virksomhed som vores hvor vi har en platform, er noget af det første der skal gøres at bygge en lokal hjemmeside, således at Cuponation giver mening for lokale brugere. Vi ansatte derfor en ung fyr i fire måneder, som havde ansvaret for at få alle løse ender til at gå op i en højere enhed. Efter kun halvanden måned fik vi d. 16. juli 2015 lanceret Cuponation, hvilket basalt set var vores unge dansker Chris‘ store succes. Chris satte også gang i vores kommunikation med Ekstra Bladet, som betød at vi d. 4. december kunne lancere endnu en rabatkodeplatform på rabatkoder.ekstrabladet.dk.

For en virksomhed som vores, betyder det meget at have et samarbejde med Ekstra Bladet. Det både giver os troværdighed at samarbejde med ét af Danmarks største mediehuse, og yderligere giver det os en masse eksponeringsmuligheder gennem deres platform, som er blandt Danmarks absolutte elite online.

Blandt andet har vi haft kampagner som denne, der gav enorm eksponering for vores rabatkode til Bodystore – velkommen på forsiden:

EbEffekten af denne form for eksponering tales der ofte om blandt marketingnørder. Mange unge onlinehajer siger at ting som online bannere er spild af tid og penge, fordi folk er ligeglade og har en tendens til at ignorere online annoncer. For os var billedet dog et noget andet, som du kan se nedenfor:Effekt

Tallene beviste, at det for en virksomhed som os, giver rigtigt god mening at samarbejde med Ekstra Bladet. Samtidig med at vi lancerede samarbejdet med Ekstra Bladet, fik vi tilknyttet to unge fyre, der kunne overtage det danske marked og forsøge at bygge en lidt mere stabil forretning.

Årets store shoppingdage drev masser af trafik til Cuponation

Efter dette, havde vi i efteråret 2015 utroligt stor succes omkring de store salgsdage Black Friday, Cyber Monday og julesalget. I Danmark er folk mistroiske over for effekten af netop disse salgsdage. For at sætte tingene i perspektiv, og fra en der driver en side for folk der kan lide at spare: de er bestemt populære shoppingdage! Se blot den totale trafik vi har haft siden vores lancering for et år siden:

Effekt 2

Tallene viser tydeligt, at en forretning som vores, har dens peak omkring udsalgstid sidst på året. Ikke desto mindre, kan man også tydeligt se, at større marketingindsatser har enorm positiv effekt på både trafik og omsætning.

Status er nu, at vi efter et år har bygget en solid virksomhed med fem ansatte til det danske marked, og med flere ressourcer fra andre lande der hjælper til.

De næste skridt for os er at skalere yderligere – vi arbejder hårdt på at få tilknyttet flere dygtige mennesker til vores setup, så vi kan være endnu mere tilstede i markedet, få endnu flere stærke rabatkoder og finde ud af at eksponere dem til den helt rigtige målgruppe gennem vores mange marketingkanaler. Vi har på ét år sat os som den dominerende rabatkodeplatform i Danmark. Vi håber at bruge det næste år på at etablere os som en endnu stærkere spiller på markedet, ved at tage yderligere markedsandele.

Mads Bukholt er Talentblogger på talentguiden.dk og er kendt for sin store passion for at bygge og vækste onlinevirksomheder. Udover at arbejde hos Cuponation giver Mads flere foredrag til internationale konferencer omkring marketing, lederskab og det at bygge og skalere onlinevirksomheder. Hvis du vil lære Mads bedre at kende kan du finde mere information på hans hjemmeside madsbukholt.com. Lige nu kan du vinde en times mentorsession med Mads omkring karriere, startups og personlig udvikling, ligesom du kan læse hans nye guide om at starte en webshop.

Mads Bukholt

Mads Bukholt er Talentblogger på talentguiden.dk og er kendt for sin store passion for at bygge og vækste onlinevirksomheder.

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterFacebookLinkedIn

Se Også

Sådan netværker du som introvert

Vi hører det hele tiden: Hvis du vil frem i livet – så netværk! Men ...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *