På et fuldtidsstudie kan det være svært at finde tid, ro eller overskud til at få motion ind i hverdagen. Det kan endda virke stressende. Men motion behøver ikke være svært at få ind i hverdagen, og nogle typer motion kan ligefrem fungere dejligt afstressede og give dig mere overskud til studiet. Her er fem gode grunde til at dyrke yoga.


Yoga har længe været ”in”, men samtidig har det også et ry for at være ”hippieagtigt” og forbeholdt hipstere.

Jeg er hverken hipster eller hippie selv og havde da mine forbehold, da jeg kastede mig ud i en tredive dages yogaudfordring. Jeg ønskede at finde en træningsform, jeg kunne lave derhjemme i maks. 30 minutter om dagen, mens jeg skrev speciale. Formålet var at udfordre mig selv, styrke kroppen og få motion ind i hverdagen på en overkommelig og billig måde.

Jeg begyndte med en udfordring på YouTube kanalen, ”Yoga with Adriene”. Adriene er en amerikansk skuespiller og yogainstruktør, der efterhånden har fået opbygget noget af en fanskare og en plads i det internationale yogamiljø.

Efterhånden som jeg kom i gang med udfordringen, opdagede jeg, at jeg blev udfordret både fysisk og psykisk. Jeg er typen, der har krudt i røven, og jeg har sjældent tålmodigheden til at stå i samme positur i længere tid ad gangen. Hvis ikke der sker så meget, så er jeg for det meste på vej videre dertil, hvor der sker noget.

Dog gav jeg ikke op, og efterhånden blev jeg bidt af det og har nu dyrket yoga (næsten) dagligt i snart et år. Her er fem gode grunde til at dyrke yoga:

Du aktiverer og styrker hele din krop

Med yoga er der ikke noget, der hedder ”ben-dag” eller ”ab-fokus”, for med yoga træner du hele kroppen hver gang. Med hatha yoga, hvor du arbejder længere tid i én stilling ad gangen, og med vinyasa eller ashtanga, hvor stillinger sammenkobles, og du bevæger dig med åndedrættet, bærer du konstant på din egen kropsvægt. Det  styrker derfor både ben, balder, kernemusklerne omkring taljen, skuldrene og armene. Derudover får du også fat i de små muskler, som du ellers ikke får fat i ved løbetræning eller spinning – og da slet ikke efter en lang dag med hovedet i studiebøgerne.

Du bliver mere smidig

En undskyldning for ikke at dyrke yoga er ofte, at man ikke er smidig nok. Men formålet med yoga er netop at øge kroppens smidighed. Allerede efter et par dage vil du opleve at være mere smidig, have mindre ondt i ryg og led og føle dig mere fri i kroppen. Udover at det er super lækkert ikke at føle sig låst i nakke og ryg, er det også et plus i soveværelset!

Du forbedrer din koncentrationsevne og afhjælper utålmodighed

Vi kender alle sammen det der med at sidde på studiet og læse den samme side om og om igen, men der er bare intet, der hænger fast. Og der er også lige sms’er, der skal besvares, og spændende nyt på Facebook og gad vide, hvad der foregår på Instagram…

Yoga kræver, at du fokuserer din opmærksomhed på øvelserne, hvilket også betyder, at du får trænet din koncentrationsevne. Det kan for eksempel være i en yogastilling, hvor du skal holde balancen – hvilket du skal i de fleste positurer. Yoga kræver, at du er mentalt til stede, ellers kan du ikke få stillingerne til at fungere. Hvis du let bliver distraherer eller utålmodig, er yoga et oplagt valg til øve at lave én ting ad gangen, og at være i det, du nu engang laver.

Du får et bedre forhold til din krop

Yoga har fokus på hele kroppen, og fordi det kræver nærvær og koncentration, vil du også opleve at komme bedre i kontakt med din krop – det er ikke mindst et plus, når eksamensperioden går i gang, og man let kan komme til at glemme at tjekke ind med sig selv. Yoga handler om at gøre, hvad der føles rigtigt for dig den dag. Du vil hver dag blive bedt om at mærke efter, hvad din krop er i stand til. Det øger din forståelse for din krop og din selvforståelse generelt.

Lige så stille vil du opdage, at du lettere kan genkende, hvad din krop har brug for, om det er mad, drikke, motion eller hvile. På den måde er yoga også fantastisk for selvtilliden. Jo mere du kommer i kontakt med dig selv og din krop, og jo bedre du behandler den, jo bedre vil du også have det med dig selv.

Yoga har en afstressende effekt

Som sagt kræver yoga, at du er til stede. Det tager den tid, det tager. Du er derfor nødt til at gå ned i gear, når først du ligger på yogamåtten. Når du begynder at føle dig presset eller stresset, er det derfor en fantastisk måde at tage en pause på. Udover at du ikke kan fremskynde processen, så er der stor fokus på vejrtrækningen, hvilket også tvinger dig ned i gear.

Uanset om du begynder dagen med yoga eller gør det før du går i seng, så garanterer jeg, at du vil opleve en helt anden ro i hverdagen, også selvom du har travlt med afleveringer, studiegrupper og hundrede siders pensum.

Er du klar på en yogaudfordring?

Har du fået blod på tanden efter at prøve yoga? Så kan jeg klart anbefale Yoga with Adriene. Hun har ca. fire forskellige 30-day challenges, så giv dig i kast med hvilken som helst. Det fede ved Adriene er, at hun er meget nede på jorden og knap så ”hippieagtig”. Dog skal du være forberedt på, at hun snakker lidt meget og fjoller rundt, men det syntes jeg bare er en del af charmen – og ellers findes der efterhånden et hav af andre muligheder, hvis du har mod på at prøve yoga. Det er bare om at gribe yogamåtten og komme i gang!

Kilder: