Morten Heick har fart på karrieren. Efter at have læst en Bachelor of Science i International Business og en Master of Science i Finansiering og Regnskab er han blevet bidt af en gal iværksætter. Inden han blev iværksætter arbejdede han med corporate finance hos Catella Group. Siden var han med til at starte CrediWire og i slutningen af 2017 stiftede han med Blazer Capital online brillevirksomheden MessyWeekend som pt. kører en succesfuld kampagne på Kickstarter.


Blå bog: Morten Heick

Alder: 30

Linkedin: https://www.linkedin.com/in/mortenheick/

Bachelor: Bsc. International Business (CBS)

Kandidat: Cand. Merc. FIR (CBS)

Nuværende job: Founder og CEO hos MessyWeekend

Tidligere erfaring: Saxo Bank, Catella corporate finance, Fintech startup

Mest kendt for: Hurtig eksekvering, digitalisering, forretningsudvikling og strategi

Største success: Kørte 2000 km i Alperne på min veteranmotorcykel

Vis mere

Hvorfor har du valgt at starte din egen virksomhed? Hvad tiltaler dig ved iværksætteri?

Jeg kan godt lide at skabe noget fra bunden og have mulighed for kombinere min kreativitet med min forretningsforståelse. Derudover er det den bedste måde at lære og udfordre sig selv på.

Hvor stammer idéen til din virksomhed fra? Hvad inspirerede og motiverede dig til at starte?

Jeg forstod ikke, hvorfor prisen for et par solbriller var så høj. Derfor tog jeg i september 2017 til Kina og Taiwan i to måneder for at besøge solbrilleproducenter. Som forventet var der langt fra produktionsomkostningerne og udsalgsprisen. Det er en italiensk producent, der står bag næsten 80 procent af salget af solbriller i Vesten. Producenten ejer de fleste af de store brands, vi kender, og deres enorme markedsandele er den primære årsag til, at vi ofte betaler flere tusinde kroner for et par solbriller. Vi mener, at der mangler en spiller på markedet, der tilbyder solbriller i samme kvalitet og designkvalitet, uden at forbrugerne skal betale overpris. Dét er målet med Messyweekend.

Hvad beskæftiger virksomheden sig med?

MessyWeekend sælger kvalitetssolbriller til en pris, hvor alles punge kan være med.

Hvad har været den største udfordring ved at starte virksomheden. Hvordan løste du den?

Det er en udfordring at være klar til at lancere globalt og kunne levere den samme kvalitetsfulde service i alle lande.

Hvad var det første du gjorde, da du besluttede dig for at starte virksomheden? Og hvem var den allerførste person, du rakte ud efter – enten for sparring eller som personlig støtte – hvorfor?

Jeg brugte selvsagt mange måneder på research og rakte ud til mit netværk for faglig sparring og idégenerering.

I hvilke situationer har du lært mest gennem din karriere? Hvad er forholdet mellem praktisk erfaring og uddannelse for dig?

Uddannelse er utrolig vigtig. De værktøjer, jeg har fået med mig fra især min bachelor, er nok blandt det redskaber, jeg bruger allermest i dag. Jeg har dog også oplevet mange komplekse situationer, hvor en uddannelse alene ikke kan give svaret. I de situationer har jeg altid tyet til “KISS-metoden” (Keep it Simple, Stupid)

Hvad er dine 3 bedste råd til studerende, der drømmer om at starte egen virksomhed?

  1. Brug nogle år på at arbejde i etablerede virksomheder og sug til dig af ekspertviden.
  2. Spring ud i det, selvom alle siger, at det er en dårlig idé.
  3. Vær forberedt på at comitte dig i minimum 5 år på fuldtid, hvor du risikerer at skulle leve af havregrød. Penge bør ikke være den motiverende faktor, og man skal som iværksætter have en god portion is i maven.

Hvordan vægter I uddannelse overfor erfaring, når I ansætter nyuddannede/studenter/graduates?

Vi vægter relevant erfaring højere end uddannelse, men kigger selvfølgelig også meget på karakterer, fordi det er en god indikator for, om folk kan performe kontinuerligt over en længere periode.

Hvordan vil du beskrive virksomhedens kultur? Kan du komme med en konkret fortælling, der kendetegner jer som organisation?

Det skal være sjovt at arbejde hårdt! Vi er ikke en bank eller en gammel grå virksomhed med et stort hieraki, og jeg tror på, at folk blive gladere medarbejdere, hvis de får ansvar og bliver udfordret. Derudover forsøger jeg at undgå micro management. Jeg tror, der er en klar sammenhæng mellem input og output, og min erfaring fortæller mig, at man arbejder bedst, hvis man har øje på guleroden fremfor pisken.

Hvad er dine 3 bedste studie- eller karriereråd til studerende der drømmer om en karriere hos jer?

  1. Jeg klart anbefale, at man lærer digital markedføring det ved siden af studiet. Dette kunne eksempelvis være performance marketing, google analytics og SoMe marketing.
  2. Start i det små og arbejd dig op. Vi plejer at giver de fleste en mulighed og tror på, at de dygtigste ansatte ikke nødvendigvis er dem med de højeste karakterer, men dem, som tør satse stort på start-ups og at tage ansvar.

Hvad kan du bedst lide ved dit job?

Det bedste er, at ikke to dage er ens. Og så glæder det mig, at jeg hver dag kan lære fra mig, samtidig med at jeg kan lære af de andre medarbejdere.

Hvordan lader du op?

Jeg lader bedst op, når jeg er aktiv. Det foregår typisk sammen med venner, med madlavning og med motorcylkelture.

Vil du vide mere om MessyWeekend kan du finde dem på https://messyweekend.com/ og deres kickstarter kan findes på https://www.kickstarter.com/projects/1648481271/messyweekend-sunglasses-anything-but-boring.