Vi elsker sociale medier og den konstante bølge af vigtige og uvigtige nyheder, der fylder vores dagligdag med billeder af katte, memes, politiske holdninger, debatter om flygtninge eller hvor godt vi har det. Vi elsker at gå på opdagelse, at se på dejlige biler, lækker mad, flot tøj og mange andre ting. Vi kan godt lide at synes godt om og studier viser endda, at sociale medier kan stimulere produktionen af oxytocin, der er det hormon, der associeres med anerkendelse, glæde og intimitet.

MEN engang imellem er det altså rart med en pause fra de sociale medier, som på godt og ondt i den grad er en del af det moderne samfund. Her er et bud på 10 ting du kan gøre i de 15 minutter du ellers ville bruge på at stene på Facebook:

1. Læs en god artikel

Fordyb dig i noget, der interesser dig ved at læse en gennemtænkt artikel, der formidler objektivt og grundigt. Du bliver klogere og din hjerne bliver stimuleret. Her taler jeg bestemt ikke om BT eller Ekstrabladet, men nærmere noget med konkret indhold og kritiske tanker bag.

2. Vær med på beatet

Viden er alt. Vær med på, hvad der sker rundt omkring ved at tjekke dagens nyheder (Facebook tæller ikke). Jo flere medier du tjekker, des flere perspektiver får du og des mere objektiv har du mulighed for at blive.

3. Se en TEDtalk

Technology, Education, Devlopment: Der er et hav af gode og inspirerende TEDtalks, der både giver viden og indsigt i alt fra musik til forretningsudvikling, marketing, samfundskritik og meget mere. Du kan sågar se lokale TEDtalks fra tidligere TED events i Danmark.

4. Ring til en ven

Snapchat kan gøre meget og likes ligeså, men en god gammeldags samtale kan ikke erstattes af billeder med en caption. Grib telefonen og catch up med en gammel ven, eller få en update fra den forløbne uge.

5. Bevæg dig

Motion og fysisk aktivitet kan hjælpe med at bekæmpe stress. Du behøver ikke løbe en Iron Man, for at det gavner – en kort gåtur er nok til at strække dine ben og få blodomløbet i gang.

6. Tag en pause

Sluk for larmen og skru op for stilheden med afslappede musik eller lyd fra naturen, der minder dig og dejlige gåture i skoven og bølgerne på stranden. Du behøver ikke meditere, men luk øjnene og lad din fantasi styre dine tanker. Hvem ved hvor du ender…

7. Køb en rejse

Vær spontan og impulsiv. Du kan lytte til din irriterende mavefornemmelse og gøre noget du længe har ønsket. At rejse er at leve og vi gør det alt for sjældent. Og så behøver det ikke engang være så dyrt, som man går og tror.

8. Besvar dine mails

Med alle de kommunikationskanaler der eksisterer i dag, er der sikkert mange ubesvarede emails, som du kan underholde dig med. Kom til bunds i dem, så de ikke ligger og forstyrrer dig, når du skal slappe af, eller fokusere på noget andet.

9. Ryd op på din computer

Ligner dit skrivebord opslagstavlen i din lokale nettobutik? Så er det måske på tide, at du sletter noget af alt det, der har samlet sig. Sorter dine filer i mapper mapper, så du har et bedre overblik over hvad du har og let kan finde det igen. Kæmper du med en langsom computer, kan det endda hjælpe at rydde op. Der findes en del tricks til at gøre hvordan du gør det på nettet.

10. Tal med din sidemand

Om vi sidder i metroen eller på sofaen derhjemme, er vi et sociale væsner og vi elsker at interagere med hinanden. De sociale medier har gjort nogle ting i denne process nemmere, men de har også fjernet noget af den menneskelige interaktion, der kendetegner os. En god samtale med en fremmed eller kendt er altid noget der gøre os glade.

Avatar

Allan Kortbæk

Allan skriver for organisationer som The Local Europe, Dansk Arkitektur Center og TEDxKEA (TED talks). Han er også medstifter af Jengo - en NGO, der arbejder med at skabe socialforandring i Tanzania. Derudover har Allan en kandidatgrad i Kommunikation og Performance Design fra RUC. Kontakt: ak@talentguiden.dk

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterLinkedIn