Warning: Use of undefined constant id - assumed 'id' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /customers/c/6/2/talentguiden.dk/httpd.www/wp-content/themes/divi-talentguiden/modules/post-profile.php on line 24 Warning: Use of undefined constant id - assumed 'id' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /customers/c/6/2/talentguiden.dk/httpd.www/wp-content/themes/divi-talentguiden/modules/post-profile.php on line 24 Warning: Use of undefined constant id - assumed 'id' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /customers/c/6/2/talentguiden.dk/httpd.www/wp-content/themes/divi-talentguiden/modules/post-profile.php on line 24 Warning: Use of undefined constant id - assumed 'id' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /customers/c/6/2/talentguiden.dk/httpd.www/wp-content/themes/divi-talentguiden/modules/post-profile.php on line 24 Warning: Use of undefined constant id - assumed 'id' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /customers/c/6/2/talentguiden.dk/httpd.www/wp-content/themes/divi-talentguiden/modules/post-profile.php on line 24 Warning: Use of undefined constant id - assumed 'id' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /customers/c/6/2/talentguiden.dk/httpd.www/wp-content/themes/divi-talentguiden/modules/post-profile.php on line 24 Warning: Use of undefined constant id - assumed 'id' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /customers/c/6/2/talentguiden.dk/httpd.www/wp-content/themes/divi-talentguiden/modules/post-profile.php on line 24 Warning: Use of undefined constant id - assumed 'id' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /customers/c/6/2/talentguiden.dk/httpd.www/wp-content/themes/divi-talentguiden/modules/post-profile.php on line 24 Warning: Use of undefined constant id - assumed 'id' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /customers/c/6/2/talentguiden.dk/httpd.www/wp-content/themes/divi-talentguiden/modules/post-profile.php on line 24 Warning: Use of undefined constant id - assumed 'id' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /customers/c/6/2/talentguiden.dk/httpd.www/wp-content/themes/divi-talentguiden/modules/post-profile.php on line 24 Warning: Use of undefined constant id - assumed 'id' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /customers/c/6/2/talentguiden.dk/httpd.www/wp-content/themes/divi-talentguiden/modules/post-profile.php on line 24

Jonathan Løw har haft ledende stillinger hos både Bog & idé, KaosPiloterne og startupfonden Accelerace. Alligevel er det livet som iværksætter, der har gjort størst indtryk på ham. Senest har Jonathan Løw været med til at skabe platformen JumpStory. Talentguiden har taget en snak med den garvede iværksætter om den nye startup, rejsen fra fastansat til fuldtidsiværksætter og de bedste tips til at lykkes med det, man brænder for.


Blå bog: Jonathan Løw

Alder: 40

Linkedin: https://dk.linkedin.com/in/jloew

Bachelor: Har læst dansk på universitet i Aarhus, men aldrig færdiggjort bacheloren

Nuværende job: Co-founder og CMO, JumpStory

Tidligere erfaring: Stifter af 5 virksomheder. 3 herhjemme, 2 i udlandet. Online chef hos Bog & idé. Investor og start-up rådgiver hos Accelerace. Forfatter til 5 bøger om iværksætteri og innovation. Foredragsholder med Listen Louder – https://www.jonathanloew.dk/

Mest kendt for: Bogen GURUBOGEN der lå #1 i lang tid i Danmark over de bedst sælgende erhvervs- og iværksætterbøger

Største success: Stifter af engodsag.dk der blev kåret som Årets IT-virksomhed i 2008, modtog e-handelsprisen samme år og blev udnævnt til én af Danmarks 100 mest lovende talenter af Berlingske Business

Vis mere

Jonathan Løw, der blandt andet er kendt for sine mange iværksættereventyr og bestselleren GURUBOGEN, har aldrig haft en plan som sådan. Ikke desto mindre har han opnået stor succes gennem sine snart 20 år som serieiværksætter.

