Endnu en sæson af Løvens Hule er netop slut, og selvom vi på redaktionen har stor respekt for både investorerne og iværksætterne i programmet, vil vi dog gerne belyse at man sagtens kan få success uden at afgive ejerandele mod at få en portion startkapital. Derfor har vi interviewet Nikolaj Nielsen som er direktør i avXperten, som han driver sammen med sin bror der stiftede virksomheden. De omsætter hver måned for adskillige millioner kroner og har aldrig taget kapital eller investeringer ind i virksomheden.

I populære termer, kaldes dette for “Bootstrapping”.

Der er en lang række fordele ved at tage investeringer, og især kloge penge, ind i virksomheden, men  man kan også drive virksomhed uden at få penge fra investorer. En af fordelene ved Bootstrapping er, at du ejer selv hele virksomheden, du tager selv alle beslutningerne og du forbliver selvstændig. Hvor du med en investor godt kan havne som “selvstændig med en chef”.

Uden en investor bliver man også tvunget til at drive en profitabel forretning, i et tempo du selv bestemmer. Hvis du får store kapital indsprøjtninger, er det svært ikke at leve over evne, og den dag væksten stopper, og du ikke får mere kapital fra investorerne, så er der stor chance for at din virksomhed simpelthen crasher og må lukke pga. de store faste omkostninger der er bygget op for investorernes penge.

Hvis du er interesseret i at lære lidt om hvordan man kan starte en webshop “Bootstrapped”, giver Nikolaj Nielsen her 10 tips.

1. Hold lageret til et minimum!

At holde lagerværdien mindst mulig, er fra den dag du starter og til den dag du stopper, din største opgave. Køb aldrig flere varer hjem end du forventer at kunne sælge. Selvom dette er meget lettere sagt, end gjort, så er det vigtigt.

Har du aldrig haft varerne før?

Så start ud med det mindst mulige antal du kan købe hos leverandøren. Det kan være fristende at købe flere af én slags, for at opnå bedre indkøbspriser, men ét forkert storkøb i starten af din virksomheds levetid, kan dræbe hele virksomheden.

2. Forlæng din kredit, hele tiden.

Generelt er hver dag en forhandling, men især på kreditten skal du sætte fokus. Målet er at få længere kredit, end varernes omsætningshastighed. Lad mig prøve at eksemplificere:

Hvis du omsætter for 1.000.000 kr om året og har en lagerværdi på 200.000, hvilket er meget normalt, så omsætter du dit varelager 5 gange på et år.

Lad os derefter antage at du har et dækningsbidrag på 20% af din omsætning. Så har du et resultat, altså et overskud, på 200.000 om året, du er på samme tid i vækst, din forretning er lille, så det næste år skal du omsætte for 2 millioner. Det betyder at din lagerværdi nu er på 400.000. Med andre ord, er din bankkonto helt tom. Alle dine penge er bundet i lagerværdi.

Hvis du lige nu forudbetaler, kan du måske opnå 7 eller 14 dages kredit. Eller endnu bedre kan du måske forlænge helt op til 90 eller 180 dages kredit, jo mere du vokser. Den kredit hos leverandørerne af dine varer, er alfa-omega for at kunne få din webshop til at vækste uden at låne penge til nye varer hele tiden.

3. Start ud med gratis ting!

Da min bror og jeg startede avXperten havde vi under 20.000 kr i total startkapital. Penge vi selv havde sparet op og alle penge blev sat i varelageret. Så vi havde ikke råd til møbler, kontorforsyninger og andet inventar.

I den tid, fandt vi gratis kontormøbler, brugte whiteboards og reoler på Den Blå Avis. Vi kørte land og rige rundt i vores forældres bil, men på den måde havde vi sparet tusindvis af kroner på inventar.

Da de 20.000 var vores helt egne og opsparede penge, var det en helt naturlig beslutning, at vi ikke ville bruge en eneste krone på noget, som ikke havde en direkte indvirkning i væksten af vores forretning.

Det blev herefter vores mantra de første mange år. Hvis det ikke skaber vækst, så må det ikke koste penge. Det betyder også at de første mange år, var der ikke 2 ens kontorstole, vores lagerreoler var skæve og grimme, min brors computer var egentlig min fars gamle aflagte og mit skrivebord havde tuschstreger og store dybe ridser.

I dag sidder vi en lagerhal der er nybygget og skræddersyet til os vi har fuldautomatiske lager maskiner og alt vores inventar er købt nyt. Men stadigvæk meget prisbevidst.

