Et stærkt resumé på din LinkedIn-profil kan hjælpe med at positionere dig som én, man bør holde øje med, hvad enten du er på jagt efter et nyt job eller bare gerne vil opnå indflydelse i dit felt.


Der er efterhånden ikke nogen tvivl om, at LinkedIn er the place to be, hvis du skal søge job, skabe forbindelser og opnå synlighed i din branche. Men det er ikke helt ligegyldigt, hvordan du griber det sociale medie an.

Med flere og flere brugere skal du gøre dig umage for at skille dig ud fra mængden. Det nytter ikke noget at have verdens mest generiske profiltekst, der ikke siger noget som helst om, hvem du er, og hvad det er, du kan.

LinkedIn er netop stedet, hvor du kan flashe originalitet og humor i en grad, der normalt ikke hører hjemme i en traditionel jobansøgning. Det er også her mange går hen først, hvis de vil se dig an – så hvorfor spilde det dyrebare førstehåndsindtryk på døde klichéer og uopfindsomme floskler?

Her får du fire tips til, hvordan du balancerer humor, autenticitet og professionalisme på LinkedIn, så du kan få en LinkedIn-profil, der sidder lige i skabet.

Skriv en original og engagerende profiltekst

Med 2.000 tegn til rådighed har du rig mulighed for at skrive en profiltekst, der rent faktisk er værd at læse – udnyt det til din fordel! Drop derfor klichéerne og tænk på, hvordan du bedst kan få formidlet din unikke historie og det, du kan. Det er alfa omega, hvis du vil gøre et godt – og ikke mindst varigt – indtryk.

I stedet for upersonlige vendinger som: “Detaljeorienteret cand.merc.(jur)-studerende med stærk analytisk sans”, “passioneret kommunikatør med mod på mere” eller noget helt tredje i den dur, kan du forsøge dig med en mere personlig tekst.

Prøv eksempelvis at skrive en ultrakort historie om dig selv, som andre kan relatere til, hvor du gennem et eller flere konkrete eksempler bringer dine kompetencer og passion i spil. Det kan være alt fra, hvordan du havnede der, hvor du er i dag, til hvordan du har tacklet en særlig situation, som siger noget om din generelle måde at løse opgaver på.

Selvom LinkedIn er et socialt medie med en professionel linje, behøver du ikke formidle som en gammel professor!

Skriv om dig selv i første person

Måske har du bemærket, at flere på LinkedIn skriver om sig selv i tredjeperson. Med mindre du rent faktisk har fået en anden til at skrive din profiltekst for dig, vil vi dog mene, at jeg-formen er vejen frem.

Som alle andre sociale medier er LinkedIn skabt med henblik på at forbinde mennesker og starte samtaler. Ved at skrive “jeg”, “mig” og “min” i din profiltekst hjælper du dig selv med at fremstå personlig og ikke mindst tilgængelig overfor nuværende og potentielle forbindelser. Din LinkedIn er en personlig profil med et ægte menneske bag – hvorfor ikke afspejle det i din profiltekst?

Kend din målgruppe

Det giver måske sig selv, men alligevel glemmer mange at vinkle deres profiltekst til en specifik målgruppe. Afhængig af om du er studerende, arbejder, er selvstændig eller jobsøgende, og hvad du laver, kan og bør profilteksten afspejle dette. Spørg derfor dig selv, hvem det er, du gerne vil ramme med din tekst. Det gør det både nemmere at skrive og få folk til at bemærke dig.

Er du jobsøgende, skal du eksempelvis skrive med de ansættelsesansvarlige for øje, hvorimod det er potentielle kunder, du skal have fat i, hvis du har et produkt eller en ydelse, du vil sælge. Tag marketingbrillerne på og vær strategisk i din kommunikation – det betaler sig.

Vær tydelig omkring, hvad du vil have læseren til

Din profiltekst skal ikke kun præsentere dig og dine skills i en maggiterning. Den skal også have et tydeligt call to action, så læseren kan handle på den information, du netop har præsenteret.

På LinkedIn vil et call to action typisk være at gribe knoglen, sende en mail, besøge dit website eller drikke en kop kaffe. Alt det, der kan engagere læseren endnu mere og potentielt lede til det, du gerne vil have – hvad end det er et møde, et job, en anerkendelse eller noget helt fjerde.

Vær elegant, når du skriver, og glem ikke at fokusere på den værdi, du kan skabe for læseren. Det er der, du for alvor kan skille dig ud og opnå resultater.