Som ung erfarede Jonathan Løw hurtigt, at 9-17-tilværelsen ikke var noget for ham. Han havde ganske enkelt svært ved at mærke passionen, når det gik godt, og panikken, når det gik dårligt, når han som almindelig lønansat gik på arbejde. Derfor søgte han helt naturligt over i iværksætteriet, hvor han selv kunne skabe noget og mærke, at der var noget på spil for ham.

Senest har Jonathan Løw kastet sig over projektet JumpStory – en slags Spotify for visuelt indhold, som sidste år modtog et større millionbeløb fra investorer til at kickstarte virksomheden. Med JumpStory drømmer Jonathan Løw om at gøre god kommunikation bedre med bl.a. kunstig intelligens. Og som co-founder og CMO i den dedikerede startup, skal den i dag 40-årige iværksætter ikke bekymre sig om at mangle ægte gejst.

Beskriv med egne ord JumpStory og hvad virksomheden beskæftiger sig med. Hvad er særligt ved den måde, I gør tingene på modsat andre spillere på markedet?

Vi er en flok erfarne iværksættere, der er gået sammen om at bygge ”Spotify for visuelt indhold” – JumpStory. Vi har samlet i omegnen af 20 millioner fotografier, illustrationer, videoer, ikoner m.m. ét sted, og vi udvider i disse måneder det visuelle univers med redigeringsværktøjer, smart AI søgning m.m.

I dag er det sådan med visuelt indhold, at man udover det content, man selv producerer – via egne fotografer, grafikere etc. – må ty til enten dyre amerikanske leverandører såsom Adobe og Shutterstock eller gratissider såsom Unsplash, Pexels m.fl.

Problemet med de store leverandører er, at de ofte tager 50-100 kroner pr. billede. Problemet med gratissiderne er, at de ganske enkelt ikke har styr på rettigheder og copyright. De bliver lige nu kritiseret af Creative Commons organisationen og andre, fordi man risikerer at komme i problemer grundet deres egne terms. I tilfældet med de større bureauer er man derudover ofte bundet til at være kunde hos dem, for hvis man skifter til en anden leverandør, må man ikke længere bruge deres fotos. Det finder vi ærlig talt ikke særlig etisk.

JumpStory gentænker således denne noget forstokkede branche og koster kun 119 kr./måned for ubegrænset adgang og brug af alle visuals. Alt vores indhold kan med andre ord bruges kommercielt og ubegrænset, og der er ingen udløbstid. Samtidig er der styr på rettighederne, så man ikke løber en risiko for sig selv eller sine kunder. Endelig bruger vi kunstig intelligens til at gentænke, hvordan man i fremtiden finder sit visuelle indhold.

Hvordan fik du/I idéen til virksomheden?

Min gode ven Anders Thiim Harder og jeg havde igennem længere tid drømt om at skabe noget sammen. Jeg har ellers altid selv rådgivet iværksættere til ikke at starte noget med deres bedste kammerater, men omvendt har jeg også selv noget, jeg kalder ”Lufthavnstesten”. Det er en idé om, at man bør starte virksomhed med én, man også kan holde ud, hvis man sidder i lufthavnen i Kastrup, og flyet så er forsinket i 5 timer, og I er tvunget til at tale sammen. Har I så noget på hjerte, og kan I holde ud at snakke med den anden så længe?

Derfor startede JumpStory egentlig mere som et ønske om et team end en idé, og idéen udviklede sig så løbende hen over et års tid, hvor vi kiggede på markedet for digital markedsføring, kommunikation og content og spurgte os selv: Hvor er der nogle problemer lige nu, som de nuværende aktører ikke har løst godt nok?

Hvornår og hvordan kom du ind i iværksætteri til at begynde med?

Det lå bestemt ikke lige til højrebenet, for ingen i min familie har, så vidt jeg ved, nogensinde været iværksættere. Jeg kommer fra en kombineret akademiker- og arbejderfamilie, og vi har altid arbejdet indenfor det offentlige.

Jeg havde nok bare så stor en skabertrang, at jeg ikke kunne lade være, så da jeg skabte mit første projekt i 1999, eForlag.dk, var det ikke tanken, at det siden skulle vokse, blive købt op af et andet selskab, og at jeg på den måde skulle blive ansat som direktør kun 20 år gammel.

