Når stifter af onlineplatformen Legal Desk, Simon Eklund, hyrer praktikanter, kigger han mere på krudt i røven end på, om du har en kandidatgrad. Som iværksætter ved han selv, hvor afgørende motivationen er, for med den kan man komme langt.


I en startup er der typisk højere til loftet og plads til at vokse med virksomheden – og med flere og flere startups at vælge imellem, er der masser af muligheder for at finde en god praktikplads. Talentguiden har spurgt den spirende startup Legal Desk, hvad praktikken byder på i en virksomhed med vokseværk, og hvordan man sikrer sig en plads.

“Hvis du har gåpåmod og viser, at du kan, er der sådan set ikke grænser for, hvor langt du kan komme,” siger stifter Simon Eklund.

Hvad beskæftiger virksomheden – med dine ord – sig med?

LegalDesk.dk er en online platform, der automatiserer juridiske ydelser, så privatpersoner og små- og mellemstore virksomheder kan få den juridiske sikring, som de har brug for. Platformen er et alternativ til den traditionelle advokat. Hos os får brugeren samme høje kvalitet og juridiske sikring, men til en langt lavere pris. Vores mission er, så at sige, at demokratisere jura. Det betyder, at juraen skal gøres tilgængelig – både i forhold til tid og pris, men også i forhold til selve formidlingen. Det nytter ikke noget at have en platform, hvor brugeren ikke kan forstå det, der står og derfor ikke kan træffe det bedste valg for sig selv.

Hvilken uddannelsesmæssig baggrund skal man have for at komme i praktik hos jer?

Det kommer selvfølgelig an på praktikstillingen, men vi har som udgangspunkt ikke noget krav om, at man skal have en bestemt uddannelsesmæssig baggrund for at komme i praktik hos os. Vi lægger mere vægt på, at du kan arbejde selvstændigt, er nysgerrig, lærenem og motiveret. Så for vores skyld, kan du være autodidakt, som du kan være Ph.D.

Hvor mange praktikanter har I i skrivende stund, og hvor mange praktikanter ansætter I ca. om året?

Vi har ikke nogen praktikanter i skrivende stund, men har haft fire praktikanter og har lige nu to studerende. Vi har ikke et fast antal, som vi ansætter hvert år, da vi kun søger praktikanter, når vi har reelle faglige behov, da vi også på den måde sikrer, at vi kan tilbyde praktikanten faglig udfordring og udvikling.

Hvilke opgaver kan man som praktikant komme til at lave hos jer? Kan du give konkrete eksempler på ting (fx konkrete projekter/succeser), som jeres praktikanter har lavet gennem tiden?

Vi har lige nu en fastansat, som startede som virksomhedspraktikant. Hun startede med mere traditionelle kommunikationsopgaver, som at producere og redigere content, og har siden da overtaget ansvaret for den digitale markedsføring. Hvis du har gåpåmod og viser, at du kan, er der sådan set ikke grænser for, hvor langt du kan komme. Det er en af de ting ved startups, der kan være meget motiverende.

Hvilke tre ting kigger I mest efter, når I ansætter praktikanter, og hvorfor?

  1. At du er dygtig inden for det, du laver. Det betyder ikke, at du nødvendigvis skal have læst på universitet i fem år. Det er naturligvis vigtigt, at du har en vis viden omkring dit felt, men det er lige så vigtigt for os at kunne mærke, at du vil ‘det her’ og at du har en energi og gejst.
  2. At du arbejder selvstændigt og opsøgende. Vi er en relativt nystartet virksomhed, som siden begyndelsen i 2014 har oplevet massiv vækst. Der sker meget, og der er ofte mange af de der klichéfyldte bolde i luften hos os. Derfor er det essentielt, at du selv kan disponere over din tid, selv kan se, hvad der skal prioriteres, hvad der skal sættes på pause… og samles op på igen senere.
  3. At har drive. Der er mange forskellige arbejdsopgaver i en hurtigtvoksende startup, så det er vigtigt, at du har drive. Det vil sige, at du er indstillet på at sætte dig ind i nye ting og løfte de opgaver, der nu engang skal løses, også selvom det ligger lidt uden for, hvad du har prøvet før.

Hvad gør størst indtryk på dig/jer i en ansøgning/til en samtale?

Din energi og dit drive. Vi har alt fra “Ole Henriksen” til “Anders Lund Madsen” på kontoret, så det handler ikke om, hvorvidt du er introvert eller ekstrovert. Vi skal ikke alle sammen have en sælgers usandsynlige energi, ligesom at det også er godt, at vi ikke alle sammen sidder nede i en kælder med en pose ostepops og koder HTML. Vi skal kunne mærke dig og din fremdrift. Så skal du vise, at du synes, at det er lige så interessant som vi gør – vi skal mærke at du virkelig har lyst til det her og det ikke bare er standard-ansøgning nummer 17.

Hvordan vægter i uddannelse og karakterer vs. erfaring, når I ansætter praktikanter?

Det afhænger af opgaverne. Vi er en juridisk it-virksomhed, og inden for f.eks. jura er karakterer mere væsentlige end inden for salg og marketing. Her kan erfaring trække mere op.

Hvad skal man være forberedt på, når man kommer i praktik hos jer?

At du skal vælge side mellem burger- og salatholdet. Men også at du bliver kastet ud i det fra dag et. Når det er sagt, så er vi – hvis vi selv skal sige det – nogle ret sympatiske mennesker, som alle har stået i en lignende situation. Så vi går selvfølgelig op i, at du også får en god start, og ingen vil synes, at det er irriterende, at du spørger om det samme fem gange.

Hvad er det fede ved et praktikforløb hos en startup frem for en større, etableret virksomhed?

I en startup får du typisk lov til at definere og forme dine arbejdsopgaver mere end i en etableret virksomhed. Hvis du har idéer og kan forklare, hvorfor det er en god idé – så tester vi den, og hvis den går godt, investerer vi tid og penge i den. Du kan også få mulighed for at være med til at få noget til at vokse – en meget tilfredsstillende følelse. Hver medarbejder spiller en afgørende rolle for virksomheden, og det kan skabe et vældigt motiverende og energisk arbejdsmiljø under den rette ledelse.

Hvad er muligheden for en karriere hos jer efter endt praktikforløb?

Det varierer. Hvis vi ikke umiddelbart ser, at der er en jobåbning efter praktikforløbet, vil vi dog aldrig love det forinden. Her vil vi spille med åbne kort og eksempelvis skrive i opslaget, at det vi kan tilbyde pt. er muligheden for at styrke CV’et med nye og forbedrede kompetencer.