4. Flyt fokus fra it-systemer til købmandsskab!

Hvis du vil starte en netbutik eller en service-virksomhed, så lad være at gå i stå på at finde det rigtige webshop-system eller det rigtige CRM system. Det rigtige system findes ikke, og avXpertens webshop er blevet lavet om og kodet “forfra” mere end 6 gange.

Men du er heldig, i dag findes der nogle systemer der ikke gjorde for 10 år siden. Du kan bare oprette en bruger på shopify.com, eller installere en magento på et webohotel, og så kan du komme i gang med at sælge dine varer allerede i dag.

Du ved ikke, i forvejen, hvad du skal bruge af it-system. Det afhænger af hvem du er, det er også derfor der er 100 vis af forskellige måder at drive e-handel på i dag.

Men lad være at spilde din tid på dette i starten.

Varen er vigtigere end webshoppen

Har du ikke de rigtige varer, til de rigtige priser, så er det ligegyldig hvor flot en webshop du har. Og har du omvendt de rigtige varer og de rigtige priser, så skal dine kunder nok finde ud af at handle hos dig.

5. Brug freelancers som eksperthjælp

Skal du bruge hjælp udefra? Så kan du prøve at benytte freelancers, da de er en skalerbar arbejdsstyrke og ofte mere tidsmæssige effektive end fastansatte, dernæst slipper du for at bekymre dig om sygdom, ferie, barnets første sygedag og andre udfordringer ved at have ansatte.

Vi bruger stadigvæk freelancers til vores ekspert-stillinger, da det er for dyrt at ansætte de bedste eksperter. Men vi vil hellere have 25 timer om måneden hos en ekspert, end 160 timer om måneden hos en nybegynder.

Jeg vil også personligt anbefale freelancers over store servicevirksomheder, da små virksomheder, med små budgetter enten ikke har råd til de dygtige store virksomheder og ellers får de en junior ansat i virksomheden til at udføre opgaverne.

Hvis du får en freelancer, der lever af at gøre det stykke arbejde han/hun skal gøre for dig. Eksempler kan være IT-udvikling, Økonomi og bogføring og Online Marketing så får du et meget bedre resultat af samarbejdet.

6. Sælg skindet før bjørnen er skudt!

Lige meget hvilken forretning du starter, så kommer alt andet end salg, i anden række. Første prioritet er salg. Hvis du har en webshop og ikke har kapital til at købe én af hver, fra din leverandør. Så kan du måske få lovning om dag til dag levering, og så sælge dem på din webshop før du faktisk køber dem hos leverandøren.

Det samme gælder hvis du skal sælge timer. Vent at CVR-registrere dig, vent med logo, vent med firmanavn, de første 50.000 om året må du omsætte for uden moms.

Skal du sælge dine timer? Så start ud med PayPal som program, her kan du gratis sende faktura til din kunde som de kan betale med kreditkort. Nu skal du bare i gang med at sælge!

7. Glem alt om dit logo

Hvis du længe har haft en drøm om at være selvstændig, har du sikkert gået og forestillet dig hvilket logo du skal have og hvordan det kommer til at se ud på dit nye visitkort med din nye flotte direktør titel.

Drop det.

Du kan altid skifte det ud senere, og der er en rigtig stor chance for at dine kunder slet ikke opdager dit logo de første par år af din virksomheds levetid.

Men lad mig gøre det helt klart.

Ingen kunder vil nogensinde afgøre, hvor de vil handle ud fra firmaets logo.

En fejlagtig sammenligning der ofte florerer på nettet er at National Geographic gennemser tusindvis af billeder, for at finde det rigtige magazine-cover til hver udgivelse. Forskellen er dog vigtig, men også tit overset; forsiden af National Geographic har en direkte effekt på salget, det er deres produktbillede, hvorimod logoer sælger ikke produkter.

Så længe dit logo ser O.K. ud, så er det nok. Mit eget logo er bare firmaets navn i fonten, Tahoma, og så med farven blå. Men det hindrer os ikke i at sende næsten 1.000 pakker ud af døren hver eneste dag.

Så lad mig gentage. Dine kunder helt og aldeles ligeglade med dit logo.

8. Dyrk og opbyg dit netværk

Du har hørt det her 100 gange før. Men det er altid godt at kende nogen, der kender nogen. Men du har måske aldrig fået konkrete tips til at få et stærkere netværk, så jeg prøver at være lidt konkret.

Gå efter 10 “gode venner” i stedet for 100 bekendte.

Du bliver nødt til at se dit netværk som dine nye venner. Helt konkret, så prøv at nøjes med en lille håndfuld personer og så hav en tjeneste til gode. Er der noget du kan, som du ikke taber penge på at give dem gratis hjælp til? En middag og byture kan man komme langt med.