Dengang var der jo heller ikke TV-programmer inden for iværksætteri, og det var slet ikke hypet, som det er i dag. Men for mig er iværksætteri ikke så meget et spørgsmål om hverken TV, hype, penge eller berømmelse, som det er et spørgsmål om at komme på idéer og se dem lykkes. Det handler om at sætte iværk. At skabe noget man kan være bekendt.

Hvad tiltalte dig ved iværksætteri dengang – og nu?

At iværksætteri er den ultimative form for både teamwork og individuel frihed. For mig som individ er det muligheden for at vælge præcis det projekt, jeg ønsker at kaste mig over, men det er også teamwork, for man kan ikke skabe vækstvirksomheder alene. Jeg kan godt li’ denne kombination af individet og fællesskabet, for det er dels de værdier, jeg er vokset op med og dels de værdier, vores samfund er bygget på. Altså individuel handlekraft kombineret med fælles styrke.

Jeg tænker nogle gange, at vi inden for iværksætteriet alt for meget dyrker og fremhæver individet, og man kunne nogle gange få den tanke, at store selskaber skyldes én persons idérigdom. Sådan er det jo ikke. Det er resultatet af ofte hundredvis af hårdtarbejdende mennesker, som hver dag knokler for, at den idé, som ét menneske engang fødte, skal få liv og vokse sig stor og stærk.

Jonathan Løw fra JumpStory

Hvordan oplevede du springet fra fastansat til fuldtidsiværksætter? Var der noget, der var svært eller overraskende?

For mig er der den kæmpe forskel, at jeg har svært ved virkelig at brænde for noget, jeg ikke selv har skabt. Jeg har kæmpe respekt for dem, der kan – heriblandt vores ansatte i JumpStory, men jeg har aldrig selv kunnet. Fordelen er således som iværksætter, at man er vildt passioneret. Ulempen er, at jeg også langt nemmere panikker, når det er mit eget, end når det er andres. Iværksætteri er for mig denne kombination af passion og panik på godt og ondt.

Da jeg var fastansat, registrerede jeg dårligt nok, hvis vi mistede en kunde, for det var jo ikke mig, der mistede en kunde. Det var virksomheden. Sådan har jeg det ikke med JumpStory. Der tager jeg det personligt hver gang, at én vælger os fra. Det er sikkert ikke kun en god ting at ha’ det sådan, men det gør, at man virkelig gør en indsats for så at skabe noget, som brugerne vil elske. Og som teamet vil elske at arbejde med.

Hvad har den største udfordring været ved at starte JumpStory, og hvordan løste du/I den?

Det har været meget anderledes at starte JumpStory end mine to seneste virksomheder. Med eksempelvis Listen Louder var det bare mig og mine foredrag. Her kan man mere eller mindre starte uden nogle penge, og man kan organisk bygge det op. Med JumpStory er det anderledes. Vi arbejder med tech, design osv., og skal den slags spille, så kræver det dygtige folk. Virkeligt dygtige folk. Den slags folk er der dels få af, og dels er de ofte ret dyre. Derfor er det nærmest umuligt at starte en virksomhed som denne, hvis man ikke rejser noget kapital.

Omvendt kommer man til investorerne med mere eller mindre kun en idé. Man beder dem om noget så bindegalt som et investere millioner i én selv og nogle slides, men der var Anders og jeg måske så heldige, at vi har en erfaring på snart 20 år som selvstændige, så vi begår ikke alle begynderfejlene. Det tror jeg, at vores investorer godt var klar over, men det er klart, at kapitalrejsningen var den første kæmpe hurdle, vi skulle over, da vi fik den første investering i sommers på et større millionbeløb.

Og hvad har omvendt været en succes?

Det var været vores teamwork og at se, hvordan Anders og jeg kan fastholde et stærkt venskab igennem en krævende proces som det at starte virksomhed sammen. Derudover har det været udviklingen af en visuel platform, som snart har 1000 betalende kunder, og som er blevet fremhævet fine steder som fx. Forbes Magazine.

