Head of Brand Strategy hos Kontrapunkt, Christina Juul Bladt, giver her sine bud på, hvordan man gør sig positivt bemærket i sin praktikansøgning til det ambitiøse designbureau.

Når det kommer til praktikanter, er der høje forventninger fra det kreative og strategiske designbureau Kontrapunkt. Til gengæld får man indflydelse og kommer helt tæt på arbejdsgangene, hvad enten man er heldig at lande en praktikplads i strategi, design eller UX/service design.

Sådan lyder det fra Christina Juul Bladt, der er Head of Brand Strategy hos Kontrapunkt, og som er med til at ansætte praktikanter i virksomheden. TalentGuiden.dk har spurgt hende, hvad man som håbefuld studerende især skal være opmærksom på i sin ansøgning, hvis man vil i praktik hos Kontrapunkt.

“Jeg læser sjældent karakterer og personlige udtalelser igennem. Brug hellere tid på at få ansøgningen til at flyde,” lyder opfordringen blandt andet.

Hvad beskæftiger Kontrapunkt – med dine ord – sig med?

Kontrapunkt er et kreativt og strategisk designbureau. Det vil sige, at vi arbejder med, hvordan vi kan hjælpe institutioner og virksomheder med at skabe en stærk brand-platform og historiefortælling, og hvordan den foldes ud som sammenhængende brand-oplevelse.

Hvor mange praktikanter har I i skrivende stund, og hvor mange praktikanter ansætter I ca. om året?

På nuværende tidspunkt har vi to praktikanter; én i vores UX/service design-team og en designeraspirant. Vi ville også gerne have haft en praktikant i strategi-teamet, som jeg er ansvarlig for. Men selvom stillingen var slået op, så fik vi alt for få ansøgere og desværre ikke nogen, der var kvalificeret til stillingen.

Om året har vi gerne to praktikanter i strategi og to inden for design. Det er første gang, vi har en praktikant i UX-teamet.

Hvilke opgaver kan man som praktikant komme til at lave hos jer?

Som praktikant i strategi, som er det, jeg bedst kan udtale mig om, kan man få lov til at prøve kræfter med rigtig mange forskellige ting. Vi har ofte været så heldige, at der er startet et større kundeprojekt op samtidig med praktikanten. Når det har været tilfældet, har praktikanten været med til desk research, udarbejdelse af spørgeramme til interviews, siddet med til interviews og tage noter, været med til at samle indsigter og skrive afrapportering med lead strategist, deltaget i workshops med kunden, deltaget i at definere brand strategien, haft kundemøder sammen med lead strategist og teamet og budt ind med kreativ copy, når der skal skrives kernefortælling og purpose.

Hvis der ikke er et større projekt, når praktikanten starter, så hjælper praktikanten med desk research til kundemøder, new bizz eller er med til at udvikle og afsøge ny viden inden for en række discipliner, såsom employer branding, afsøgning af makrotrends i samfundet, intern forankring af nyt brand og hvordan man sikrer, at medarbejderne kan omsætte det til handlinger.

Hvilke tre ting kigger I mest efter, når I ansætter praktikanter, og hvorfor?

Som Head of Brand Strategy kan jeg kun svare på, hvad vi kigger efter, når vi ansætter praktikanter til strategi. Her stiller vi nok lidt høje krav, men vi vil gerne have:

  1. At praktikanten er dygtig. Med dygtig mener jeg både, at vedkommende er hurtigopfattende, selvkørende og motiveret.
  2. At praktikken er på ca. 5 måneder. Det er ret tidskrævende at have en praktikant for 2 måneder, og man når ikke at komme omkring en større proces med en kunde på den tid.
  3. At vedkommende har erfaring med desk research og formår at indsamle viden, kondensere det og komme med klare pointer. Det er essentielt for at blive en dygtig brand strateg.

Hvad gør størst indtryk på dig i en ansøgning og til samtalen?

I den skriftlige ansøgning lægger jeg vægt på, at det er en motiveret ansøgning, altså hvorfor ansøgeren synes Kontrapunkt er interessant, og hvad han eller hun er god til, som vi kan bruge. Og så må ansøgningen gerne være velskrevet og med personlighed.

Jeg læser sjældent karakterer og personlige udtalelser igennem. Brug hellere tid på at få ansøgningen til at flyde. Og skriv tydeligt, hvad du som ansøger ønsker at arbejde med – gerne i toppen af ansøgningen eller i mailen. Alt for ofte skal jeg læse hele ansøgningen for til allersidst at se, at de gerne vil arbejde med design og ikke strategi.

Til samtale vurderer jeg både fagligt niveau, men i høj grad også personlighed. Der vælger jeg vedkommende, som både hviler i sig selv, men også har et gran ydmyghed. Vi kan alle blive bedre – selv erfarne seniorer. Jeg skal få lyst til at arbejde med vedkommende.

Hvordan vægter i uddannelse og karakterer versus erfaring, når I ansætter praktikanter?

Karakterer kigger jeg sjældent på. Jeg vil hellere have, at vores ansøgere har relevant erfaring.

Hvad skal man være forberedt på, når man kommer i praktik hos jer?

  • Man skal være forberedt på at blive kastet ud i opgaverne, men med sikkerhedssnor på.
  • Man skal kunne samarbejde med mange forskellige fagligheder.
  • Og så indgår man i teamet som enhver anden ansat og er med til møder, fester og også når deadlines skal nås, selvom klokken er over 17.

Hvad er muligheden for en karriere hos jer efter endt praktikforløb? Har I eksempler på tidligere praktikanter, der har gjort karriere hos jer?

Der er meget gode muligheder for videre forløb. Vores ene strateg, som i dag har været her i snart fem år, startede som praktikant, senere studentermedhjælper og så fastansat. Og vores studentermedhjælper i dag er også tidligere praktikant.