Se om du altid kan være 3-4 tjenester foran. Så når du skal bruge hjælp, så er de klar.

Disse 10 personer, skal du aldrig forsøge at sælge til direkte, men hvis du spiller dine kort rigtigt, så har du 10 personer, som altid vil anbefale dig i deres netværk.

Jeg vil også slå et slag for mere intime netværksarrangementer som f.eks WorkAway hvor man rejser en uge afsted med 20 andre ligesindede. Det er en arbejdstur og kursus, men der er næsten garanteret mindst én på denne rejse, som du kan snakke rigtig godt med i mange år frem.

Dine facebook og linkedin følgere, er ikke dit netværk. De er der ikke for at hjælpe dig, når det brænder på.

9. Spar penge på licenser

Brug Google Drive, Sheets, Gmail og Docs i stedet for de dyre Microsoft programmer. Dinero har et gratis regnskabsprogram for nystartede virksomheder og Mailchimp giver dig gratis nyhedsbrev-program indtil du rammer 2.000 modtagere.

Det kan være fristende at købe det sidste nye marketing tool, men der er nok 10 i dit netværk. Som har det sidste nye marketing værktøj. Det koster dem højst sandsynlig ikke noget at køre din hjemmeside igennem og sende et screenshot. – Tværtimod vil du få et bedre bekendtskab til denne person i dit netværk.

Licenser kan hurtigt løbe op, selvom det kan virke billigt med 300 eller 500 kr om måneden for et fedt værktøj. Så kan det bare blive til mange penge om året. Penge som måske ville være bedre investeret i dit varelager.

Her er 10 andre eksempler på gratis software du kan bruge, for at spare penge

  1. Canva: Et online værktøj til at redigere billeder til f.eks facebook, nyhedsbreve og hjemmesiden
  2. Magento eller Prestashop: Webshop-system hvorpå du sagtens kan starte din forretning, det er ikke system-afhængigt om du får succes eller ej.
  3. Pexels: Gratis stock photos, som du kan bruge i markedsføring og på din hjemmeside
  4. Stripe: Betalings-gateway der hverken koster noget i oprettelse eller noget gebyr pr. Måned
  5. Paypal: Send fakturaer og få nemt betaling fra alle kunder i hele verden.
  6. Skype: Spar benzin og tag nogle møder på skype, det er meget normalt i dag, og man kan godt få kunder gennem video-opkald.
  7. Trello: Simpelt SCRUM board som er godt til todo’
  8. Asana: Lidt større end Trello som CRM system
  9. Togglr: Track din tid hvis du skal fakturere kunder for din tid
  10. Tawk.to: Gratis livechat til din hjemmeside

10. Du skal vide meget om alt og lære hurtigt

Store virksomheder har mulighed for at ansætte eksperter og hele teams til Marketing, HR, Indkøb, IT, Bogføring, Administration, Lager osv. Men i starten bliver du nødt til at kunne det hele, måske ikke på ekspertniveau, men du skal være hurtig til at lære.

Som Bootstrapper, vil jeg anbefale dig, at den dag du skal ansætte den første medarbejder, så skal du selv være 100% inde i de arbejdsopgaver som skal uddelegeres. Den nye ansatte må gerne være meget bedre end dig, men du skal selv kunne løse opgaven, for at kunne overdrage den.

Der er få undtagelser til den regel, men hvis du ikke selv sætter dig ind i f.eks din bogføring eller din marketing, inden du uddelegerer den, så er der stor chance for at du ikke får, hvad du havde håbet på og/eller at du ikke kan se om personen er dygtig eller dårlig til sit arbejde.

Bonus tip: Lad være at bruge tid i de store facebook grupper

Der findes 2 typer der laver opslag i de store facebook grupper. Dem som gerne vil sælge sig selv, og virker næsten desperate i forsøget. Det giver et rigtig dårlig indtryk.

Og så er der dem der stiller de dummeste spørgsmål, som 3 sekunder på Google ville kunne svare på.

Lad være. Hold dig væk fra disse grupper. Fokusér i stedet på at skabe et rigtigt netværk, én person ad gangen, ligesom hvis det var nye venner du skulle ud og finde.

Peter Inselseth Jørgensen

Peter er kommercielt ansvarlig for Talentguiden og har gennem de sidste 10 år arbejdet med talentudvikling, employer branding og rekruttering, hvor han har rådgivet nogen af Danmarks største virksomheder. Kontakt: pj@talentguiden.dk

More Posts

Follow Me:
TwitterFacebookLinkedIn