Hverken Anders eller jeg går op i titler, priser osv., men det er klart, at når Forbes sætter fokus på os, så skaber det også ringe i vandet. Det har betydet stor interesse fra både investorer, potentielle medarbejdere og praktikanter. Det ville være dumt ikke at opfatte det som en succes, og samtidig er vi nok så jyske, at vi godt ved, at når Forbes fremhæver os som ”lovende”, så kan lovende lige så godt ende med, at man ikke lykkedes.

Jeg har eksempelvis selv været Danmarksmester i badminton som teenager, og jeg blev fremhævet som ét af de største talenter i landet. De sportsinteresserede vil nok vide, at eksempelvis Peter Gade fra min gamle barndomsklub Højbjerg har været væsentligt mere i sportsmedierne de sidste 20 år, end jeg har. Så talent er ikke altid lige med succes.

I hvilke situationer vil du sige, at du har lært mest gennem din karriere?

Jeg vil ikke anbefale det til andre, men jeg har været syg med en svær depression grundet stress, og den slags lærer man helt vildt meget af som menneske. Det har eksempelvis lært mig, at selvom jeg brænder for iværksætteri, så må jeg ikke brænde ud. Jeg må ikke presse mig selv ud over, hvad der er sundt.

Jeg har taget nogle kampe i offentligheden med andre kendte iværksættere omkring dette, og de kampe har sgu ikke altid været lige sjove, men jeg synes bare det er så pisse vigtigt, at vi husker, at det altså bare er virksomheder det her. Det er ikke vores liv, der er på spil.

For mig er iværksætteri noget eksistentielt. Det er en eksistentiel beslutning, at man vælger at dedikere sit liv i så lang tid til et selskab eller en idé, og derfor skal man nøje og løbende reflektere over, hvorvidt det så også er det rette at gøre. Det perspektiv havde jeg nok ikke, da jeg som 20-årig startede op for første gang, og jeg tror faktisk, at det havde været sundt at have dengang. Så havde jeg både valgt nogle andre mennesker at starte op med og kunnet passe på mig selv, da presset blev for stort.

Hvilken information omkring dig ville overraske folk, som ikke kender dig?

Jeg har ofte givet interviews, hvor journalisten tydeligvis tænkte to ting om mig, inden vi mødtes: 1) At jeg er super målrettet som menneske og 2) at jeg er meget bevidst omkring min kommunikation og ageren – især digitalt. Begge dele er fuldstændigt forkerte.

Jeg har aldrig fokuseret på, hvor jeg skulle være om 5 eller 10 år fra nu. Jeg har derimod altid været enormt let at begejstre, og jeg blev ikke Danmarksmester i badminton, fordi jeg havde det som mål. Jeg blev god til spillet, fordi jeg elskede processen og legen med fjerbolden.

På samme måde er det med de virksomheder, jeg har startet. Jeg har haft en vision i forhold til det, vi skulle gøre af forskel i verden, men jeg har aldrig tænkt, hvor vi helt præcis var om 2-3 år fra nu. Eller det vil sige: Det har jeg, når jeg skulle udarbejde slides til investorerne, for den slags elsker investorer og banker, men i hverdagen er det ikke sådan, jeg arbejder.

Har du lavet frivilligt arbejde? Hvad fik du ud af det?

Jeg har igennem mine senere 20’ere og start 30’ere vel indsamlet et pænt millionbeløb til organisationer som Red Barnet, Kræftens Bekæmpelse m.fl. Det var fantastisk givende, og jeg gjorde det egentlig på samme måde som ved at starte virksomheder – nemlig ved at udvikle projekter, der rejste midler til de organisationer, jeg ville arbejde med.

Jeg har det personligt sådan, at jeg kan savne noget idealisme i business, men jeg kan også savne business indenfor idealismens verden. Det skal forstås sådan, at det først er i de seneste par år, at virksomheder er begyndt at fatte deres kæmpe sociale ansvar. Bl.a. qua FNs Verdensmål. Nu begynder vi mennesker at indse, at der skal noget idealisme ind i vores virksomheder. Formålet med business kan ikke blot være business.

