Mens han stadig studerede på SDU, gik Alexander Gram og studiekammeraten Nikolaj Dylsing Olsen sammen om at skabe en virksomhed med fokus på slips. I dag er den 27-årige iværksætter i fuld færd med at bygge slipseimperiet AN IVY støttet af én af virksomhedens største fans: ingen ringere end selveste Jesper Buch.


Blå bog: Alexander Gram

Alder: 27

Linkedin: https://www.linkedin.com/in/alexander-gram-145795b2/

Bachelor: Designkultur og økonomi, SDU

Kandidat: International Virksomhedskommunikation, SDU

Nuværende job: Co-Founder, AN IVY & Founder, Preppy Beast

Tidligere erfaring: PR og projektmanager, Bloggers Delight

Mest kendt for: Deltagelse i Løvens Hule med AN IVY

Vis mere

Der var nok ikke mange, der havde tænkt over det før, men det havde Alexander Gram. Ville det ikke være fedt, hvis flere unge gik med slips?

Som modeblogger var han selv inspireret af sluthalvtredsernes Ivy League-stil, og derfor var slipset fast inventar i Alexander Grams garderobe, da han stadig studerede på SDU. Det eneste problem var prisen, der på ingen måde matchede en sparsom SU.

Derfor startede han og studiekammeraten Nikolaj Dylsing Olsen virksomheden AN IVY, der leverer kvalitetsslips til modebevidste mænd i alle aldre, og hvor alle kan være med uanset pengepung.

For det kunne da være fedt, hvis flere unge gik med slips.

Talentguiden har spurgt den unge iværksætter, hvordan det hele begyndte, og hvilke råd om iværksætteri han vil give videre til andre studerende, der drømmer om at starte egen virksomhed.

Hvad beskæftiger virksomheden sig med?

AN IVY er et modebrand, som beskæftiger sig med slips og accessories. Vores tilgang er at give nyt liv til klassiske accessories i herregarderoben, som slips jo i den grad må siges at være. Selvom slips er det primære produkt for vores brand og i vores identitet, så laver vi også komplementære varer, som passer ind i vores univers. Her kan nævnes pocket squares, slipsenåle, skjorter etc.

Derudover har jeg også virksomheden Preppy Beast, der tager udgangspunkt i en modeblog, men bygger også på arbejdet som freelance modeskribent, styling etc.

Hvorfor har du valgt at starte din egen virksomhed? Hvad tiltaler dig ved iværksætteri?

Helt grundlæggende har jeg nok altid haft en form for iboende lyst til at skabe noget, som er mit eget.

Jeg startede AN IVY sammen med min gode ven Nikolaj som et passionsprojekt, mens vi begge studerede. Vi skød projektet i gang i en tid, hvor vores passion for den mere formelle del af herregarderoben begyndte at spire. Her indså vi ret hurtigt, at der manglede et sted, hvor vi kunne gå hen og købe veldesignede slips – i hvert fald, hvis vi skulle have dem til en pris, som vi fandt rimelig. Vi var trods alt på SU i den periode. Så dét dannede faktisk grundlaget for vores virksomhed. Og ja, siden da har det bare udviklet sig.

Det hele startede med kun fem strikkede slips, og så er vi langsomt vokset os større med tiden, mens vi studerede, og virkelig taget fart efter vi blev færdige med studierne – og det er klart, at vores deltagelse i Løvens Hule har givet hele virksomheden et ekstra boost.

Preppy Beast startede jeg, fordi jeg ønskede at have et medie (blog), hvor jeg kunne kommunikere om mode – alt fra nyheder til kommentarerer, styling etc. Bloggen kører stadig i bedste velgående, og den har løbende udviklet sig til at tælle en masse samarbejder med brands i modebranchen på tværs af forskellige opgaver samt freelance opgaver for mange af de etablerede modemedier som Euroman, Soundvenue osv. Og faktisk har der gennem tiden været mange synergier mellem de to virksomheder.

Hvad var det første du gjorde, da du besluttede dig for at starte virksomheden?

Uuuuuh. Det er svært at sige, hvad det første, jeg gjorde, var. Det er klart, at når man vælger at kaste sig ud i projektet, er det nødvendigt at kaste en masse bolde op i luften med det samme. Men én af de ting, der gjorde, at vi kom godt fra start, da vi havde fået de første produkter hjem, var at hive fat i Euroman for at præsentere slipsene og vores projekt.

