Billy (tidligere Billys Billing) er et dansk skabt online regnskabsprogram til virksomheder. Billy simplificerer den daglige regnskabsføring ved at automatisere store dele af processerne i forbindelse med at føre regnskab. Billy er tænkt til både start-ups og større virksomheder. Med et stærkt brand og en god placering på det danske marked vil vi kigge på hvilke succesfaktorer, der har ledt til hvor det er i dag.

Artiklen fortsætter under grafikken

Billy

Stiftelsesår: 2010 Antal medarbejdere: 24+ Industri: Regnskabsføring Website: www.billy.dk Linkedin: https://www.linkedin.com/company/billy-accounting

I 2010 stiftede Toke Kruse Billy, som siden sin start har oplevet vækst i nye kunder fra dag ét og frem. Billy er det mest nævnte regnskabsfirma i de danske medier med over 40 nævnelser siden 2010.

Et problem blev til en løsning for stifteren

Toke Kruse er serieiværksætter med mere end 15 års erfaring og 9 virksomheder under bæltet. I forbindelse med den daglige drift af de forskellige projekter Toke var involveret i, lagde han hurtigt mærke til at processen i at føre regnskab var meget tung og vanskelig:

”Da jeg startede Billy, var det rigtig besværligt at have styr på ens indgående og udgående salg og udgifter og dermed også ens moms, hvilket var grunden til, at jeg greb lige præcis den problemstilling og tænkte, at den vil jeg gerne løse.”

Dette ledte til Billy, som nu har automatiseret og simplificeret store dele af processerne i forbindelse med at føre regnskab. Billy afstresser fakturering, regninger, indgående og udgående salg og udgifter samt momsregnskab.

Succesfaktorer

Som tidligere nævnt har Billy haft stor succes i Danmark. Succes kommer ifølge Billy delvist fra følgende faktorer.

  • Markedsføring

Billy har i høj grad fokuseret på at bygge et stærkt brand, som folk kan identificere sig med. Deres filosofi er, at selvom man har verdens bedste regnskabsprogram, så er nytten lille, hvis ingen ved, at det eksisterer. Derfor går marketing og udvikling hånd i hånd hos Billy. Hertil bidrager det også til at øge ens muligheder for værdifulde partnerskaber med andre virksomheder, organisationer eller interessenter.
Så sent som i 2015 skød Billy en landsdækkende TV-kampagne afsted som blev eksponeret for over 3.000.000 danskere.

  • Udvikling

Videreudvikling er en nøglefaktor i Billys vækst og fortsatte vækst. Gennem konstant feedback fra brugere og revisorer har Billy siden deres launch fortsat finpudset platformen, således at den er så optimal som muligt. Hertil har de yderligere tilføjet et hjælpecenter, som tilbyder assistance alle dage i ugen, samt et hjælpeforum hvor brugere og eksperter kan udveksle erfaringer og tips. I forbindelse med vækst er vedligeholdelse af platformen og servere også nødsaget for at kunne kapere de nye brugere, der kommer til platformen.

Billys tur til USA

Efter Billys succes i Danmark lå det til højrebenet, at de skulle skalere til et nyt og større marked. Valget faldt på USA, da det amerikanske marked var større og forbrugeradfærden passede til deres platform. Yderligere lokkede det også, at dette muligvis kunne bane vej for potentielle nye investorer og funding fra individer og virksomheder i USA.

For en dansk virksomhed som Billy er det både ressource- og tidskrævende at lave en skalering til det amerikanske marked. Først og fremmest skulle hele deres platform oversættes til engelsk og herefter tilpasses de lidt anderledes regnskabsregler og procedurer, som var gældende i USA. Tilmed skal man ikke glemme de ekstra rejseomkostninger, der kommer i takt med, at man skal finde kontor, visum og bolig.

I forbindelse med skaleringen har Toke Kruse boet I USA i fire år. Det amerikanske website kan ses her.

Disse kompetencer leder Billy efter

Hos Billy bestræber de sig på at have en afslappet uformel kultur med åbenhed og godt humør i centrum. Yderligere lægges der vægt på, at de ansatte trives og er glade både med deres kollegaer men også med deres arbejdsopgaver.

”Hos alle vi har ansat, der sidder hjertet det rette sted – og det er faktisk det vigtigste. Vi er en ung energisk virksomhed, selvom vi ikke er et Startup længere,” siger Toke Kruse. Billy har i gennemsnit tilføjet en ny ansat månedligt det seneste år.

Billy har hovedsagligt brug for udviklere og programmører.

Bastian Broby Glavind Hansen

Bastian har stor interesse for iværksætteri og marketing og er partner i myVet.dk. Til dagligt læser han på CBS og skriver om sociale medier, netværk og marketing for Talentguiden. Kontakt: bb@talentguiden.dk

More Posts - Website

Follow Me:
LinkedIn