Omvendt har jeg også mødt rigtig mange idealister, som aldrig får gjort deres ting store nok, fordi de ikke evner at tænke skalering og forretningsmodeller. Det er ikke i sig selv et mål, at noget skal blive stort, men hvis man har en skide go’ idé, der potentielt kan redde millioner eller måske endda milliarder af mennesker, så er det da enormt egoistisk ikke at forsøge at gøre det. For at lykkes med det vil det ofte kræve kapital, så hvis du går derude med en fantastisk idé, men ikke eksempelvis er business- eller sælgertypen, så find nogle der er og skab et team sammen.

Hvilken vigtig indsigt og/eller råd vil du gerne give videre til studerende, der drømmer om at starte egen virksomhed?

Jeg har talt meget med en amerikaner, der hedder Guy Kawasaki i forbindelse med min bog GURUBOGEN. Guy er tidligere marketingchef hos Apple og i dag founder af digital-virksomheden Canva, som er super spændende og succesfuld. Han har skrevet en bog, der hedder ”The Art of the Start”, og den titel kan jeg godt li’, for det at starte er præcis, hvad iværksætteri handler om.

At starte er ikke blot at få idéen, men at teste den af i det små. Eksempelvis prøve at sælge produktet eller servicen, inden den overhovedet er færdig. Jeg plejer at kalde det ”at sælge skindet, før du har skudt bjørnen”.

Jeg møder for mange talentfulde mennesker, som tror, at de skal designe den perfekte hjemmeside, før de kan gå igang, eller også bruger de deres sparepenge på at patentere en idé, de ikke aner markedspotentialet for. Drop det! Iværksætteri handler om at sætte i værk og sætte handling på ordene. Jeg kan godt li’ et mantra, som jeg tog med mig, da jeg havde kontor i Silicon Valley i USA: Think big. Act small. Fail cheap and fast.

Hvordan vægter du uddannelse og karakterer i forhold til erfaring og netværk? Hvad er i dine øjne er vigtigst og hvorfor?

Det afhænger fuldstændig af stillingen. Hvis vi eksempelvis skal ansætte en kommunikationsansvarlig, jamen så skal de kunne formulere sig levende og evne at sætte kommaer osv. Her betyder uddannelse noget. Karakterer knapt så meget. Taler vi salg, så er det erfaring og netværk, der er altafgørende.

Endelig ansætter vi jo folk ind i et eksisterende team, og her vægter vi personlighed højt. Det er sammen, vi skal skabe noget, og hvis man ikke forstår det, så passer man ikke ind. Omvendt er vi heller ikke et sted, hvor der hele tiden bliver spurgt ind til, hvordan det går. Vi forventer, at folk er så selvkørende, at de giver den max gas uden, at vi skal hverken motivere dem til det eller skælde dem ud, hvis de ikke gør det.

Livet er for kort til at have ansatte, hvor det er ledelsens opgave, at de tager ansvar og giver den gas. Vi giver dem frihed og maksimal tillid, og så må de gribe den eller finde et andet sted at arbejde.

Hvad er dine bedste studie- eller karriereråd til studerende, der drømmer om en karriere hos JumpStory?

Danmark mangler desperat dygtigere udviklere og programmører, så hvis man sidder derude og læser med her og har en lille iværksætterspire i sig, men måske ikke tør starte sit eget endnu, så lyder mit råd: Send mig en e-mail eller en besked på LinkedIn. Så tager vi en snak – jeg bider ikke. Det gælder også, hvis du er interesseret i en praktikplads eller et job hos os.

Hvad er den bedste bog, du har læst indenfor dit felt, og hvorfor?

Tillad mig her at lave ublu reklame for min egen bog GURUBOGEN. Heri har jeg samlet 2 års interviews med 100 af verdens førende iværksættere til en kanon indføring i det at være iværksætter og leder. Den er fyldt med inspirerende mennesker fra hele verden, og jeg forærer den faktisk væk som e-bog og lydbog.

Følg Jonathan Løw på Facebook her.