24-årige Kasper Bengtson er facebookspecialist, foredragsholder og firmaejer. Gennem (utraditionel) networking og personlig branding har Kasper formået at skabe landsdækkende efterspørgsel på sine kompetencer.

Oprettede firma da han fyldte 18

Kasper er direktør og ejer af bSocial, men det er snarere iværksætteriet end direktørrollen, der tiltaler ham. Kasper var 18 år, da han fik sit CVR-nummer og har helt fra barnsben haft et hjerte for iværksætteri. Interessen blev for alvor formet på HHX, hvor han fik en god forståelse for økonomi og markedsføring. Kasper brugte samtidig en masse tid på iværksætterforummet Amino.dk. Her besvarede han dagligt spørgsmål om alt lige fra oprettelse af facebooksider til markedsføringslovgivning og facebookannoncering. Det affødte interesse, og en dag tog en virksomhed kontakt. De ville have Kasper til at udforme en kommunikationsstrategi for dem. ”Det har jeg desværre ikke tid til”, lød svaret fra Kasper, der stadig gik på HHX. Men denne gang var det ikke en frivillig tjans; de ville skam betale ham for arbejdet –  og dét havde Kasper alligevel tid til. Derefter gik det hurtigt, og via det netværk fik han 10 nye kunder.

Artiklen fortsætter under grafikken

Kasper Bengtson

Alder: 24 år LinkedIn: https://dk.linkedin.com/in/kasperbengtson Bachelor: BA i Marketing and Management Communication, AU. Kandidat: Orlov fra MA i Corporate Communication, AU. Nuværende stilling: Facebookspecialist, direktør og ejer, bSocial Største succes: Foredrag i musikhuset for 700 mennesker

Det kommer ned til det med tid. Der skal være én, der tager telefonen – og jeg vil gerne være til rådighed, men jeg vil samtidig også gerne have et liv.

Orlov fra uni og all-in på bSocial

I bSocial arbejder Kasper til dagligt med community management og eksekveringen af facebookannoncering for kunder. De sidste fire år har Kasper haft bSocial sideløbende med studier på Aarhus universitet, som han i øjeblikket holder orlov fra, da han vil gå fuldtid på virksomheden. Der har simpelthen ikke været timer nok i døgnet til at følge med efterspørgslen, mens han har været studerende. Også selvom Kasper har et par studentermedhjælpere ansat.

”Det hele kommer ned til det med tid. Der skal være én, der tager telefonen. Jeg vil gerne være til rådighed, men jeg vil samtidig også gerne have et liv”, fortæller Kasper Bengtson.

For at imødekommende udfordringen har Kasper derfor sat priserne op og derudover oprettet et online videokursus med mere end 170 lektioner. Begge dele har vist sig at være gode gevinster. Så gode at bSocial nu flytter i større lokaler hos kontorhotellet Workplanet, og Kasper forventer at ansætte en fuldtidsmedarbejder til september.

Tag noget mere i byen!

Networking er central del af Kaspers iværksætterliv. Dog er det aldrig til networking-arrangementer, at der reelt set bliver networket, men derimod i byen, på rejser og til VIP-middage:

”Nogle af de bedste forbindelser, jeg har fået via networking, er folk, jeg har været i byen med. Jeg har siddet med nogle af de eksperter, vi ser på tv, til klokken fire om natten på en bar efter et arrangement i København. Det er en fed måde at være iværksætter på. Det er ikke et råd, du hører andre fortælle, så der vil jeg gerne være frontløber og sige; tag noget mere i byen”, udtaler Kasper Bengtson.

Kasper tre karrieretips

Foruden byture med eksperterne efter en konference har Kasper tre gode råd til studerende, der drømmer om en karriere som Kaspers:

1. Kom ud af din komfortzone: Deltag i samtalerne efter et foredrag eller oplæg. Kasper ser (desværre) alt for ofte, hvordan studerende flygter, fordi de er skræmte af at networke. Når Kasper skal ansætte en ny medarbejder, vil han være mere tilbøjelig til at ansætte én, han har snakket med til et arrangement, end én af dem, der skred.

2. Show it – don’t tell it: Det er ikke nok at skrive, at du er god til markedsføring på sociale medier, eller at du har en interesse for kommunikation. Bevis, at du har den viden. Det kan være gennem frivilligt arbejde eller ved at starte en blog; skab noget trafik, et brand og dermed en forretning.

3. Invester i dig selv: Hvis du vil være god til noget, så invester i dig selv – både med tid og penge. Der er rig mulighed for at tage til gratis arrangementer og foredrag, der kan inspirere dig.  Men du lærer sjældent, hvordan du gør i praksis. Derfor skal du investere i dig selv for at blive dygtig: brug 100 kroner på annoncering på facebook, køb et online kursus eller tag på en rejse med iværksættere.

Simon Krag Linde

Simon skriver karriereportrætter for Talentguiden, klummer for Eurowoman og blogger på egen side. Lige nu er han i praktik ved BRO Kommunikation og læser Virksomhedskommunikation på AU. Kontakt: sl@talentguiden.dk

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterLinkedIn