Warning: Use of undefined constant id - assumed 'id' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /customers/c/6/2/talentguiden.dk/httpd.www/wp-content/themes/divi-talentguiden/modules/post-profile.php on line 24 Warning: Use of undefined constant id - assumed 'id' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /customers/c/6/2/talentguiden.dk/httpd.www/wp-content/themes/divi-talentguiden/modules/post-profile.php on line 24 Warning: Use of undefined constant id - assumed 'id' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /customers/c/6/2/talentguiden.dk/httpd.www/wp-content/themes/divi-talentguiden/modules/post-profile.php on line 24 Warning: Use of undefined constant id - assumed 'id' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /customers/c/6/2/talentguiden.dk/httpd.www/wp-content/themes/divi-talentguiden/modules/post-profile.php on line 24 Warning: Use of undefined constant id - assumed 'id' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /customers/c/6/2/talentguiden.dk/httpd.www/wp-content/themes/divi-talentguiden/modules/post-profile.php on line 24 Warning: Use of undefined constant id - assumed 'id' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /customers/c/6/2/talentguiden.dk/httpd.www/wp-content/themes/divi-talentguiden/modules/post-profile.php on line 24 Warning: Use of undefined constant id - assumed 'id' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /customers/c/6/2/talentguiden.dk/httpd.www/wp-content/themes/divi-talentguiden/modules/post-profile.php on line 24 Warning: Use of undefined constant id - assumed 'id' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /customers/c/6/2/talentguiden.dk/httpd.www/wp-content/themes/divi-talentguiden/modules/post-profile.php on line 24 Warning: Use of undefined constant id - assumed 'id' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /customers/c/6/2/talentguiden.dk/httpd.www/wp-content/themes/divi-talentguiden/modules/post-profile.php on line 24 Warning: Use of undefined constant id - assumed 'id' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /customers/c/6/2/talentguiden.dk/httpd.www/wp-content/themes/divi-talentguiden/modules/post-profile.php on line 24 Warning: Use of undefined constant id - assumed 'id' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /customers/c/6/2/talentguiden.dk/httpd.www/wp-content/themes/divi-talentguiden/modules/post-profile.php on line 24

Alle kan få brug for juridisk bistand, men det behøver ikke være dyrt og besværligt. Det er tanken med startupvirksomheden Legal Desk, der i dag er Danmarks førende udbyder af automatiserede juridiske dokumenter online. Med Legal Desk har 36-årige Simon Eklund sat sig for at gøre jura til allemandseje.


Blå bog: Simon Eklund

Alder: 36

Linkedin: https://www.linkedin.com/in/simoneklund/

Bachelor: Jura, Københavns Universitet

Kandidat: Jura, Københavns Universitet, Master in Business Administration (MBA), ESADE Business School / University of California, Berkeley

Nuværende job: Legal Desk, medstifter og direktør

Tidligere erfaring: Advokat, Advokatfirmaet Kromann Reumert

Vis mere

Efter at have prøvet kræfter med advokatbranchen, besluttede Simon Eklund at starte sin egen virksomhed. Det var en blanding af at ville skabe noget selv og ønsket om at udfylde et hul i markedet, som gjorde, at den i dag 36-årige iværksætter tog springet.

Med platformen Legal Desk byggede Simon Eklund og medstifter Anders Lyager Kaae et alternativ til den traditionelle advokat, men med samme høje kvalitet og juridiske sikring – blot meget billigere. På den måde har de to taget et skridt imod at demokratisere jura, så alle kan være med.

Mød Simon Eklund og den ambitiøse startup Legal Desk her.

Hvad beskæftiger virksomheden sig med?

LegalDesk.dk er Danmarks førende udbyder af automatiserede juridiske dokumenter online. Vi tilbyder en lang række dokumenter og services til personer og virksomheder, som giver samme sikkerhed som ved en advokat – men som sparer brugeren for både tid og penge.

Hvorfor har du valgt at starte din egen virksomhed? Hvad tiltaler dig ved iværksætteri?

Helt kliché-agtigt er det fornøjelsen ved at skabe noget fra bunden og se det vokse. Det er det med at bygge nye ting og processer – det er min medstifter, Anders, og jeg nok ret nørdede omkring. Derudover så vi et hul i markedet. Vi havde begge arbejdet en årrække som advokater og oplevede, at branchen havde behov for fornyelse. Det var med til at pejle os i retning af det, der senere blev til Legal Desk.

Hvordan fik du idéen til Legal Desk?

Mange i min omgangskreds er selvstændige og havde udfordringer med den juridiske sikring, hvilket jeg hjalp dem med. Efter at have gjort det nogle gange, tænkte jeg “det her kan løses billigere og mere effektivt”. Mange af de udfordringer, selvstændige står over for, er helt standard og typetilfælde og kræver ikke personlig service fra en advokat. Derfor tænkte jeg, at vi ved at automatisere selve udarbejdelsen af juridiske dokumenter, kunne give kunden samme høje sikkerhed til en lavere pris og langt hurtigere end ved advokat. Og det kunne vi så også i praksis.

Hvad har været den største udfordring ved at starte virksomheden, og hvordan løste du den?

Når man starter en virksomhed, skal du sørge for alt selv. I starten er der typisk ikke penge til at hyre eksterne konsulenter og bureauer med ekspertviden, så man må smøge ærmerne op og prøve sig frem. F.eks. havde jeg ingen erfaring med hverken markedsføring eller udvikling af en hjemmeside. Det gav selvfølgelig mange udfordringer, men hen ad vejen lærer man og bliver bedre.

Hvad var det første du gjorde, da du besluttede dig for at starte virksomheden?

At få en fadøl med min medstifter på vores lokale favorit-bar. Her er mange gode (og mindre gode) idéer blevet sat i verden sidenhen.

Hvem var den allerførste person, du rakte ud efter – enten for sparring eller som personlig støtte – og hvorfor?

Først og fremmest er min sparringspartner min medstifter Anders, og vi bruger naturligvis hinanden meget. Vi er stærke inden for forskellige felter, hvilket er en stor hjælp for os. En af vores stærke sider er at kende vores svage sider. Derfor har vi trukket meget på vores netværk. Vi har været gode til at lytte åbent og oprigtigt interesseret, når andre havde input – særligt inden for felter, hvor vi selv kommer til kort. En problemstilling løses altid bedre, når den betragtes gennem flere perspektiver.

I hvilke situationer har du lært mest gennem din karriere?

Generelt vil jeg sige, at man lærer afsindigt meget af at blive smidt ud på dybt vand. Når du skal klare alting selv – både fagligt og praktisk – bliver du ret hurtigt nødt til at arbejde løsningsorienteret og struktureret.

Hvad er forholdet mellem praktisk erfaring og uddannelse for dig?

Praktisk erfaring trumfer i min bog uddannelse. MEN uddannelse er en god måde at få en række værktøjer på, som du kan bruge til opnå den praktiske erfaring med færrest mulige fejl.

Hvad er dine 3 bedste råd til studerende, der drømmer om at starte egen virksomhed?

  1. Få erfaring inden for området; praktisk arbejde, lyt og lær fra andres erfaringer, brug og opbyg dit netværk.
  2. Start småt og test dine teser af, så du bliver klogere hele tiden (MVP-metoden er god her).
  3. Vær datadreven. Del dine overvejelser og erfaringer med andre og få dem “syretestet”.

Hvordan vil du beskrive Legal Desks kultur? Kan du komme med en konkret fortælling, der kendetegner jer som organisation?

Anders og jeg kom fra advokatbranchen, hvor arbejdsmiljøet er meget hierarkisk og formelt. Det var slet ikke os, og vi ville derfor gerne skabe en arbejdsplads på nogle andre præmisser; der skal ikke være langt fra idé til handling og alle er lige vigtige for virksomheden. Hvis du har en idé og kan argumentere for den, så kør med den. Virker det, er det godt, virker det ikke, er vi den erfaring rigere. Trial and error – no harm done.

Legal Desk har gennem de seneste år oplevet massiv vækst. Den naturlige udvikling har været, at holdet er blevet markant større. Vi startede ud med Anders og jeg i en kælder med udsigt til de forbipasserendes ankler. I dag har Legal Desk 11 ansatte og er bosiddende i et stort, lyst kontor på 5. sal med udsigt over Indre Vesterbro. Det er klart, at sådanne forandringer påvirker virksomhedskulturen. For hver ny medarbejder forandres kulturen en smule. Legal Desk er jo sine medarbejdere. Vi fokuserer meget på det sociale element af Legal Desk ved bl.a. at spise frokost sammen, tage ud og fejre succeser (og fiaskoer) sammen, og at afholde en årlig arbejdsferie.

Hvad er dine 3 bedste studie- eller karriereråd til studerende der drømmer om en karriere hos jer?

  1. Vis os, at du interesserer dig for feltet (studiejob, frivilligt arbejde, ekstra kurser etc.)
  2. Vis os, at du har drive, og at du kan løse problemer i praksis
  3. Vis os, at du ikke ved alt, men ved, hvor du finder den/dem der gør

Har du været på exchange og/eller praktik? Hvad lærte du der?

Da jeg var på kandidaten, var jeg på praktikophold på den danske ambassade i Vietnam. Da jeg skrev speciale, var jeg på udveksling i Australien og i USA. De tre ophold gav mig fagligt perspektiv på jura, og hvordan jura spiller en samfundsmæssig rolle på mange forskellige måder i forskellige samfund med forskellige kulturer. Alle disse erfaringer har naturligvis også påvirket mig som menneske. Jeg tror generelt, at det er godt for mennesker at flytte sig geografisk og opleve noget andet end det sædvanlige – ikke mindst når det kommer til ens faglighed.

Jeg tog senere en MBA, som foregik i Spanien og i USA. Disse perioder var i høj grad med til at puste til den iværksætter-ild, der brænder i mig.

Har du lavet frivilligt arbejde, og hvad fik du ud af det?

Jeg arbejdede som frivillig hos Gadejuristen i en periode. På trods af at klientellet er en anelse mere farverigt end hos de traditionelle advokatfirmaer, er mange af de juridiske problemstillinger og behov grundlæggende ens. Det gav mig perspektiv og forståelse for, at behovet for juridisk sikring gælder alle borgere fra alle samfundslag, MEN at ikke alle borgere fra alle samfundslag reelt har mulighed for at sikre sig juridisk. De erfaringer har klart været med til at forme Legal Desk, som vores forsøg på at demokratisere jura.

Hvad er den bedste bog, du har læst indenfor dit felt?

The Lean Startup af Eric Ries. I bogen beskriver han en klar metode til at teste sine teser og antagelser omkring forretningen – og teser og antagelser har man typisk ret mange af, når man starter virksomhed op. Metoden er forretningsbaseret, hvilket gør den meget anvendelig og ‘lige til’.