I samarbejde med:

Det er tæt på nu – drømmejobbet og det er derfor vigtigt at du er godt forberedt til din jobsamtale. Følg disse simple råd og du er bedre forberedt til at brillere til din jobsamtale.

Du er blevet udvalgt til at komme til jobsamtale, og det er du, fordi du har den faglige erfaring, arbejdsgiver ønsker, og fordi du har skrevet en ansøgning, der har vakt nysgerrighed. Til jobsamtalen skal du fuldende dette billede.

Læs også: 8 ting du skal forberede inden jobsamtalen

Hav din ”elevatortale” klar før samtalen

Tag et kig på jobopslaget – hvis der var et sådant – og det er nu et vigtigt stykke papir, der fortæller dig om arbejdsgivers “drømme-medarbejder”. Det kan sagtens være, at du ikke opfylder alle ønsker – men det ved arbejdsgiver godt nu. Forbered en kort præsentation af dig selv, som understreger hvad der gør dig unik og værdifuld for arbejdsgiver. “Elevatortalen” kan være en god inspiration.

Elevatortalen er en 2-3 minutter fortælling om:

  • Hvad du gør, når du gør det, du gør?
  • Hvad du kan?
  • Hvad er dine faglige og professionelle ambitioner?

Det er fint at fortælle om de personlige kompetencer, men tænk hellere din personlige forvaltning af din faglighed end rene personlige kompetencer (empatisk, humoristisk, struktureret, osv.).

Forbered din egen dagsorden til din jobsamtale

Forbered 2-3 punkter, som du vil komme ind på i løbet af samtalen. Det kan være alt fra, at visse elementer skal være til stede i arbejdsgangene, for at du kan trives, til en god og relevant historie, du gerne vil fortælle eller andet, du synes er vigtigt.

Lær din fremtidige arbejdsgiver at kende før samtalen

Brug internettet til at søge informationer om virksomheden, dens kultur og den afdeling du gerne vil arbejde i. Din viden om virksomheden kan være en vigtig ressource når spørgsmål som ”hvorfor skal vi ansætte netop dig?” og ”hvorfor vil du gerne arbejde hos os?” kommer. At kunne matche dine kompetencer og personlighed, med virksomhedens kultur og målsætninger, er selve formålet samtalen.

Forbered nogle gode spørgsmål til virksomheden


Selv om det handler om, at du skal have et job, så husk dine ønsker til dit arbejdsliv. Forbered derfor nogle spørgsmål til virksomheden, som kan hjælpe dig med at træffe den rigtige beslutning. Tjek lige at dine spørgsmål ikke står på forsiden af virksomhedens hjemmeside.

Det er ok at være nervøs


Hvis din stemme dirrer, og du sludrer løs, fordi du er nervøs, så er det ok! Faktisk understreger det ofte kun dit engagement i arbejdet. Sæt eventuelt ord på det, du føler. Fortæl dem, at du er nervøs, og at det bare er fordi, at du er super interesseret i jobbet – det kan alle forstå. Undersøgelser viser, at arbejdsgiver kun vægter omkring 7 % af det, du rent faktisk siger – resten af indtrykket efterlades i kropssproget (55 %) og stemmeføringen (38 %). Så kend dine kropslige og stemmemæssige svagheder, når du bliver nervøs – og sæt ord på det. Det er første skridt til at arbejde aktivt med det.

Læs også: Sådan svarer du på: Hvorfor skal vi ansætte dig?

Avatar

Akademikernes A-kasse

Som Danmarks største a-kasse for akademikere skriver Akademikernes A-kasse om gode råd til at komme i gang med karrieren.

More Posts - Website

Follow Me:
Facebook