Heldigvis syntes de godt om det, og allerede ret hurtigt efter vi lancerede vores første produkter blev vi blandt andet fremhævet af moderedaktøren fra Euroman i et stylingindslag Go’ Morgen Danmark. Det var jo en kæmpe blåstempling af vores brand, og vi kunne mærke en klar effekt med det samme. Vi er stadig utroligt taknemmelige for lige præcis dét!

Hvilken baggrund har dine forældre, og hvilken betydning har det haft for dit mindset og tilgang til karriere?

Ingen af mine forældre har selv været iværksættere, og det tror jeg har haft en ret stor betydning for mit mindset i forhold til hele studie- vs. virksomhedstilgangen. For mig har det for eksempel altid været vigtigt at gøre uddannelsen færdig, hvor andre måske ville være hoppet fra før for at gå all in på sine egne projekter tidligere.

Derudover giver det altid nogle spændende og brugbare samtaler, fordi de måske ser tingene på en lidt anden måde qua at de ikke selv er iværksættere – men det tror jeg kun er godt og giver flere nuancer til sit arbejde.

Hvad har været den største udfordring ved at starte AN IVY, og hvordan løste du den?

Det er klart, at især netværket er altafgørende, når man står som helt ny med sin egen virksomhed. Og det tager tid at oparbejde et stærkt netværk. Men det skal nok komme, hvis man har gåpåmodet til at være opsøgende (selvfølgelig!), er vedholdende, passioneret med sine projekter og ikke mindst har en ydmyg tilgang – det er i hvert fald det, som har virket for mig/os.

Derudover er tålmodighed nøglen. Man skal ikke nødvendigvis regne med at pengene strømmer ind fra dag ét. Så derfor er det alfa og omega, at passionen for projektet er tårnhøjt!

Hvordan lader du op?

Jeg løber! Det er både blevet en af mine store passioner, et frirum, men også noget, som giver ekstra energi.

Hvad er forholdet mellem praktisk erfaring og uddannelse for dig?

Jeg er glad for at have taget en kandidatuddannelse, og der er ingen tvivl om, at det har givet en masse god baggrundsviden og helt sikkert en masse ting på læringsfronten, som man måske ikke direkte kan se blive anvendt i daglig basis i sit arbejde, men som utvivlsomt har været med til at danne en som person.

Men jeg er samtidig også lykkelig for, at jeg netop startede mine virksomheder forholdsvis tidligt på mine studier. Det gav først og fremmest mulighed for at bygge dem stille og roligt op, men det har samtidig også givet mig så meget erfaring og lært mig så ufatteligt mange ting, som intet fag – uanset hvor spændende det er, og hvor dygtig underviseren er – nogensinde kan lære dig.

I hvilke situationer har du lært mest gennem din karriere?

At have sine egne virksomheder gør, at man lærer hele tiden, fordi man kommer til at have berøring med så mange ting, som ikke nødvendigvis er dér, hvor man har sine kernekompetencer. Så i stedet for at fremhæve én situation, vil jeg hellere sige, at det er en lang proces, hvor man hele tiden lærer nye ting. Og sådan tror jeg også helst, at det skal være. Det er en af de ting, som er med til at holde gnisten og motivationen oppe, at man hele tiden er i en proces, hvor man lærer.

Har du været på exchange eller i praktik? Hvad lærte du der?

Jeg har været i praktik på et strategisk PR- og kommunikations-bureau på min bachelor, hvilket har været enormt givende. En af mine helt klare kernekompetencer, ansvarsområder i virksomheden og interesser på et mere generelt plan, er netop hele PR, kommunikations og branding-delen. Og praktikopholdet var helt klart med til at give mig mine første rigtige erfaringer med disse områder.

På min kandidat fik jeg mulighed for at gå i praktik i AN IVY (min egen virksomhed). Det var også med til at frigive noget mere tid på studierne, hvor man kunne arbejde mere målrettet med egen virksomhed. Det var fedt.

Hvad er dine 3 bedste råd til studerende, der drømmer om at starte egen virksomhed?

  1. Bare gør det! At starte din egen virksomhed op, når du stadig er studerende, er helt klart anbefalelsesværdigt og giver dig en masse fordele.
  2. Forsøg at flette så mange elementer fra den branche, som din virksomhed skal befinde/befinder sig i, ind i alle de opgaver, du laver i løbet af din tid på studierne, hvor du selv har mulighed for at definere emneområdet. Det giver mulighed for at dykke dybt ned i nogle interessante områder, som giver dig en masse indsigt i branchen, som du løbende kan inkorporere i arbejdet med din egen virksomhed.
  3. Tålmodighed og passion er nøglen. Det tager ofte laaaang tid at bygge sit brand/koncept op.